«ابتکار» از حضور اولیور استون در جشنواره جهانی فجر گزارش می دهد کارگردان هالیوودی در «اوج»

فاطمه رنج‌اندیش
این نخستین باری نیست که خبر حضور الیور استون در ایران خبرساز می‌شود. پیش از آن نزدیک دو سال پیش خبرهایی مبنی بر همکاری این کارگردان هالیوودی با موسسه اوج شنیده می‏شد. گویا قرار بود استون فیلمی درباره عبدالمالک ریگی بسازد که به دلایل نامعلوم این همکاری به نتیجه نرسید. البته پر بیراه نیست که گفته می‌شود سفر الیور استون به ایران و حضورش در جشنواره جهانی فجر مقدمه‌ای برای از سرگیری همان پروژه با سازمان اوج است. با این همه برگزاری نشست خبری در یک جشنواره ایرانی برای کارگردانی که همواره رویکرد ضد آمریکایی دارد فرصت مغتنمی برای طرفین بود که فراهم شد.
استون با اشاره به دوران کودکی‌اش درباره فیلم‌هایی که از جنگ وینتام ساخته می‌گوید: «من پدر سختگیری داشتم که البته همیشه به من پول خوبی می داد و من با آن پول کتاب های مصور می خریدم. در ۱۸ سالگی به دلیل مشکلاتی که با والدینم داشتم خانه را ترک کردم. پس از آن چندین شغل عوض کردم و حتی به عنوان معلم به ویتنام رفتم. وقتی به شهرم بازگشتم کتابی با ۱۳۰۰ صفحه نوشتم که البته هرگز منتشر نشد و این برایم اتفاق دردناکی بود. بعد برای بار دوم شهرم را ترک کردم و به عنوان سرباز به ویتنام رفتم. باور من این بود که با کمونیسم مبارزه می‌کنیم و پروپاگاندای حکومت را باور کرده بودم، اما پس از بازگشت از جنگ به شدت احساس کرختی می کردم برای همین دوباره رو به نوشتن آوردم و تصمیم گرفتم صلح طلب باشم. در دوران جوانی احساس عمیقی از خشم داشتم چیزی که هنوز هم احساس می کنم. در حقیقت ساخت فیلم به من کمک می کند تا بتوانم با این مساله کنار بیایم.»
او درباره تاثیر «سالوادور» در کارنامه کاری‌اش می‌گوید: «با اینکه این فیلم چندان موفق نبود ولی برای من اعتبار بزرگی آورد. پس از آن موفق شدم فیلم «پلاتون» را بسازم که موفقیت تجاری بسیار بزرگی بود.»


کارگردان «وحشی‌ها» درباره ساخت فیلم‌های سفارشی توضیح می‌دهد: «وقتی به شما می گویند چه فیلمی بسازید باید باهوش باشید. سیستم می‌گوید من برای این فیلم ها هزینه می کنم، اگر می‌خواهید فیلمساز باشید ناگزیر هستید که فیلم بسازید، پس باید با قوانین بازی کنید. متاسفانه امروز پول و سرمایه تعیین کننده همه چیز است ولی باید همیشه انسانیت تان را زنده نگه دارید.»
استون درباره ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه چنین می‌گوید: «پوتین سیاستمدار بسیار بزرگی است و برای 18 سال در بالاترین سطوح قدرت حضور دارد. من برای ساخت مستند «گفت‏وگو با آقای پوتین» بیش از ۳۰ ساعت با او مصاحبه کردم. پوتین هرگز پیش از مصاحبه از من محور سوالاتم را نمی‌پرسید و پس از مصاحبه هم درخواست هیچ ادیتی نکرد. ضمن اینکه باید بگویم روسیه منابع بسیار غنی دارد و یک کشور بزرگ هسته ای است. من فکر می کنم در آمریکا خیلی بد با موضوع روسیه برخورد می‌شود. رسانه‌های غربی همیشه نام پوتین را با صفت‌های خارکننده به کار می‌برند. متاسفانه در بحث سیاست همه چیز را ایدئولوژی تعیین می‌کند و من اصلا این موضوع را دوست ندارم. من سعی کردم در این مستند مثل فیلمسازان رفتار کنم نه ژورنالیست‌ها.»
استون درباره فیلم سینمایی «اسنودن» بیان می‌کند: «همیشه دوست دارم فیلمی بسازم که کسی دوست نداشته باشد آن را بسازد و «اسنودن» همچین فیلمی بود. ما در آمریکا و در همه کشورهای دیگر دنیا به فاش کننده‌ها احتیاج داریم. البته با توجه به مضمون فیلم به سختی برای اسنودن توانستیم پخش کننده پیدا کنیم و در آمریکا هم به فروش مناسبی نرسیدیم چون این شخص قهرمان جذابی برای آمریکایی‌ها نیست و در فیلم با مشت توی صورت کسی نمی زند!»
این کارگردان ادامه داد: من بارها با اسنودن واقعی ملاقات کردم و اطلاعات فنی زیادی از او گرفتم. بیشتر مردم در آمریکا فکر می کنند اسنودن آدم خوبی نیست چون رازها را فاش کرده است. در آژانس امنیت ملی نیز می گویند او ناقض قانون اساسی است. رابطه اسنودن با نامزدش در این فیلم کاملاً  واقعی است و این دختر هیچ اطلاعی از شغل او نداشت.
کارگردان فیلم سینمایی «جوخه» در مورد برخورد آمریکا با محتوای ضد آمریکایی فیلم‌هایش عنوان کرد: «بعضی در آمریکا و حتی ایران فکر می‌کنند چون تا حالا کشته نشده‌ام پس حتماً من مامور CIA هستم. اما واقعیت این است که من تا به حال حتی یک مامور CIA را ندیدم. البته این سازمان سعی می‌کند روی پروژه‌های من اثرگذار باشد چون نفوذ زیادی در هالیوود دارد. حتما به خاطر دارید برای جایزه فیلم «آرگو» از کاخ سفید با مراسم اسکار تماس گرفته شد. این نشان می‌دهد هالیوود و واشنگتن چه ارتباط عمیقی با هم دارند.»
برنده دو جایزه اسکار در پاسخ به اینکه کارگردان خوب دیکتاتور است یا دموکرات؟ توضیح می‌دهد: «من فکر می‌کنم کارگردان باید هم دیکتاتور و هم دموکرات باشد. شما قبل از اینکه سر صحنه بروید باید مسایل را بین عوامل حل کنید. کارگردانی یک محک هم است و من یاد گرفته‌ام در مقابل با سوال ها و رفتارهای احمقانه هم صبورانه رفتار کنم.»
او در مورد تحریف تاریخ در فیلم «اسکندر» توضیح می‌دهد: «من از نگاه خودم این فیلم را ساختم که با نگاه شما متفاوت است. کسی امروز وجود ندارد که در زمان تاریخی این فیلم زندگی کرده باشد تا به ما بگوید دقیقاً چه اتفاقاتی افتاده یا ملکه ایران در زمان هخامنشی چه شکلی بوده است. البته موافقم که زمان خیلی بدی را برای ساخت فیلم «اسکندر» انتخاب کردم چون بوش جنگ علیه عراق را چندی بعد از اکران فیلم آغاز کرد و من خبر نداشتم قرار است چه اتفاقی رخ دهد. از سویی دیگر متاسفانه کمپانی برادران وارنر فیلم را آنگونه که می‌خواستند ادیت و ۲۶ دقیقه از فیلم را حذف کردند. پیشنهاد می کنم همه نسخه دی وی دی ۲۰۱۴ این فیلم را که به صورت دلخواه من ادیت شده است تماشا کنند.»
سایر اخبار این روزنامه
مولاوردی: منشور حقوق شهروندی ترجیع‌بند تمامی برنامه‌های دولت است «ابتکار» جریان نامتعارف بازار ارز در خیابان ها را بررسی کرد زیر پوست بازار ارز با جسد احتمالی رضا شاه پهلوی چه خواهند کرد؟ میت حاشیه ساز روی زمین ماند محمد صادق جنان صفت آقای روحانی راه سوم ارزی نداریم «ابتکار» تبعات مصوبه نظارت رسانه ملی بر فضای مجازی را بررسی می‌کند انحصارطلبی بی پایان صدا و سیما حدود 2 تن مواد مخدر در محدوده 500 متری مدرسه ها در سال 96 ضبط شد سایه مخدر روی دیوار مدارس وقتی ماکرون و مرکل برای مذاکره با ترامپ راهی واشنگتن می‌شوند تکاپوی اروپایی برای حفظ برجام گزارش «ابتکار» از اظهارات روحانی و انتقاد به بخشی از کابینه اش؛ «مدیران ترسو » کی می روند؟ جهانگیری: همه نظام در مورد سیاست جدید ارزی متحد هستند «ابتکار» از حضور اولیور استون در جشنواره جهانی فجر گزارش می دهد کارگردان هالیوودی در «اوج» جهانگیری: همه نظام در مورد سیاست جدید ارزی متحد هستند سخنگوی دولت: استفاده از پیام‌رسان‌ خارجی حق شهروندی است