افکار عمومی را در یابیم

علی مندنی پور- تاریخِ تحوّلاتِ اجتماعی از «ژاک نِکِه» وزیر دارایی وقت در دوره انقلاب کبیر فرانسه (۲۲۹ سال پیش) به عنوان واضعِ واژه افکارِ عمومی opinio- publiqe یاد می کند.
از آن زمان تا به امروز،این اصطلاح ،کلید واژه و رمز گشایِ درکِ بسیاری از رویدادهای
سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شمرده می شود.
اِجماعی بر تعریفِ« افکارِ عمومی»در میان صاحب نظران دیده نمی شود و گروهی از پژوهشگران دراین باره اتّفاق نظر دارند که افکار عمومی مجموعه ای است از افکاردر ارتباط با یک سوژه مورد توّجه و علاقه در میان شهروندان است. به بیانی دیگر، افکارِعمومی ،به معادلِ جمعی از نظرها، نگرش ها و باورهای فردیِ بخشِ قابل توّجهی از اعضاء جامعه اتلاق می شود.


یک نوشته عادی ، تیتر یک روزنامه، یک سخنرانی ، یک اظهارنظر کوتاه، کالبد شکافی یک واقعه ،یک ... ، هر یک به تنهایی قادر است ،آتشِ تهیّه لازم جهت دمیدنِ در سوتِ قطارِ افکار عمومی راتدارک دیده و آن را به حرکت در آورده و گَه گاه به مسیری ناخواسته هدایت کند.
افکارِعمومی کوهِ یخی را می مانَد، که فقط قسمت کمی از آن پیداست و هر زمان احتمال بیرون آمدن تمامی پیکره عظیم و به حرکت درآمدن آن و برخوردبا صخره های سخت وجود دارد.
اژدهایی خفته ، که ای بسا ، با تحریکِ یک رهگذر از همه جا بی خبر، از خوابِ سنگین بیدار شده و همه شهر را به وحشت می اندازد! و پایش برسد، با حکمتِ خاصِ خویش حکومتی را آفریده و حکومتی را می نوازد.
ندانم کاریِ یک پلیس، خطایِ ناخواسته یک کارمند اداری نا آشنا با مقرّرات ، برخوردِ نا روایِ یک مدیر ومسئولِ خدمات عمومی، تصمیم نپخته ،نسنجیده و کارشناسی نشده یک سیاستمدار در ارتباط باحقوقِ فردی و اجتماعی شهروندان، فقر وفساد، نابرابری وبی عدالتی و... همه وهمه می توانند، زمینه سازِ جرقه ناگهانی آتشِ خشمِ مردم در پوششِ افکار عمومی باشند وکیست که نداند، افکارِ عمومی در جهت گیری رفتارهای فردی و جمعی و ریل گذاری قطارِ سیاست در اداره امور جامعه، در سطوح گوناگون چه نقشِ تعیین کننده ای ایفا می‌کند؟
افکارعمومی قدرتی است نامریی ، بدون لشکر و بی مزد و مواجب و بدونِ رنج و گنج که برای همگان‌قانون وضع می‌کند، قانون نانوشته ای ،که هرکس در هر مقام و موقعیّت را وادارِ به تبعیّت و کُرنش در برابرش می‌کند.
در قانونِ اساسی هیچ کشوری از آن نام برده نمی شود، امّا در همه جا احتمال بروز و ظهور و رَدّ پای نقش آفرینی‌اش هویداست.
محکمه ای که همه آنانی که از آن روی بر گردانده ، در مقابلش صف آرایی کرده و آن را نادیده انگاشته اند، خواهی، نخواهی مطیع و مُنقادش شده و پاسخگو می‌شوند. خواسته ها و نظرهای اشخاص به تنهایی در شکل گیری اش موثّر نبوده و در به‌هم پیوستگی و هم افزایی در قالبِ ارتباط چهره به چهره و رویا روی و بهره گیری از رسانه‌های نوشتاری، شنیداری ، دیداری و مجازی نام و نشان می‌گیرد و با این ساز وکارها و بهره گیری به موقع از این ابزارها، شکل و شمایل پیدا کرده و هویّت می یابدو شکل گیری اش به وجود زمینه و زمان ومکان خاصّی محدود نمی شود. سرسخت ترین مخالفانش را در میان ناآگاهان، دلباختگان به قدرت، خود رای‌ها ، قانون‌شکنان و انحصار طلبان باید جستجو کرد که در همه این زور آزمایی ها در نهایت کفّه ترازو به سمت و سوی افکارِ عمومی تمایل پیدا کرده و سنگینی می کند .
سیاستمداران آگاه ، خِرَد گرا، مردمی و آینده نگر، داوری و حضورش‌اش را نه تهدید، که فرصتی برای اصلاح کارها در راستایِ تحققّ حقوق مردم ارزیابی کرده ‌و با همین نوعِ نگاه جایگاه، کارکرد و وزنه سنگین اش را درست و به موقع درک و لمس کرده و به‌جای تقابلِ بی فایده و پر هزینه با آن ، تعامل پیشه کرده و در چارچوب قانون ودر فضایی مسالمت آمیز، بیش و پیش از آنکه کار از کار بگذرد و فرصت از دست برود، به خواسته های بحقّ و قانونی اش جوابِ داده و قال قضیّه را می کنَنَد.
بیائید و بیائیم ،فهم ودرکِ شهروندان را دست کم نگرفته، و حقّ انتخاب رابه‌عنوان حقّی طبیعی و خدادادی ،نه در شعار که در عمل، از آنان دریغ نداشته و هماره بر این باور باشیم :
حرفِ اوّل و آخر را مردم می زنند و رواست به افکارِ عمومی و تبلورِ عینی آن در قالب حقّ انتخاب و در ابعادِ گوناگون احترام بگذاریم.
سایر اخبار این روزنامه
هاشمی: بودجه فرهنگی شهرداری خرج مداحان و پخت آش می‌شود برجام کلاف‌های تودرتویی است که ترامپ قادر به پاره کردن آن نیست حکومت‌ها باید درهای خود را به روی اقتصاد جهانی بگشایند رهبر انقلاب در دیدار با کارگران و کارآفرینان بر رفع دو مشکل بزرگ اهالی صنعت کشور تاکید کردند سه روز پس از نمایش بی‌مزه موش‌های شیرنما در عربستان، واکنش‌های منفی به این حقارت و توهین علیه پرچم ایران همچنان ادامه دارد نتیجه بالاگرفتن بحران در سوریه، شرارت‌ صهیونیست‌ها را در پی دارد شام در خاکستر حمیدرضا در آستانه اعدام؛ قصاصی که بخشیده شد و دیه‌ای که وجود ندارد تقاضای نجات، لطفا کمک کنید یادمانی برای معلم ردیف موسیقی و الگوی رفاقت در هجدمین سال خاموشی صدای نورانی سروستان یادمانی برای معلم ردیف موسیقی و الگوی رفاقت در هجدمین سال خاموشی صدای نورانی سروستان دستور قضایی فیلتر تلگرام صادر شد دستور قضایی فیلتر تلگرام صادر شد افکار عمومی را در یابیم