معرفی مقاصد گردشگری کمتر دیده شده سواحل خلیج فارس

بعضی از ما عادت کرده ایم در تقویم هایمان، کنار روزهای تعطیل و قرمز رنگ، نشانه گذاری کنیم و بنویسم: «شمال!». دلمان که هوای دریا کند، تعطیلی‌مان را با سفر به دو استان زیبای مازندران و گیلان می‌گذرانیم، غافل از این که سفر و دریا و آرامش، تنها به شمال کشور خلاصه نمی شود. جنوب ایران هم از زیبایی و شگفتی‌های فراوانی برخوردار است که متاسفانه در معرفی و شناساندن آن به عنوان یکی از مقاصد گردشگری داخلی، کوتاهی شده است. امروز دهم اردیبهشت ماه، روز ملی خلیج فارس است و به همین بهانه، سفری خواهیم داشت به دیدنی ها و سواحل بکر جنوب کشور زیبایمان ایران و خلیج همیشه فارس. در این گشت و گذار، با ما همراه باشید.
 
   نگاهی نو به جزیره قشم
نام جنوب که می آید بیشترمان دو جزیره زیبای قشم و کیش را به یاد می آوریم. اما قشم محدود به پاساژ و خرید نیست. این جزیره با وسعتى نزدیک به 1500 کیلومترمربع، بیشترین سواحل در بین جزایر خلیج فارس را اعم از شنی، صخره‌ای، ماسه ای و گلی به خود اختصاص داده است. به جزو سواحل زیتون، سیمین، جزایر ناز، سوزا و شیب‌دراز که برای بیشتر گردشگران نام آشناست و تورهای گردشگری، مسافران خود را به این سواحل می برند، سواحل روستای سلخ، گوران و دوستکو از بکرترین سواحل جزیره قشم است. البته زیبایی این مناطق درهمان بکر بودن آن هاست. پس حواسمان باشد ردپایمان را در طبیعت به جا نگذاریم.
 
   هرمز، جزیره رنگانگ
جزیره هرمز با خاک و سواحل رنگی اش، امروزه به عنوان یک مقصد گردشگری حتی برای توریست های خارجی مطرح است. ساحل گلگ و مفنق، دو ساحل بسیار بکر این جزیره زیباست که برای رسیدن به آن ها باید از محلی ها راهنمایی بخواهید. شنا در دریای زیبا و آرام این جزیره جزو لذت‌های فراموش نشدنی خواهد بود. حتما می دانید خاک هرمز، خاصیت درمانی دارد. پس در هنگام گشت و گذار در جزیره هرمز، حتما زنان بومی را می‌بینید که گوشه ای با یک تنور کوچک، بساط پخت نان به راه انداخته اند. نانی که بعد از پختن به آن روغن می زنند و رویش گردی از خاک سرخ جزیره می پاشند.


 
   کوش‌کنار، نگین گردشگری خلیج فارس
میانه مسیر خط ساحلی جنوب کشور (از بندرعباس تا خوزستان)، به شهرستان پارسیان می رسیم که فاصله آن تا بندر لنگه ۲۲۰ کیلومتر است. دو بخش این شهرستان، بخش مرکزی و بخش کوشکنار شامل دهستان های بوچیر، مهرگان کوشکنار و بهدشت است. اگر بخواهیم بهترین سواحل و نگین گردشگری خطه جنوبی ایران زیبایمان را معرفی کنیم، بی شک باید از بخش کوشکنار این شهرستان نام ببریم. مناطق تفریحی و گردشگری بخش کوشکنار هر سه زیباییِ دریا، دشت و کوه را به صورت یک جا دارد. تجربه قدم زدن بر روی شن های مریخی سواحل پارسیان و دیدن جاذبه های تاریخی و طبیعی اش را حتما امتحان کنید.
 
   از سمبوسه و قلیه‌ماهی تا رنگینک و چِنگال
در بازار های ماهی فروشان شهرهای حاشیه خلیج فارس، می توانید انواع آبزیان را با تنوعی از طعم، رنگ، نوع و قیمت پیدا کنید. این تنوع آنقدر زیاد است که به مشورت با یک بومی یا فروشنده نیاز پیدا خواهید کرد. جنوب غذاهای لذیذی دارد. از غذاهایی دریایی گرفته تا خوراکی هایی که با خرما و مشتقات آن تهیه می شود. اسم قلیه ماهی، ماهی کبایی، فلافل و سمبوسه را که حتما شنیده اید، اما در جنوب به جز این ها حمیسه، مجبوس، رنگینک، لگیمات، خمفروش، گیویده، بدوه، ته‌چین ماهی، آش ماهی، کینگسور، کلون با گوشت ماهی، هواری، پلو بریانی، کهیله تخم مرغ، کوکوی ماهی، و انواع حلوا (چنگالی، شولو، خبیس)، انواع نان و غذاهای دیگری وجود دارد که حتما باید امتحانشان کنید.
 
   فرهنگ و موسیقی
مردم جنوب به جز مهربانی و مهمان دوستی، بسیار خوش مشرب هستند. علاقه به موسیقی و نواختن سازهای سنتی چه در مراسم شادی و چه در عزاداری جزو رسوم دیرینه ای است که اهالی جنوب کشور همواره به آن پایبند بوده اند و این هنر بومی و قدیمی را با آداب و رسوم خاصش، همچنان حفظ کرده اند. این موسیقی با استفاده از سازهای کوبه‌ای تومبا، تمپو و نی انبان که یک ساز بادی است نواخته می‌شود. در سفر به سواحل جنوب ایران، حتما نوازندگانی را می‌بینید که در کنار ساحل، به نواختن آهنگ های بندری مشغول اند. در بندر بوشهر شانس بیشتری برای لذت بردن از موسیقی فلکلور جنوب دارید، درِ کافه های این شهر تا پاسی از شب به روی علاقه مندان به موسیقی باز است.
 
   زیبایی های گناوه
در بندر گناوه از روستای ساحلی «چاهک» در شمال آن، به دلیل ساحل ماسه ای زیبایش نباید ساده گذر کرد. اگر به سمت جنوب این بندر حرکت کنید به ساحل وسیع و زیبای «لیلتین» می رسید.  قدم زدن در این ساحل شنی بسیار آرامش بخش خواهد بود.
 
   قدیمی‌ترین لنج‌سازی ایران
در 80 کیلومتری جزیره قشم، روستایی به نام گوران وجود دارد که کانون یکی از قدیمی ترین لنج سازی های ایران است. اگر دنبال دیدن آخرین نسل های باقی مانده از لنج سازان دست ساز و سنتی ایران هستید، حتما به این روستا بروید و مراحل ساخت لنج های عظیم را از نزدیک ببینید. بیش از 20 کارگر حدود دوسال زمان می گذارند تا بدون هیچ نقشه ای و تنها با راهنمایی ملوان های با تجربه، لنج های عظیم بسازند!
 
   مهمانی نور در جزیره هنگام
شب همراه با وزش نسیم ملایم، بر بلندای ساحل صخره ای جزیره هنگام که بایستید، ستاره های پرنور، آسمان را آذین بسته اند و پلانکتون ها دریا را نورانی کرده اند. منظره ای بسیار زیبا. پس اگر گذرتان به جزیره هنگام افتاد، به دیدن یک ساعته آن اکتفا نکنید و حتما به صخره‌های نورانی از پلانکتون‌ها سر بزنید. محلی ها، راهنماهای خوبی در رساندن شما به این ساحل آرامش بخش هستند.
 
   کباب ماهی در کنار ساحلی بکر
بندر دَیّر در جنوب استان بوشهر واقع شده است و یکی از زیباترین و بکرترین سواحل این استان را دارد. اگر مهمان این شهر بندری بودید، حتما  غذاهای دریایی آن به‌ویژه میگوی صادراتی را امتحان کنید زیرا مرغوب‌ترین ماهی‌های خوراکی کشور توسط ماهی‌گیران این بندر صید می‌شود. در مسیر ساحلی به این بندر، از زیبایی های آن به راحتی عبور نکنید!
 
   سوغات جنوب
به جز ماهی و میگو، باقلوای جنوبی، انواع خرما (استعمران، خضراوی، کبکاب، زاهدی، گنتار، برهی، خاصویی، دیری، شکر و حلاوی و...) و مشتقات آن، پنیر نخل، کلیچه (نوعی شیرینی بومی)، مسقطی، صنایع دستی حصیری و دریایی، گبه و گلیم، سفال، انواع دوختنی ها از جمله گلابتون، خوس و...، از جمله سوغات خطه جنوب کشورمان است.
 
   سلخ، روستایی با پیشینه کهن
اگر تصمیم گرفتید با نگاهی نو به قشم سفر کنید، روستای سلخ را حتما در فهرست خودتان قرار دهید. این روستا در جنوب جزیره قشم و در فاصله‌ ۸۰ کیلومتری شهرستان قشم قرار دارد. مهم‌ترین جاذبه‌ گردشگری این شهر، کاسه سلخ، یک برهوت با طول هفت کیلومتر است. زمین‌های خالی از حیاتِ کاسه سلخ، مملو از صخره‌هایی با طرح‌های هندسی مختلف است. در قسمتی از آن چشمه‌ گوگردی وجود دارد که تماشای آن خالی از لطف نیست. بین این روستا و روستاى طبل نیز یک فلات مرتفع وجود دارد که «بام قشم» نامیده می شود؛ می توان از آن به عنوان یکی دیگر از نقاط دیدنی این جزیره نام برد. در این فلات، بقایایی از زندگی انسان‌ها در زمان‌های گذشته به چشم می‌خورد. برخی از کارشناسان، بام قشم را اولین زیستگاه انسان در جزیره قشم می دانند.
 
   بندری به یاد ماندنی
سواحل جنوبی ایران، یکی از زیباترین سواحل دنیاست و اگر در امتداد خط ساحلی خلیج همیشه فارس سفر کنید، با مناظر شگفت انگیزی رو به رو خواهید شد. بندر کُنگ یکی از آن هاست. از ساحل آرام و تمیز آن که بگذریم، بد نیست بدانید در این بندر، حدود ۵۶ هکتار بافت تاریخی وجود دارد که گردش در بین آن‌ها می‌تواند هیجان انگیز و خاص باشد. خانه‌های سنتی و بادگیر‌های کهن در جوار مناظری زیبا از دریا، همگی سفر به این شهر را در یادتان ماندگار خواهد کرد.
 
   جاذبه های منحصر به فرد اکوتوریسمی
روستاهای ساحلی بخش مرکزی بندرلنگه (شناس، مغوئیه، ملو، دیوان، بستانه) و به خصوص بندر حسینه در حاشیه مرزی خلیج فارس واقع شده اند و به دلیل دارا بودن مناظر بکر و انواع جاذبه‌های اکوتوریسم، از مکان‌های خوب گردشگری این ناحیه است.
 
   خیام خوانی، یک دورهمی گرم و خاطره‌انگیز
خیام خوانی دیگر سنت دیرینه و عارفانه و جزئی از موسیقی محفلی و خصوصی بوشهر است و با یزله‌خوانی که از فرم‌های کهن موسیقی بوشهر است آمیختگی دارد. خیام خوانی در مراسم حنابندان، ختنه‏‌سوران، محافل جشن و شب‌نشینی‌ها خوانده مى‏‌شود. معمولاً از نیمه‌ شب آغاز و تا سحر همراه با حرکاتی که خاص این مراسم است، ادامه می‌یابد. بوشهری ها نه تنها در محافل عمومی، بلکه در جمع گرم و صمیمی خانواده خود نیز بساط خیام خوانی برپا می کنند. بدین صورت که یک نفر که به او خیام خوان می گویند، اشعاری از دیوان خیام می خواند و این شعر خوانی با نوای زیبای نی انبان و ضرب دست خاص بوشهری همراه می شود و مجلسی عارفانه، جذاب و به یادماندنی را رقم می زند.
 
   بهترین زمان سفر به جنوب
بهترین زمان برای مسافرت به جنوب کشور اواخر پاییز تا اوایل بهار است. در این فصل ها از ریزگردهای ناخوانده، خبری نیست و هوا بسیار مطبوع، نه گرم و نه سرد است. البته در ایام عیدنوروز شهرهای بندری بزرگ از جمله بندرعباس، بندر بوشهر و جزایر قشم و کیش شلوغ است اما نباید تنها به همین مکان های شناخته شده اکتفا کرد. فهرستی که امروز معرفی شد می تواند مقاصد بعدی گردشگری‌تان باشد.