تفرقه نیاندازید؛ الان وقت وحدت است

آرمان: رئیس‌جمهور روز گذشته در اولین روز سفرش به مشهد در ورزشگاه سبزوار در جمع مردم حاضر شد و از دستاوردهای دولت در سطح ملی همچنین اقدامات دولت دوازدهم در این استان پرده برداری کرد. حسن روحانی خطاب به ترامپ و تصمیمات او در مورد برجام نیز گفت در مقابل هر تصمیم ترامپ، برنامه داریم.
آمریکا؛ بی‌تعهد
رئیس‌جمهور اظهار کرد: ما از سال ۹۲ همه با هم تلاش کردیم که سیاست خارجی‌مان را با هزینه کمتر اما با عزت وسربلندی به پیش ببریم. وی ادامه داد: تحریم هسته‌ای علیه ایران اشتباه و غلط بوده و دنیا به‌ویژه قدرت‌های بزرگ باید از این طرح نادرست عقب نشینی کند. ما به دنیا خواستیم بگوییم که همانطور رزمندگان ما پیروزند. دیپلمات‌های ما هم با بهترین توانمندی و منطقی‌ترین سخنان می‌توانند در برابر قدرت‌های بزرگ جهان حرف بزنند و پای میز بیایند و این کار را دیپلمات‌های سرافراز توانستندانجام دهند. وی افزود: ما از آذرسال ۹۲ اولین قدم تحریم را شکستیم اعم از تحریم در پتروشیمی و مساله خودروسازی و غیره. بخش دیگر تحریم را ما در سال ۹۴ با توافق نهایی با ۴ قدرت بزرگ برداشتیم و قدرت ما دو برابر شد. همچنین مبادلات بانکی ما آغاز شد و صادرات و واردات در مسیر درست قرار گرفت. به‌رغم اینکه آمریکایی‌ها در همه مراحل به تعهد خود عمل نکردند ما در طول این مدت به تعهداتی که به دنیا داده بودیم عمل کردیم. روحانی خطاب به مردم ایران گفت: به نقطه‌ای رسیدیم که باید شما مردم غیور از آن مطلع باشید. این آقایی که از چهارده ماه پیش سخنان خود را شروع کرده، یعنی ترامپ مدام می‌گوید توافق برجام به نفع ایران و به ضرر آمریکاست. او می‌گوید ایران سر ما را کلاه گذاشته است. حرف‌های او که منطقی نیست؛ چرا که ما سر کسی را کلاه نگذاشته‌ایم. ما در مذاکرات با کشورهایی بر سر موضوعی مذاکره کردیم و سازمان ملل هم آن را تایید کرد. روحانی در ادامه همچنان در واکنش به شعارهای مردم، گفت: همه مردم همواره از دولت حمایت کردند. من از رهبری و نیروهای مسلح تشکر می‌کنم. همه ما دست به دست هم دادیم تا به اینجا برسیم. اگر آمریکایی‌ها امروز فکر می‌کنند که ما سرشان را کلاه گذشته‌ایم که این فکری به ناحق است، به دلیل وحدت ما بوده است.رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این سخنرانی در ارتباط با تصمیم آمریکا در مواجهه با برجام که قرار است طی یک هفته آینده اعلام شود، گفت: آمریکایی‌ها، یا از برجام خارج می‌شوند، یا به آن لطمه می‌زنند یا راه آمریکا و اروپا از هم جدا می‌شود. رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای هر تصمیم ترامپ، برنامه داریم، خاطرنشان کرد که اگر آمریکا از برجام خارج شود، به‌زودی دچار پشیمانی تاریخی می‌شود. وی در ادامه گفت: از چند ماه پیش تمام دستورات لازم به بخش‌های اجرایی کشور داده شد. به سازمان انرژی اتمی دستورات لازم ارائه شده و من چند روز پیش هم درباره مسیر روشنمان مجدد با آن‌ها صحبت کردم.
دولت و حوزه ارز


روحانی با اشاره به تغییرات دولت درباره تصمیمات ارزی نیز گفت: اینکه می‌بینید دولت برای ساماندهی ارز طرح‌ جدیدی اعلام کرده است به این دلیل است که آمریکا بفهمد ملت ما همواره آنچه را که برای خدمات و تولیدات خود لازم دارد را در دسترس دارد. هیچ نگرانی وجود ندارد مخارج ما ۷۰ میلیارد دلار بیشتر نیست، پس ما با مشکلی روبه‌رو نخواهیم شد. روحانی تصریح کرد: ملت ما به عهد خود وفادار است؛ اما به صراحت می‌گوییم ما درباره سلاح و دفاع کشورمان با کسی مذاکره نخواهیم کرد. ما هر مقدار که موشک و سلاح لازم باشد می‌سازیم و انبار می‌کنیم. به کسی ربطی ندارد که ملت ایران چه تصمیمی اتخاذ کرده است. وی در پایان گفت: مردم ایران بدانید هفته آینده هر تصمیمی که گرفته شود در زندگی ما تغییری ایجاد نخواهد کرد. هر تصمیمی که ترامپ بگیرد، در برابرش ایستادگی می‌کنیم.
برگشتن به عقب؟ نه!
رئیس‌جمهور در نیشابور هم تاکید کرد: ما با هم عهد و پیمان بستیم که به عقب برنخواهیم گشت و مسیر توسعه و پیشرفت را ادامه خواهیم داد؛ اما عزیزان هر کاری بخواهیم در این سرزمین انجام دهیم باید مردم را قانع کنیم. باید افکار عمومی را قانع کنیم. رئیس‌جمهور با اشاره به محدودیت‌های اخیر فضای مجازی عنوان کرد: در دنیای امروز آیا بدون شبکه‌های مجازی می‌شود برای جوانان اشتغال ایجاد کرد؟ مردم اجبار را نمی‌پذیرند. روحانی با بیان اینکه بعضی‌ها از اینترنت پرسرعت خیلی خوشش نمی‌آید، گفت: آنها می‌گویند سرعت اینترنت بسیار کند باشد به طوری که اگر شما بخواهید به سایتی دسترسی داشته باشید، باید وقت زیادی را صرف کنید. دنیای امروز دنیای سرعت و ارتباطات است. ما اگر می‌خواهیم فساد در کشور از بین برود راهش اطلاع مردم و جوانان است و بدون حضور جوانان و بدون شفافیت و اطلاع مردم، تنها با دادگاه و پلیس نیروی امنیتی نمی‌توانیم با فساد مبارزه کنیم. مردم باید از همه چیز باخبر باشند. رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: ما باید همه اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهیم امسال در بودجه سال ۹۷ زمانی که ما بودجه را تقدیم کردیم جوانان ما نسبت به بخش‌های مختلف آن اظهارنظر کردند آیا از انتقاد جوانان و اظهار نظر ملت ما نباید خوشحال باشیم. روحانی تاکید کرد: همه باید باور کنیم این کشور از آن ملت است و همه باید قبول کنیم هر اقدامی می‌خواهیم انجام دهیم مردم باید همراه ما باشند. فاصله ما با مردم ما را به جایی نمی‌رساند ما در دنیای امروز نمی‌توانیم بگوییم که مردم و جوانان ما از اطلاعات بی‌خبر باشند حق اطلاع حق شهروندی همه مردم ایران است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: امروز در ایران بیش از ۲۰۰ هزار اشتغال در طول همین یک سال و نیم گذشته در فضای مجازی ایجاد شده است و امروز رفت و آمد مردم در بسیاری از شهرها و نقل و انتقال بارها و ارتباط آموزشی و بهداشتی مردم از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد. ما با مسدودسازی به جایی نخواهیم رسید و با فشار به نسل جوان به جایی نمی‌رسیم البته باید پیام‌رسان‌های داخلی خودمان را تقویت کنیم که حرف بحقی است. ما باید آینده ایران را هر چه در فضای مجازی تقویت کنیم. اما آیا می‌توان به نام تقویت فضای ایرانی مردم را از ارتباطات و اشتغال مرحوم کرد این کار امکان پذیر نیست بلکه ما باید به سمت قدرت ایران حرکت کنیم. روحانی تصریح کرد: امروز قدرت ایران در سایه به دست آوردن فرصت‌هایی است که اگر امروز به دست نیاوریم فردا بسیار دیر شده است ما در دنیای رقابت با همسایگان و شرق و غرب دنیا هستیم و ما نیازمند یک اقتصاد پرتوان و دانش‌بنیان و همچنین نیازمند قدرتی صنعتی و دانش بنیان هستیم و باید در بسیاری از زمینه‌ها خودکفا شویم آیا می‌توانیم از ارتباط با دنیا خودمان را محروم کنیم در دنیای امروز با جدایی از جهان نمی‌توانیم به آرزوهای خود دست یابیم حتی اگر شما می‌خواهید فرهنگ اهل بیت را به جهان صادر کنید.
قدرت‌ها و حرف‌های زور
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ما تعامل سازنده با جهان را می‌خواهیم، گفت: ما زیر بار حرف‌های زور هر قدرت و ابرقدرتی نمی‌رویم برجام به عنوان یک قرارداد بین‌المللی که به عنوان مظهر قدرت دیپلماسی ملت ایران است قابل تغییر نخواهد بود. آنهایی که فکر می‌کنند با فشار و زور و تهدید می‌توانند چیزی را به ایران تحمیل کنند در اشتباه هستند ما همانند مقاطع مختلف در برابر حرف زور ایستاده‌ایم و امروز هم خواهیم ایستاد. روحانی عنوان کرد: ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم به دلیل اینکه اخلاق و دین و فتوای رهبری ما این نیست شما نمی‌توانید جلوی ما را بگیرید بلکه آنچه جلوی ما را گرفته اخلاق و ایمان و اسلام ما است.