مدیریت یکپارچه شهری چالش شوراهاست

ريیس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری با تاکید بر پایبندی بر برنامه دوم شهرداری تهران گفت: در برنامه سوم شهرداری تهران موضوع آلودگی هوا، خشکسالی و مصرف آب، ایمنی در شهر و سلامت در شهر اولویت های کمیسیون است.
زهرا صدر اعظم نوری مهم‌ترین چالش شورای شهر تهران را نبود مدیریت یکپارچه شهری دانست و گفت: شهر تهران چالش های متعددی را دارد که برخی از آن‌ها مهم هستند و باید با اولویت به آن‌ها نگریسته شود.
وی اظهار داشت: بر همین اساس اعضای شورای شهر تهران باید در حوزه امکانات و اختیارات‌شان به رفع یا محدود کردن این چالش ها و مشکلات بپردازند، این در حالی است که سازو کار لازم برای برخی از مشکلات وجود ندارد.
صدراعظم نوری تصریح کرد: این چالش ها در سطح کلان هستند و در حل آن‌ها عوامل مختلفی نقش دارند و تنها در اختیار مدیریت شهری نیست.


وی ادامه داد: یکی از این مشکلات در حوزه محیط زیست موضوع آلودگی هواست که تهران و بسیاری از کلانشهرها بر اساس میزان منابع آلاینده تا حدی با آن رودررو هستند.
عضو شورای شهر تهران افزود: این مشکل تنها با اقدامات شورا و شهرداری قابل حل نیست بلکه دولت، مجلس و بخش خصوصی در آن نقش دارند.
نوری اظهار داشت: نبود هماهنگی بین بخشی از دلایلی است که موجب می شود در بسیاری مواقع نتوانیم نتایج لازم را از اقدامات بگیریم چرا که گاهي موضوعی در شورا مصوب می شود اما دولت نظر دیگری در موضوعات مرتبط با آن دارد.
وی اظهار داشت: از آنجا که امروز مدیریت یکپارچه شهری وجود ندارد تا بتوان تمام مشکلات شهر تهران را در داخل خود حل بکند بنابراین بايد نگاهی ملی به آن داشت.
وی گفت: باید مجلس و دولت برای حل مشکلات به کمک شهر تهران بیایند چرا که بسیاری از مشکلات شهر ناشی از پایتخت بودن آن است و مقایسه شهر تهران با سایر کلانشهرها گویای این مطلب است.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: امروز تهران قطب سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور است و به همین واسطه با معضلات بسیار و جمعیت ورودی بالایی روبه‌روست.
وی اظهار داشت: امروز بيشترين فعاليت اقتصادي کشور در تهران رقم زده می‌شود؛ به عنوان مثال وقتی سیاست بر حمایت از تولید خودرو ملی است، هرچند مصرف برای کل کشور است ولی بخش عمده ای از تولید و عوارض حاصل از آن به شهروندان تهرانی تحمیل می شود و آن‌ها ناچار به تحمل آن هستند.نوری اظهار داشت: با توجه به ضرورت نگاه کلان، شورای پنجم به همراه نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی، شورايی را تشکیل داده است تا هر کدام وظایف خود برای حل مشکلات شهر تهران را شناسایی کرده و بر اساس نقش‌شان آن را مورد پیگیری قرار دهند.
ريیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در خصوص اولویت هایش در مدت باقی مانده از عمر شورا گفت: کمیسیون بر اساس تعریفی که دارد اولویت های مربوط به حوزه محیط زیست، سلامت و ایمنی را دنبال خواهد کرد و تا پایان برنامه کنونی به آن پایبند خواهد بود.اولویت هایی که در نظر کمیسیون بوده نیز از طریق سیاست‌های شورا برای تدوین برنامه سوم توسعه به شهرداری ابلاغ شده است.وی موضوع آلودگی هوا را یکی از اولویت های این کمیسیون در حوزه محیط زیست دانست و گفت: کمیسیون با جدیت به دنبال برقرار کردن تعامل برای حل مشکل آلودگی هواست.
صدراعظم نوری موضوع کمبود آب را دیگر اولویت کمیسیون در حوزه محیط زیست دانست و گفت: کمیسیون به دنبال این است که برای اصلاح الگوی مصرف و فرهنگ‌سازی در بخشی که در آن نقش دارد اصلاحات لازم را به عمل آورد؛ به عنوان نمونه استفاده از درختانی که کمتر نیاز به آب دارند و مقاومت بالاتری دارند .
وی در حوزه سلامت نیز گفت: در این حوزه موضوع سلامت محصولات و سلامت و کیفیت آن‌ها مورد تاکید است.
زهرا صدر اعظم نوری همچنین به موضوع ایمنی اشاره کرد و گفت: ایمنی فضاهای شهری اعم از راه و ابنیه از اولویت های این کمیسیون است.وی اظهار داشت: با توجه به قدمت برخی از معابر و ساختمان ها موضوع ایمنی ضروری است و توجه نکردن به آن می‌تواند خطر آفرین باشد. امروز بسیاری ساختمان پر خطر، تعدادی ساختمان بسیار پرخطر و تعدادی ساختمان کم خطر در شهر وجود دارند که ما به جد به دنبال اصلاح آن‌ها هستیم.
همچنین امروز سازوکارهای لازم برای این موضوع فراهم شده، به نحوی که سازمان آتش نشانی پس از شناسایی این ساختمان ها تذکرات لازم را به آن‌ها ابلاغ كرده و در صورت عدم توجه به مراجع قضايی معرفی می‌شوند. از سوی دیگر به دنبال این هستیم که ساختمان هایی ایمن‌تر و با کیفیت تر بسازیم و پروانه به ساختمان‌هایی داده شود که این شرایط را داشته باشند.
وی در ادامه سخنانش به موضوع آب اضطراری اشاره کرد و گفت: اگر در شهر بحرانی رخ دهد از مهم‌ترین اقدامات تامین آب شرب برای 72 ساعت ابتدایی است، از این روی 374 نقطه شناسایی شده و در حال تدوین سازوکارهای لازم برای تامین تجهیزات و ورود آن‌ها به چرخه آب اضطراری هستیم.
ريیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری ادامه داد:یکی از موضوعاتی که ما در راستای اهداف و شعارهای انتخاباتی آن را دنبال می‌کنیم موضوع شفافیت است، از این روی سعی داریم در حوزه خدمات شهری، فضای سبز، ایمنی و سازمان مدیریت بحران این شفاف سازی را انجام دهیم که نیازمند بازنگری در قوانین موجود است.
وی تهیه طرح جامع پسماند را دیگر اولویت شورا دانست و گفت: امروز مقدمات تهیه این طرح تهیه و مناقصه آن برگزار شده است و باید از شهرداری بخواهیم که این مهم را به سرانجام برساند تا به استناد آن بتوانیم سایر اقدامات را انجام دهیم.
مشکل پسماند هنوز یکی از پالش‌های مدیریت شهری است. در شهر بیش از هشت و نیم تا 9 هزار تن زباله ای تولید می‌شود که نه منطقی است و نه اصولی و نه اعتقادی. این در حالی است که 30 تا 40 درصد مواد دور ریخته شده قابل بازگشت یا استفاده هستند که نشان از مصرف منابع و اسراف است.
باید تلاش شود با فرهنگ سازی، اصلاح الگوی مصرف ترویج شده تا با درست مصرف کردن و اصلاح فرایند پسماند از نقطه تولید تا نقطه امحا این مشکل کنترل شود.