بررسی لوایح فاجعه‌آفرین به جلسه بعد مجلس موکول شد


علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز نشست علنی دیروز، هفته معلم را به فرهنگیان و خادمان این عرصه و همچنین  روز کارگر را به فعالان عرصه کارگری تبریک گفت.
طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جلسه علنی دیروز مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت. وکلای ملت پس از بررسی و استماع نظرات موافقان و مخالفان این طرح در نهایت با این طرح مخالفت کردند. به گفته علی لاریجانی رئیس مجلس از آنجایی که این طرح خلاف برنامه محسوب می‌شد نیازمند دو سوم آراء نمایندگان بود.
لوایحی فریبنده علیه استقلال ملی
نمایندگان مجلس در جلسه دیروز کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را بررسی کردند. علی ادیانی نماینده قائمشهر به عنوان اولین مخالف کلیات این لایحه اظهار داشت: این لایحه دارای مشکلاتی است که کمیسیون حقوقی تلاش کرده آن را برطرف کند اما در ماده ۴ آن موضوع تشکیل شورای عالی مبارزه با پولشویی آمده است. این یعنی تشکیل شورایی کاملا حاکمیتی که قرار است از این به بعد همه امور زیر نظر دولتها باشد.


وی سپس تاکید کرد: اکنون برهه مهمی برای مجلس برای تصویب و یا عدم تصویب این لایحه است که در تاریخ نوشته می‌شود.
کاظم دلخوش نماینده صومعه‌سرا در مجلس به عنوان اولین موافق کلیات لایحه مذکور گفت: ما در سال ۸۶ در  کمیسیون اقتصادی قانون پولشویی را تصویب کردیم.
به گزارش فارس، احمد سالک نماینده اصفهان به عنوان دومین مخالف کلیات این لایحه اظهار داشت: ما ۱۱ سال پیش قانون پولشویی را در مجلس تصویب کردیم. پس هیچ الزامی وجود نداشت که از خارج از کشور به ما دستور دهند که قانون پولشویی را تغییر دهیم.
پشیمانی فردا اثر اعتماد سهل‌اندیشانه!
وی تاکید کرد: نباید به استقلال کشور خدشه وارد شود؛ برجام را ظرف ۱۵ دقیقه تصویب کردیم. امروز نباید این اتفاق در مورد دو لایحه مبارزه با قانون پولشویی و مبارزه با تامین مالی  تروریسم بیفتد.
براساس این گزارش، علی لاریجانی رئیس مجلس در واکنش به اظهارات سالک درباره تصویب برجام ظرف ۱۵ دقیقه اظهار داشت: برجام دو ماه در مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ساعت‌ها فراکسیون‌های مختلف و دبیرخانه شورای امنیت روی آن بحث و بررسی کردند و ما در مجلس نتیجه را رای‌گیری کردیم لذا مدام روی آن مانور ندهید که ما مجبور شویم توضیح دهیم.
در ادامه سالک گفت: نباید اجازه دهیم اقتدار کشور از دست برود. جریان مالی براساس fatf تمامی معاملات ما را تحت نظر دشمن قرار می‌دهد. هیچ دلیلی ندارد که دشمن از اطلاعات ما خبردار شود و علیه ما استفاده کند.
وی با تاکید بر اینکه استکبار به دنبال افزایش فشار بر ایران است، اظهار داشت: نباید اجازه دهیم استقلال ما ضربه خورد ما با تبادل مالی مشکل نداریم ولی بحثمان این است که چرا باید اطلاعات ما دست دشمن باشد.
لاریجانی مجددا به اظهارات سالک واکنش نشان داد و اظهار داشت: این صحبت‌های شما مربوط به لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم است. ما اکنون در حال بررسی لایحه مبارزه با پولشویی هستیم.
سالک پاسخ داد: مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم موازی یکدیگر هستند. سوال ما این است که چرا شما عجله دارید این لوایح قبل از ۲۲ اردیبهشت که آمریکا می‌خواهد درباره برجام موضع‌گیری کند، تعیین تکلیف شود. اکنون مجلس در پیچ تاریخی حساس قرار دارد.
نهادهای ابزاری مانند FATF
محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به نشست دیروز فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: در این نشست تعدادی از لوایح همچون لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون پالرمو (مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی) و همچنین لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز گزارشی را در خصوص این لوایح به اعضای کمیسیون ارائه کرد.
وی افزود: طبق این گزارش لوایح فوق‌الذکر در راستای اجرا و پیاده‌سازی FATF در کشور و تلاش برای خروج از لیست سیاه این گروه هستند.
عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اظهار داشت: بر اساس گزارش ارائه ‌شده آنچه که قابل ذکر است این است که این لوایح نمی‌تواند امنیت گردش‌های مالی و حساب‌ها و تراکنش‌های مردم را که مستقیم به آمریکا منتقل خواهد شد تأمین کند و اطلاعات مالی در اختیار FATF قرار خواهد گرفت و همچنین در این گزارش آمده که ما در مورد تروریسم و مصادیق آن اختلافات جدی با FATF خواهیم داشت و حتی اگر حق شرطی هم داشته باشیم هیچ کارآیی برای ما نخواهد داشت.
پورمختار خاطرنشان کرد: همچنین در این گزارش آمده بود که این سازمان‌ها به عنوان ابزاری در اختیار کشورهایی همچون آمریکا قرار گرفته تا به کشورها فشار بیاورد که به این معاهدات بپیوندند و تعهدات را قبول کنند، درحالی‌که آمریکا و متحدانش به این معاهدات مقید نیستند.
وی در پایان گفت: به عنوان مثال در این معاهده در منطقه خاورمیانه عربستان مسئول مبارزه با تروریست و اجرای FATF شناخته شده و این درحالی است که عربستان تأمین‌کننده اصلی مالی داعش و طالبان و تروریسم در منطقه است.
دولت
جلوی راهزنی‌های آمریکا را بگیرد
جواد کریمی قدوسی در تذکر کتبی خود به رئیس‌جمهور ضرورت جلوگیری از طرح دعاوی ظالمانه از طرف آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در محاکم قضایی این کشور را تاکید کرد.
در ابتدای متن این تذکر آمده است: دعاوی گسترده علیه اشخاص نهادها، موسسات و سازمان های ایران و دولت جمهوری اسلامی (22 پرونده) توسط دولت ظالم و دیکتاتور آمریکا در محاکمه قضایی آمریکا در دست اقدام است.
این متن در ادامه افزوده: چند روز قبل نیز بیش از 6 میلیارد دلار طلب خسارت از جمهوری اسلامی ایران شده است آن هم در موضوع پرونده 11سپتامبر که متهمین اصلی آن اتباع سعودی (شریک اول آمریکا در منطقه) بودند. تاکنون این پرونده‌ها در محاکم ظالمانه قضایی آمریکا به ثبت رسیده که مرجع قریب به 100میلیارد دلار مصادره اموال و دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران در خواست شده.»
نماینده مشهد در ادامه تذکر خود به تفکیک نام این پرونده‌های جعلی را ذکر کرده که آمریکا به منظور راهزنی و سرقت اموال ملت ایران آنها را تدارک دیده است.
اگر خبرنگار فرانسوی بود!
نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس طی تذکری با اشاره به مجروح شدن خبرنگار ایرانی در فرانسه، گفت: حفظ و احقاق حقوق خبرنگار ایرانی در فرانسه که توسط پلیس این کشور مجروح شده ضروری است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه اگر یک خبرنگار فرانسوی در تهران توسط پلیس ما زخمی می‌شد فرانسوی‌ها زمین و آسمان را به یکدیگر می‌دوختند، اظهار داشت: خبرنگار ایرانی در فرانسه مجروح می‌شود اما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خوابیده است.
توان نظامی و موشکی؛ ناموس ملی هرکشور
علی مطهری، نماینده مردم تهران در بخشی از نطق میان دستور خود گفت: در حوزه استقلال فرهنگی و مکتبی لازم به ذکر است که ما نباید نسبت به فرهنگ غرب و شرق دچار خودباختگی و خودکم‌بینی شویم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حرف دل آقای ترامپ خطاب به ما که البته بر زبان نمی‌آورد این است که شما باید از آرمان آزادی فلسطین دست بردارید و اشغال را به رسمیت بشناسید تا ما به بانک‌های جهان اجازه مبادلات بدهیم و شما بتوانید به رفاه برسید. پاسخ ما هیهات منهًْ الذله است. ما تن به خواری نخواهیم داد و نیازهای مادی خود را نیز با تکیه بر توان داخلی و روابط خوب با کشورهای مستقل تامین خواهیم کرد.
وی ضمن طرح این سوال که «‌آیا آمریکا اجازه می‌دهد درمورد توان موشکی‌اش ما تصمیم بگیریم؟» افزود: آمریکا باید بداند که هر تصمیمی برخلاف منافع ملت ایران بگیرد پاسخ سختی دریافت خواهد کرد. چنانچه از برجام خارج شود بر چه اعتباری می‌خواهد با کره شمالی مذاکره کند.