اما و اگرهای سخنرانی روحانی در مشهد

آفتاب یزد –گروه سیاسی : حسن روحانی رئیس جمهور، بار سفر را این بار به سمت خراسان رضوی بسته است. اما یک چیز دراین سفر همه را متعجب کرد. او برخلاف همیشه به جای آنکه بازدیدها و افتتاح‌ها و سخنرانی‌هایش را در مرکز یک استان آغاز کند و سپس به شهرستان‌ها برود، این بار شهرستان سبزوار و سپس نیشابور را به‌عنوان نقطه شروع سفر خود انتخاب کرده است. جالب اینکه برخی افراد در شبکه‌های مجازی مدعی هستند که روحانی در مشهد به جز افتتاح چند پروژه قرار نیست سخنرانی یا اظهارنظری داشته باشد. به راستی دلیل همه این‌ها می‌تواند چه باشد؟
در همین حال دیروز امام جمعه سبزوار به استقبال روحانی رفته و نه آیت‌الله علم‌الهدی.
ممکن است برخی بگویند مبادا این عدم سخنرانی روحانی در مشهد و ارجحیت دانستن سبزوار از سوی رئیس جمهور هم به همین دلیل باشد. عده‌ای هم به شوخی می‌گویند شاید رئیس جمهور اجازه سخنرانی در مشهد را ندارد! این در حالی است که حسن روحانی در زمان تبلیغات ریاست جمهوری در گام نهایی به مشهد رفت و پس از پیروزی نیز به شکرانه موفقیت‌اش برای پابوسی حضرت ثام‌الائمه بار دیگر به این شهر رهسپار شد.
درباره ماجرای این سفر با رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشستیم.


آقای سبحانی‌فر سفر آقای روحانی
به خراسان رضوی به جای اینکه از مشهد شروع شود از سبزوار و نیشابور آغاز شده است و به جای آیت‌الهش علم الهدی، امام جمعه سبزوار به استقبال او رفته است. همین‌ها کافی است تا این سفر حاشیه‌هایی به همراه داشته باشد.
اینکه از سبزوار شروع شده حاشیه دارد؟

تصدیق می‌فرمایید که معمولا سفرهای رئیس‌جمهور از مراکز استان شروع شده به شهرستان‌ها ختم می‌شود، اینکه این سفر این بار به جای مرکز خراسان رضوی یعنی مشهد، سر از سبزوار درآورده، از نگاه برخی، نشان از یک اقدام سیاسی یا عدم مهمان نوازی مسئولین مشهد از جمله علم الهدی نسبت به حسن روحانی است، چرا که در استقبال از روحانی هم خبری از وی نیست؟
البته من هم تا جایی که اطلاع دارم سفرهای رئیس‌جمهور از مراکز استان‌ها بوده است و دراین زمینه حق با شماست. اما در این ماجرا فارغ از بحث‌های سیاسی باید چند نکته را هم مدنظر قرار دهید. نخست اینکه حسن روحانی باید چندین پروژه مهم را درخراسان رضوی افتتاح می‌کرد که عمده پروژه‌های بزرگ استان در غرب خراسان رضوی و در شهرستان سبزوار و نیشابور بود. این موضوع شاید یکی از عواملی باشد که این سفر از سمت غرب شروع شد. دوم اینکه مستحضر هستید استان‌ها برای ورود رئیس‌جمهور از شرایط امنیتی گرفته تا سایر موارد باید امکاناتی را فراهم کنند که ما اعلام کردیم در سبزوار همه آن شرایط مهیا ست، سوم اینکه ما خودمان هم از رئیس جمهور در خواست داشتیم تا سفر او از سبزوار شروع شود. تاکید می‌کنم امکاناتی مانند فرودگاه، امنیت و امورات دیگری که مربوط به استقبال بود در سبزوار آماده شد. از طرفی اکثر پروژه‌های افتتاحیه در سبزوار بود، طبیعی است اگر روحانی به مشهد می‌رفت باید دو باره از مشهد فاصله دورتری را طی می‌کرد تا به سبزوار بیاید، بنابراین سفر از سبزوار انجام گرفت.
ما نمایندگان و مسئولان سبزوار هم می‌خواستیم تا روحانی در جمع مردم سبزوار سخنرانی داشته باشد. دیروز هم با حضور وزیر و رئیس‌جمهور ساختمان‌های بهداشتی، فولاد سبزوار و... افتتاح شد. از همین رو تشخیص این بود که سفر اگر از سبزوار شروع شود و ادامه آن در نیشابور که در آنجا هم پروژه‌هایی مثل فولاد نیشابور وجود دارد، صورت بگیرد بهتر است. به خصوص اینکه مردم نیشابور هم خواهان سخنرانی رئیس‌جمهور در آنجا هستند. سفر روحانی از سبزوار به نیشابور و سپس به مشهد طبیعتا طول و زمان سفر وی را هم کوتاه‌تر می‌کرد. بنابراین در این انتخاب موضوع فاصله زمانی هم تاثیرگذار بود. به نظر من باید ما از این شیوه و انتخاب رئیس‌جمهور استقبال کنیم که به جای توجه به مرکز استان به شهرستان ما توجه کرده است.

بنابراین شما می‌فرمایید که از سوی مسئولین سبزوار از رئیس‌جمهور درخواست شده است تا سفر به خراسان رضوی از سبزوار آغاز شود؟
بله! ما نمایندگان چنین درخواستی داشتیم. از سویی تاکید مردم این بود که ایشان در جمع مردم سخنرانی داشته باشد، خوشحالیم که درخواست ما نیز مورد اجابت قرار گرفت.

آقای سبحانی فر! علیرغم توضیحات شما اینکه گفته می‌شود آقای روحانی در مشهد قرار نیست سخنرانی داشته باشد موضوع عجیبی است. یعنی رئیس‌جمهور در سبزوار سخنرانی می‌کند اما در مشهد نه!
سخنرانی رئیس‌جمهور در سبزوار چیز عجیبی نیست. سبزوار جزوی از خراسان رضوی و دومین شهر بزرگ استان خراسان است، نیشابور هم یکی دیگر از شهرهای بزرگ استان است، از طرفی دلیلی ندارد که ما همه چیز را متمرکز در مرکز استان‌ها و مشهد بدانیم. به نظرم باید به جای آنکه این عمل روحانی را سیاسی تلقی کنیم راه تقدیر و تشکر از او را برگزینیم. او با این کار نشان داد به طبقات پایین تر و شهرستان‌ها هم توجه داشته است.به نظرم می‌آید اساسا روحانی در دور دوم سفرهایش شهرستان‌های خارج از مراکز استان‌ها را مدنظر دارد.

البته منظور من این نبود که چرا روحانی در سبزوار یا نیشابور سخنرانی می‌کند- اتفاقا کار خیلی خوبی است اما اینکه او در این دو شهرستان چنین حضوری داشته باشد اما در مشهد بگویند قرار نیست تا سخنرانی کند به‌نظر عده‌ای عجیب است.
شما فکر می‌کنید که اگر روحانی در سبزوار و نیشابور سخنرانی کرد حتما باید در مشهد هم سخنرانی کند؟ در سخنرانی رئیس‌جمهور در سبزوار او از ظرفیت‌ها و امکانات استان گفت یعنی وی برای همه استان خراسان رضوی صحبت کرد. احتمالا در نیشابور هم چنین سخنرانی‌ای دارد، اگر تصور کنیم که روحانی الزاما چون در شهرستان سخنرانی داشته و یا پروژه‌ای افتتاح کرده حتما باید در مشهد هم چنین باشد، ظلمی به ماست که در شهرستان خراسان رضوی هستیم.

من عرض کردم که اتفاقا این توجه به نیشابور و سبزوار خیلی هم خوب است اما عرف می‌گوید که باید روحانی در مشهد هم در جمع مردم سخنرانی داشته باشد؟ این دلیل نشد که چون در سبزوار با همه مردم استان سخن گفته پس در جمع مردم مشهد نباید حضور داشته باشد. این چیز عجیبی است.
برخلاف نظر شما من عدم سخنرانی او در مشهد را عجیب نمی‌دانم.