موضع ما در برابر ترامپ

محمد كاظمي
حضور رييس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان در امريكا براي حفظ برجام نشان مي‌دهد كه ما در موضوع روابط بين‌الملل خود به نقطه حساسي رسيده‌ايم. اروپا منافع و امنيت خود را دنبال مي‌كند و كاملا روشن است كه نمي‌خواهد اين هر دو را به تصميمات يك فرد غير متعادل مثل ترامپ بسپارد. اما اروپا به تنهايي نمي‌تواند توقعات كاملا منطقي ايران از برجام را برآورده سازد و تحريم‌هاي احتمالي امريكا را خنثي كند. اگر امريكا از برجام خارج شود فروپاشي اين توافق بين‌المللي دور از ذهن نيست و بيش از هر زمان ديگري افكارعمومي جهاني به ايران حق مي‌دهند كه براي تامين منافع خود دست به هر اقدام متقابل بزند و حتي با سرعت برنامه اتمي خود را از سر گيرد.
در چنين شرايطي تصميم جمهوري اسلامي بسيار مهم و سرنوشت‌ساز خواهد بود. اما مهم‌تر از همه علل و عوامل و مواضع كشورها نسبت به اين موضوع، نظر و قضاوت ملت ايران است. اگر مردم ما دراين ماجرا كاملا توجيه شوند واز يك ناظر به عنصري تعيين‌كننده و فعال تبديل شوند قطعا دست بالا در هر نبرد ديپلماتيك يا مذاكره يا رويارويي سياسي با طرف ايراني خواهد بود و بدخواهان متكبر وادار به عقب‌نشيني مي‌شوند. متاسفانه ما در اين زمينه آنچنان كه بايد از پتانسيل واقعي مردمي استفاده نكرده‌ايم و همواره آن را در چارچوب‌هاي شعاري محبوس داشته‌ايم. هيچ ملتي در جهان يافت نمي‌شود كه از تعقيب منافع ملي خود سرباز زند و اقدامات بيگانگان لجوج و خيره‌سر عليه خويش را محكوم نكند. قطعا همه ايرانيان با چشماني نگران و مطالبه‌جو ماجراي برجام را با حساسيت تمام پيگيري مي‌كنند و متوجه بدعهدي‌هاي امريكا هستند. اگر برخي اشتباهات نبود و اگر برخي از بهانه‌ها را به بيگانگان بدخواه نداده بوديم اكنون نه‌تنها در ايران كه در جهان اجماعي در برابر عملكرد زشت و غيرانساني رييس‌جمهور امريكا به وجود مي‌آمد و خوي استكباري اين ابرقدرت بدسگال بيش از هر زمان ديگري براي جهانيان آشكار مي‌شد. گذشته‌ها گذشته است واكنون بايد به فكر آينده‌اي باشيم كه در آن مخالفان عنود ايران وايراني مساعي خود را در برابرمان گرد مي‌آورند و به خيال خود با فشارهاي افزون‌تر سوداي خام تسليم يك ملت را در سر مي‌پرورانند. بايد با مردم خود صادق و رو راست باشيم و بدون اينكه بخواهيم نظري را به آنها تحميل كنيم خواستار ميدانداري ملت ايران در برابر رويداد‌هاي آتي باشيم. كشور متعلق به مردم است و صلاح و فساد آن دقيقا متوجه آنان است پس همان‌ها هستند كه بهترين قضاوت‌كننده خواهند بود. دولت مي‌تواند زمينه بروز و ظهور نظر مردم پيرامون هر موضوعي خصوصا بدعهدي‌هاي امريكا را فراهم سازد تا همه جهانيان بدانند كه يك ملت بزرگ در برابر خيره‌سري و ناجوانمردي و پشت پا زدن به تعهدات امضا شده يك كشور مدعي چه برخوردي خواهد كرد؟
اگر ما اين راه روشن را برويم و به فهم و آگاهي ملت خود اعتماد كنيم قطعا كشور خود را بيمه ساخته‌ايم. با همه مشكلاتي كه در كشورمان وجود دارد قطعا مردم ما متوجه خيانتي كه رييس‌جمهور امريكا در حال ارتكاب آن است خواهند بود و جواب مناسب را خواهند داد. ما با 6 دولت مهم دنيا توافق كرده‌ايم و مقامات رسمي اين كشورها زيرپاي اين توافق بين‌المللي را امضا كرده‌اند، اينكه يك كشور خودسرانه و نامشروع و متكبرانه و براساس قانون جنگل بخواهد زير آن بزند در هيچ دين و آيين و مكتب واخلاق الهي و انساني پذيرفته نيست ومحكوميت آن مسجل و مبرهن است. زيركي سياستمداران ايراني بايد اين باشد كه بگذارند تا اين حق روشن كار خود را بكند و همه را عليه بدعهد زمانه دچار موضع كند. اتفاقا همه جناح‌ها و شخصيت‌ها نه تنها مي‌توانند وضوح حقانيت ايران را بيشتر كنند بلكه با خودداري از سخنان و اعمال غيرمسوولانه از شكل‌گيري يك موضع جهاني عليه ترامپ جلوگيري نكنند