حراج سکه به دلیل قیمت‌سازی سودجویان متوقف شد


به گزارش خبرگزاری فارس، محمود احمدی با ‌اشاره به پیش فروش پنج میلیون قطعه سکه، اظهار کرد: از این تعداد سهم سررسیدهای یک ماهه حدود یک میلیون قطعه است و بقیه به سررسیدهای بالاتر اختصاص دارد.
وی در مورد علت توقف پیش فروش سکه یک ماهه و سه ماهه بیان کرد: علت توقف توان ضرب سکه برای پاسخگویی به تقاضا بود.
دبیرکل بانک مرکزی درباره علت توقف حراج سکه گفت: در جلسات حراجی چون در یک نقطه جلسه حراج برگزار می‌شد، چند نفر قیمت سازی می‌کردند و بعضا سکه‌ها با قیمت بالاتر از بازار فروخته می‌شد.
احمدی ادامه داد: موردی داشتیم که بسته 100تایی سکه را بالاتر از نرخ بازار خرید و از این رو برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها، جلسات حراج لغو شد.


وی افزود: با برنامه‌ای که بانک مرکزی دارد و عرضه سکه‌های پیش فروش شده، به تدریج قیمت مسکوکات طلا در بازار کاهش می‌یابد.گفتنی است، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور دو روز پیش درباره متقاضیان سکه در هفته‌های اخیر گفته بود: آیا فکر می‌کنید مردم برای پیش فروش سکه صف کشیدند؟ کل کسانی که اقدام به پیش خرید سکه کردند ۶۵ هزار نفر بودند که چند میلیون سکه خریدند. بعضی از آنها ۲۵ هزار سکه یکجا خریدند در واقع عده‌ای محدود ماموریت‌شان را در این دیدند که اگر تشخیص دادند چنین شرایطی پیش آمده کاری کنند فضای اقتصادی کشور به هم ریخته شود.
لازم به ذکر است، سیاست بانک مرکزی پس از اتمام حراج سکه در فروردین ماه به اتمام پیش فروش یک ماهه و سه ماهه سکه هم تسری یافت و در حال حاضر سیاست‌های عرضه سکه بانک مرکزی نسبت به قبل کمتر شده است. احتمالا یکی از دلایل این اتفاق، از دست رفتن ذخایر بسیاری از طلای کشور بوده است، چرا که طبق اعلام خبرگزاری حامی دولت ایسنا، در حراجی‌های سکه که از آذر سال پیش تا فروردین امسال برگزار می‌شد، حدود 485 هزار سکه! فروخته شده است. ضمن اینکه فروش این حجم از سکه (به همراه پیش فروش‌های صورت گرفته) نتوانست تاثیر مثبتی بر روی قیمت سکه بگذارد، چنانچه قیمت سکه در زمان آغاز طرح حراج، یک میلیون و 400 هزار تومان بود که در حال حاضر به یک میلیون و 780 هزار تومان افزایش یافته؛ البته مقامات دولتی مدعی هستند اگر این سیاست‌ها اجرا نمی‌شد قیمت سکه به مراتب بالاتر می‌رفت و شرایط بدتر می‌شد.