افزایش فشارها و لابی ها برای انتخاب شهردار تهران

طاهری- در حالی که بنابراعلام سخنگوی شورای شهر تهران، هفته آینده هفت نامزد تصدی شهرداری پایتخت برنامه های خود را ارائه خواهند کرد، یک عضو دیگر این شورا از رسانه ها، مردم و متخصصان شهری خواست با نظارت بر برنامه های ارائه شده از تاثیر گذاری لابی های حزبی و فشارهای بیرونی بر تصمیم سازی های شورا جلوگیری کنند و یک نماینده اصلاح طلب مجلس نیز تاکید کرده که «میدان انتخاب شهردار، گود زورخانه احزاب نیست» در هفته های اخیر اختلاف ها میان جریان اصلاح طلب و کارگزاران در شورای شهر تهران بر سر انتخاب شهردار تا آن جا بالا گرفته است  که غلامحسین کرباسچی دبیرکل کارگزاران فهرست هفت نفره کاندیداهای شهرداری تهران را «تماما حاصل لابی گری» توصیف کرده بود.
فراهانی: مردم و رسانه ها با نظارت بر کار شورا از لابی های حزبی و فشارهای بیرونی در انتخاب شهردار جلوگیری کنند
مجید فراهانی در گفت و گو با جماران، در خصوص اقدامات شورای شهر برای جلوگیری از نفوذ احزاب و گروه های فشار در انتخاب شهردار، گفت: همه این هفت نفری که انتخاب شده اند تجربیات ارزنده ای دارند، البته افراد دیگری هم که در فهرست 20 نفره  بودند شایستگی های لازم را داشتند. منتها با توجه به مصوبه ای که در شورا وجود دارد بیشتر از هفت نفر امکان انتخاب برای این مرحله نبود. وی با تاکید بر این که آن چه مهم است این است که رسانه ها و مردم به تصمیم سازی شورا  کمک کنند، گفت: در صورتی که این اتفاق بیفتد مطمئنا اعضای شورا، واقعا آن چه حق است را تصمیم می گیرند و امیدواریم این تصمیم گیری ها به دور از تاثیر گذاری های حزبی و فشارهای خارج از شورا صورت بگیرد. این عضو شورای شهر تهران ابراز کرد: بنابراین تمرکز رسانه ها و مردم روی برنامه ها و مقایسه برنامه ها با یکدیگر، می تواند در جهت دهی اعضای شورا به ما کمک کند. این برنامه ها در صحن علنی شورا در مقابل رسانه ها ارائه می شود. وی افزود: اگر این اتفاق رخ دهد، طبیعی است که تاثیر گذاری لابی ها و نگاه های حزبی خارج از شورا، کم رنگ می شود. من امیدوارم این اتفاق بیفتد و نگاه اعضای شورا صرفا به برنامه ای باشد که از طرف کاندیداها ارائه می شود.
عارف: انتخاب شهردار تهران باید به دور از فشارهای برخی جریانات باشد


محمدرضا عارف در دیدار با اعضای جبهه اصلاح‌طلبان ایران با بیان این که انتخاب شهردار تهران باید در فضایی آرام و به دور از فشارهای برخی جریانات باشد، افزود: شورای شهر در مسیری حرکت نکند که باعث بی اعتمادی مردم به گفتمان اصلاح طلبی شود. وی اظهار کرد: ملاک اعضای شورای شهر در انتخاب شهردار تهران باید تخصص گرایی، کارآمدی، پاکدستی، آشنایی با مدیریت شهری، تعامل با همه نهادهای حاکمیتی و داشتن برنامه مدون برای اداره شهر باشد.
وکیلی: انتخاب شهردار، گود زورخانه احزاب نیست
 محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم گفت: میدان انتخاب شهردار، گود زورخانه احزاب نیست و همه آن هایی که در شورای شهر نشسته اند فراتر از برچسب های حزبی، نماینده یک جریان سیاسی ملی هستند. وی افزود: مردم به یک جریان اعتماد کردند نه به احزاب، به همین دلیل هم انتخاب آن ها باید فرایند جریان باشد نه فرایند احزاب. عضو مجمع نمایندگان تهران افزود: ما مجبور هستیم از اولویت حزبی و شخصی خود عبور کنیم تا به انتخابی برسیم که نه تاریخ را مذمت و نه موکلان ما در تهران ما را شماتت کنند.
حمایت برخی چهره های اصلاح طلب از شهرداری محسن هاشمی
همچنین در حالی که اعضای شورای شهر تهران هفت نفر را برای بررسی صلاحیت تصدی شهرداری تهران نامزد و در رأی گیری صورت گرفته با نامزدی محسن هاشمی برای این مسئولیت مخالفت کردند، همچنان برخی چهره های اصلاح طلب از شهردار شدن هاشمی حمایت می کنند. علی محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت و گو با فارس، درباره نحوه انتخاب شهردار توسط شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: از نظر من اشکال نداشت که اجازه می‌دادند مهندس هاشمی هم کاندیدا می‌شد و آقای چمران از اعضای علی‌البدل به عضویت اصلی شورا در می‌آمد.
 وی با تأکید بر این که مهندس هاشمی از تمام آن 28 نفر اولیه و هفت نفر کنونی از لحاظ تسلط بر امور شهرداری، تجربه کار، مدیریت ذاتی، اعتبار سیاسی و جایگاه اجتماعی برتر بود، گفت: اگر از میثاق‌نامه عبور می‌کردند و اجازه می‌دادند محسن هاشمی شهردار شود، خیلی به نفع شهرداری تهران و مردم بود. محمدعلی ابطحی هم در حمایت از شهردار شدن محسن هاشمی در کانال تلگرامی خود نوشته بود: ‏انتخاب محسن هاشمی برای شهرداری تهران اصلاح طلبانه ترین کار ممکن است. هم تجربه دارد. هم خودش آماده است. هم کارشکنی ها برای او کمتر است و هم بیشترین رای و اعتماد مردم را داراست. ‏اگر جریانات سیاسی مسلط بر شورا جسارت این کار را داشته باشند، آبروی اصلاح طلبی را خریده اند.
رمزگشایی زیباکلام از دلایل مخالفت با شهردار شدن هاشمی
در همین باره صادق زیباکلام نیز در گفت و گو با خبرآنلاین به دلایل مخالفت اعضای شورای شهر تهران با شهردار شدن هاشمی اشاره کرد. وی در این باره گفت: یک دلیل آن به بغض و کینه تاریخی باز می گردد که اصلاح طلبان به ویژه اصلاح طلبان تندروتر و رادیکال از جمله رهبری حزب اتحاد ملت، که به ظاهر نفوذ خیلی زیادی در شورای شهر تهران دارد، به آیت ا... هاشمی داشته اند. بغض و کینه تاریخی که 20 سال پیش در دوران دوم خرداد و به ویژه دولت اول سیدمحمد خاتمی، درباره هاشمی وجود داشت، الان هم همچنان ادامه یافته و به خاندان ایشان رسیده است. وی افزود: اما استدلال و نگاه دیگری هم وجود داشته که توسط خود حزب اتحاد مطرح می شود. آن ها می گویند اصلا و ابدا ما بغض و کینه ای نه نسبت به خود مرحوم آیت ا... هاشمی رفسنجانی و نه نسبت به فرزند ایشان نداریم. اگر این سوال را از آن ها بپرسید در جواب به شما این را می گویند که هاشمی به عنوان رئیس شورای شهر تهران یک نقش بسیار محوری و کلیدی داشته و به نوعی عمود خیمه شورای شهر محسوب می شود. این چهره برجسته اصلاح طلب همچنین درباره موضوع میثاق نامه اعضای شورای شهر هم گفت: درست است میثاقی انجام شده بود که اعضای شورا از آن خارج نشوند اما این میثاق نامه وحی منزل نیست. بزرگان اصلاح طلب می توانند دور همدیگر جمع شوند و بگویند که ما یک مسئله به نام میثاق داشتیم و یک مسئله جدیدی را هم که نیاز به شهردار است الان داریم. بنابراین فکر کنیم که اولویت با کدام است. این را می شود خیلی ساده انجام داد. همان هایی که میثاق را نوشتند همان ها بیایند و به مردم توضیح دهند ما مجبور شدیم آن پیمانی را که با شما بستیم بشکنیم. خب می توانند نظرسنجی هم انجام دهند. بگویند که آیا شما موافق حضور هاشمی در شهرداری تهران هستید یا نه؟
چمران: گزینه های مطرح شده در حد قالیباف نیستند
در همین حال مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران در ارزیابی گزینه های مطرح برای شهرداری تهران گفت: قاعدتا در بین گزینه‌های مطرح شده اگر بخواهیم با قالیباف مقایسه کنیم در آن حد نیستند. چمران ادامه داد: شهرداری تهران مشکلات و ریزه‌کاری‌های خاص خود را دارد و می‌طلبد که یک مدیر جهادی داشته باشد و باید مرد کار و عمل باشد نه مرد حرف. وی افزود: شهرداری تهران نیاز به تخصص، مطالعه و تجربه دارد و جایی نیست که فقط کار ستادی در آن انجام شود بلکه در کنار آن به کار اجرایی و عملیاتی نیز نیاز است.
سایر اخبار این روزنامه
انتقاد تند آخوندی از تحلیل آشنا درباره علل بحران ارزی درباره یک کسب و کار خدماتی تر و تمیز، پردرآمد و البته پرزحمت انگیزه کثیف قاتل «مارمولک نشان» نگشت اتهام بنزینی به سمت خودروسازان چگونه از اطلاعات پرونده قضایی خود، به صورت پیامکی مطلع شویم؟ دستورالعمل پانسمان زخم های آسفالت! تبارشناسی قهرمان های «به وقت شام» و «لاتاری» تبارشناسی قهرمان های «به وقت شام» و «لاتاری» مجمع تشخیص، تصمیم خود را اصلاح کند مجمع تشخیص، تصمیم خود را اصلاح کند وداع با شکوه زیر بمباران سعودی وداع با شکوه زیر بمباران سعودی 300 شهر در تنش آبی 300 شهر در تنش آبی راهکار بانکی ایران برای اروپا، خواسته های بانکی اروپا از ایران راهکار بانکی ایران برای اروپا، خواسته های بانکی اروپا از ایران بازداشت مدیر مسئول روزنامه شرق در مشهد افزایش فشارها و لابی ها برای انتخاب شهردار تهران ایجاد کانال در تلگرام جرم می شود؟ رای محیط زیست کشور به ماندگاری باغ وحش مشهد پیچ در پیچ «دیوار سنگی» جاده مرگ