تله محافظه‌کاران علیه امید

دیروز روزنامه‌ها و رسانه‌های محافظه‌کار در حرکتی هماهنگ در خبری خلاف واقع فیلتر تلگرام را ناشی از دستور حسن‌روحانی اعلام کردند. درحالی که رئیس جمهور بارها مخالفت خود را
با فیلتر نشان داده. به نظر می‌رسد پروژه ناامیدسازی مردمبا القای «فیلترینگ دولتی تلگرام» در جریان است
تله محافظه‌کاران علیه امید




آفتاب یزد- گروه سیاسی: حالا شاید شفاف‌تر از قبل بتوان گفت پروژه فیلترینگ تلگرام چیزی بیش از انسداد یک پیام رسان است. تلگرام چند روزی می‌شود که فیلتر شده و این موضوع بر بخشی از مردم تاثیرگذار بوده هرچند باوجود فیلترشکن‌ها آنطور که برخی منتظر کوچ از تلگرام بوده اند نتیجه گرفته نشده است. این روزها از فعالیت کانال‌های خبری و سرگرمی گرفته تا پیام‌های شخصی کم و بیش در این پیام رسان دیده می‌شود. اصولا موضوع فیلترینگ یک پیام‌رسان در شرایطی که عصر اطلاعات نام‌گذاری شده و در واقع بسیاری معتقدند فضای مجازی قابلیت محدودیت گذاری ندارد چندان مهم قلمداد نمی‌شود. اینکه مردم در تلگرام بمانند یا تصمیم بگیرند از آن به هر جایگزین دیگری که خودشان انتخاب کنند، بروند از اهمیتی فرعی برخوردار است. از قضا محافظه کاران هم روی این بخش تاکید بسیار دارند که با توجه به مشکلات مختلفی که در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی وجود دارد یک پیام رسان چه اهمیتی دارد که حسن روحانی بر حفظ آن تاکید دارد! این درحالی است که نه دولت و نه مخالفان فیلتر، تلگرام را به عنوان موضوعی مهم قلمداد نکرده اند بلکه این بخشی از وعده حسن روحانی برای حقوق شهروندی است. اینکه پیام رسان‌های داخلی وارد کار شده اند و مردم به حضور در آنها تشویق می‌شوند امری قابل قبول است اما این چندان سنخیتی با منشور شهروندی روحانی نخواهد داشت که تعیین شود ورود به یک پیام رسان آزاد و دیگری ممنوع است! این موضوعی است که در روزهای اخیر مورد توجه حامیان روحانی که امروز باید از آنها به عنوان «گله مندان رئیس جمهور» نام برد، قرار گرفته است. ذیل همین شرایط است که واکنش حسن روحانی مهم بود تا مشخص شود او که روزی پشت تریبون می‌رفت و اعلام می‌کرد دست وزیر دولت روی دکمه فیلتر نخواهد رفت حالا چگونه می‌خواهد پاسخگو باشد؟

کیهان در خط مقدم پروژه جدید
حالا به نظر می‌رسد پروژه جدیدی آغاز شده است، برنامه ای که حتی می‌توان از آن به عنوان یک دام برای اصلاح طلبان یاد کرد. این روزها در رسانه‌ها و محافل اصلاح طلب و حامیان روحانی انتقاد و شکوه از رئیس جمهور بسیار است. اینکه دولت روحانی هم اصولا در مقابل مخالفان نرم برخورد می‌کند فرصتی را فراهم کرده تا دل‌ها از جای دیگری هم که پر باشد بر سر دولت خالی شود. فضای تردید و گاه ناامیدی میان حامیان روحانی موجب شده تا طرف مقابل یک پروژه مهم را کلید بزند و به گونه‌ای تلقین کنند که روحانی خود مسبب فیلتر تلگرام بوده است. یک روز بعد از آنکه حسن روحانی در اینستاگرام، نارضایتی خود را از فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام اعلام کرد روزنامه‌های اصولگرا در حرکتی هماهنگ شخص روحانی را عامل فیلترینگ معرفی کردند! به نظر می‌رسد آنها به خوبی واقف بودند که این موضوع تا چه حد برای حامیان روحانی اهمیت دارد به دنبال القای ناامیدی محض به اصلاح طلبان هستند! از جمله روزنامه کیهان در گزارشی نوشت:«غلبه حاشیه بر متن تا جایی پیش رفت که در اولین ساعات روز شنبه حساب کاربری آقای روحانی در اینستاگرام پیامی قابل تامل را منتشر کرد. پیامی که با فراموشی تصمیمات و اقدامات اخیر دولت، بیش از هر چیز بوی پوپولیسم می‌دهد. این‌گونه ژست مقاومت آقای روحانی در برابر تصمیمی که دولت خود ایشان نقش عمده‌ای در اتخاذ آن داشته عجیب و در عین حال تاسف‌آمیز است. این فضای احساسی، حاشیه‌پرداز و پر سر و صدا در حالی است که درست در همین زمان آمریکایی‌ها در حال تدارک توطئه‌های جدید علیه کشورمان هستند و از بیان آشکار آن نیز ابایی ندارند.» این روزنامه درحالی روحانی را متهم به پوپولیسم می‌کند که خود حامی درجه یک دولت احمدی نژاد به شمار می‌رفت. وقتی رئیس جمهور سابق مرزهای پوپولیسم در جهان سیاست را جا به جا کرده بود! از سوی دیگر گره زدن هر رخدادی به مسائل خارجی و برنامه‌های ایلات متحده نیز یکی دیگر از تخصص‌های این روزنامه برای به حاشیه رانده شدن مسائل مختلف است. نکته جالب اینکه کیهان درحالی همیشه خود را در صف اول مدافعان مصالح مردم و کشور می‌داند که در روزهای اخیر بعد از آنکه دولت، نرخ دلار را 4200 تومان اعلام کرد و نرخ‌هایی غیر از آن را همچون قاچاق دانست اما این روزنامه برخلاف عرف رسانه‌ها به درج قیمت دلاری که دلالان در دست دارند پرداخت و از دلار بالای شش هزار تومان سخن گفت. این رویه چه منطقی را با خود به همراه دارد جز تلاش برای تزریق ناامیدی به جامعه؟ آیا در دوران دولت‌های نهم و دهم که محبوب این روزنامه ریاست جمهوری را برعهده داشت این چنین مصوبات دور زده می‌شدند!؟ این‌ها سوالاتی است که موجب می‌شود ژست‌های دلسوزی روزنامه کیهان برای منافع مردم قابل باور نباشد!

صندوق رای منشا ریاکاری!
روزنامه وطن امروز نیز در عکس یک خود آسمان و ریسمان بافته و روحانی را مسئولیت ناپذیر خطاب کرده که نمی‌خواهد مسئولیت فیلتر تلگرام را برعهده بگیرد! این روزنامه در گزارشی نوشته:«برخی نماینده‌های مجلس روز گذشته درباره ماجرای فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام مطالبی مطرح کردند که در صورت صحت نشان می‌دهد حسن روحانی سال گذشته و پس از اعتراضات دی‌ماه، دستور فیلتر کردن تلگرام را صادر کرده است. با این وجود اما همانند برخی دفعات گذشته دولتی‌ها این بار هم از زیر بار مسئولیت‌پذیری شانه خالی کردند. به‌گونه‌ای که حالا مسئولیت‌گریزی به یکی از شاخصه‌های اصلی دولت تبدیل شده است.» به صف کردن چند نماینده اصولگرا برای اثبات اینکه روحانی فیلتر تلگرام را انجام داده درحالی است که تمام استنادها به یک نامه در بازه زمانی ناآرامی‌های دی ماه است. این درحالی است که در آن برهه زمانی تلگرام با دستور شورای عالی امنیت ملی که رئیس آن حسن روحانی است فیلتر شد اما خود روحانی بارها اعلام کرد این انسداد موقتی است و بعد از آن نیز به سرعت با عادی شدن شرایط فیلترینگ برداشته شد. در واقع دولت نه تنها مسئولیت آن دوره را برعهده گرفت بلکه لغو فیلتر را نیز انجام داد! حالا چه مشباهتی میان اردیبهشت 97 با دی ماه 96 وجود دارد که وطن امروز نامه چند ماه پیش را سند امروز می‌داند سوالی است که این روزنامه به پاسخ آن نپرداخته است! سومین رسانه محافظه کار را باید روزنامه جوان دانست که در سرمقاله‌اش به نکاتی درباره تلگرام پرداخته است. این روزنامه نوشته است: «چند سال پیش پیام‌رسان تلگرام را همین حاکمیت وارد کشور کرد و پس از چند سال معایب و محاسن آن نمایان شد. اکنون تصمیم به جایگزینی پیام‌رسان‌های دیگر کرده است که از تنوع نیز برخوردارند. گرفتار آمدن بین رای و امنیت کشور مهم‌ترین مسئله است. نگاه به صندوق رای منشا بسیاری از ریاکاری‌ها در کشور ماست و تنظیم همه چیز با «صندوق آینده» منشا بسیاری از دوگانگی‌ها، نفاق‌ها و ناهمسویی‌هاست. روشنفکری عامل دیگری است. ورود روشنفکران به قدرت در ایران یکی از آفت‌های کشور است. کسانی که غیر از نق‌زنی و «باید» چیز دیگری بلد نیستند و به سیاق روشنفکری سیاست‌ورزی می‌کنند، سال‌هاست در قدرت رفت‌وآمد می‌کنند و تو گویی که حاکمیت علیه حاکمیت است و مردم نیز از این همه تعارض و چند پهلویی سردرگمند، بعضی مواقع نمی‌توان تشخیص داد که زیباکلام رئیس‌جمهور است یا روحانی؟ یقیناً روحانی حتی به خاطر مضرات اقتصادی برجام که جناب سیف از آن در مجلس رونمایی کرد، حاضر به تلگرام بدون نظارت نیست.» یادداشت این روزنامه نیز در نوع خود عجیب است اینکه گفته شده تلگرام را وارد کشور کردند و حالا جایگزین وارد کرده اند با هیچ مقیاسی در دنیای فناوری اطلاعات قرار نمی‌گیرد! هرچند مدیرمسئول روزنامه جوان روشن نکرده که تلگرام را چگونه وارد کشور کردند! با این حال این روزنامه نیز به نوعی روحانی را موافق فیلتر تلگرام معرفی کرده و تعهد به وعده‌های صندوق رای را مغایر با امنیت دانسته است.

تحمیل فیلتر به شورای فضای مجازی
در راستای این موضوع که روحانی دستور فیلتر تلگرام را داده دیروز مباحثی مطرح شد که شورای عالی فضای مجازی دستور فیلترینگ را داده است! این درحالی است که فردای فیلترینگ، خبری از نقش شورای عالی فضای مجازی که ریاست آن با حسن روحانی است، نبود! چنین شایعاتی موجب شد تا سخنگوی شورا وارد عمل شود. با این حال پیگیری خبرنگار ایرنا از شورای عالی فضای مجازی نشان داده که این شورا نه تنها مصوبه ای در این خصوص نداشته بلکه حتی تصمیمی هم در این زمینه نگرفته است. دیروز محمد حسین پور مدیر روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی نیز دیروز به رسانه‌ها اعلام کرد: «تا این لحظه هیچ مصوبه‌ای مبنی بر فیلتر تلگرام صادر نشده و هر زمان مصوب شد از طریق شورای عالی فضای مجازی اعلام می‌شود.» در همین حال علی ساری یک نماینده مجلس نیز گفته شورای عالی فضای مجازی نقشی در فیلتر تلگرام نداشته است.

توپ در زمین روحانی
هرچند مشخص است که پروژه ناامید سازی با استفاده از فاعل فیلترینگ تلگرام از سوی یک جناج روشن است اما باید گفت محافظه کاران تا حدی موفق بوده اند و حالا توپ در زمین حسن روحانی قرار گرفته است. از سویی حامیان رئیس جمهور با توجه به عملکرد چند ماه دولت در بخش‌های مختلف نسبت به روحانی شکایت دارند و از آن حمایت‌ها کاسته شده و از طرف دیگر روحانی با یک بمباران خبری مواجه شده که محافظه کاران می‌خواهند او را مسبب فیلتر تلگرام معرفی کنند تا نه تنها مردم که جریان‌های اصلاح طلب نیز از رئیس جمهور ناامید شوند! هرچند نگاهی به آرشیو سخنان روحانی نشان می‌دهد او بارها بر لزوم حفظ شبکه‌های اجتماعی و حق انتخاب مردم سخن گفته اما لازم است در این شرایط با علم به تحدیدها فراتر از یک پست اینستاگرامی وارد میدان شود.

روحانی: با مسدودسازی ما به جایی نمی‌رسیم
دیروز حسن روحانی یک گام به جلو آمد و نارضایتی از فیلتر تلگرام را از یک پست اینستاگرامی و در واقع از فضای مجازی به محیط حقیقی وارد کرد. رئیس جمهور در سفر خود به نیشابور در جمع مردم این شهر سخنرانی کرد که در بخشی‌هایی از سخنان او آمده است: «یکی از حرکت‌های دولت یازدهم و دوازدهم این بوده که راه ارتباطات مردم و راه کسب و کار از طریق فضای مجازی را باز کند. ما امروز تلاش می‌کنیم اینترنت پرسرعت را به تمام روستاهای ایران برسانیم. بعضی‌ها از اینترنت پرسرعت خیلی خوششان نمی‌آید و می‌گویند کُند باشد. یک جوری که اگر بخواهیم به سایتی دسترسی پیدا کنید باید دقایق فراوان وقت تلف کنید. دنیای امروز دنیای ارتباطات و دنیای سرعت است. ما اگر می‌خواهیم در ایران فساد از بین برود راه آن اطلاع مردم و جوانان است. بدون شفافیت و اطلاع مردم و حضور جوانان با دادگاه تنها، با پلیس تنها، با نیروی امنیتی تنها، نمی‌توانیم با فساد مبارزه کنیم. مردم باید از همه چیز با خبر باشند. باید دولت تمام اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهد. امسال در بودجه سال 97 وقتی بودجه را تقدیم کردیم جوانان نسبت به جزئیات آن اظهارنظر کردند نباید خوشحال باشیم؟ از انتقاد و اظهارنظر ملت و جوانان نباید خوشحال باشیم؟ همه باید باور کنیم این کشور از آنِ ملت ایران است. همه باید قبول کنیم، هر اقدامی می‌خواهیم بکنیم، مردم باید همراه ما باشند. فاصله با مردم ما را به جایی نمی‌رساند. ما در دنیای امروز نمی‌توانیم بگوییم که مردم ما و جوانان ما از اطلاعات بی‌خبر باشند. حق اطلاع، حق شهروندی همه مردم ایران است. البته باید پیام‌رسان‌های داخلی خود را تقویت کنیم و حرف بحقی است. ما باید با مردم‌مان صمیمانه، دوستانه، برادرانه، با منطق و با استدلال آنها را در یک مسئله‌ای اگر می‌خواهیم قانع کنیم. لجبازی با مردم در نهایت به ضرر کشور خواهد بود.م حال باید منتظر ماند و دید رئیس جمهور در آینده چه واکنش‌هایی خواهد داشت.