لاریجانی: مواظب باشید مجلس را آتش نزنید!

معدودی از نمایندگان مجلس در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای پرچم این کشور و نمونه ای از برجام را آتش زدند که با واکنش خاص
رئیس خانه ملت نیز مواجه شد
لاریجانی: مواظب باشید مجلس را آتش نزنید!
آفتاب یزد- گروه سیاسی: تصمیم سه شنبه شب دونالد ترامپ برای خروج ایالات متحده از برجام دیروز با واکنش‌های مختلفی همراه شد. برخی از نمایندگان مجلس نیز دست به کار شدند تا واکنش نشان دهند! اما به نظر می‌رسد آنچه به عنوان اقدام تعداد معدودی از نمایندگان دیده شد چندان سنخیتی با وجهه خانه ملت ندارد! اساسا نهاد مجلس در همه جای جهان با دو وظیفه خاص شناخته می‌شود؛ قانونگذاری و نظارت بر اجرای صحیح قوانین! در ایران اما گاهی و البته از سوی برخی نمایندگان اقداماتی انجام می‌شود که از هر زاویه ای به آن نگاه شود ارتباطی با وظیفه یک نماینده مجلس ندارد! هرچند که در مجلس نهم تعداد نمایندگانی از این دست که صرفا به اقداماتی نمایشی دست می‌زدند بسیار بیشتر بود اما در مجلس دهم نیز هنوز تعدادی از آنها حضور دارند. ماجرا به واکنش برخی نمایندگان مربوط است که صدای همکاران خودشان را هم درآورده است. وقتی رئیس جمهور آمریکا از یک توافق بین المللی خارج شد صدای مخالفت با این تصمیم از داخل آمریکا گرفته تا قلب اروپا و حتی شرق آسیا هم شنیده شد، هرکدام به نوعی موضع خود را اعلام کردند اما موضع مجلس ما چه بود! در ابتدای جلسه علنی دیروز مجلس نمایندگان در واکنش به خروج آمریکا از برجام پرچم این کشور را آتش زدند. بعد از قرائت گزارش دستور مجلس و قبل از آغاز نطق رئیس خانه ملت، تعدادی از نمایندگان با حضور در جایگاه هیئت رئیسه شعار مرگ بر آمریکا را فریاد زدند. در همین حین حجت‌الاسلام و المسلمین ذوالنور عضو فراکسیون نمایندگان ولایی به همراه تعدادی دیگر از نمایندگان با فریاد مرگ بر آمریکا، پرچم این کشور و برجام را آتش زدند. این درحالی بود که تلاش نمایندگان برای آتش زدن برای لحظاتی موفقیت آمیز نبود و لاریجانی نیز در کنایه ای گفت «آتش هم نمی‌گیرد!» آنها فریاد می‌زدند برجام را آتش زدید ما هم پرچم شما را آتش می‌زنیم و مجددا فریاد مرگ بر آمریکا را سر دادند. بعد از آن لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به کوهکن یکی از کسانی که در حال آتش زدن پرچم آمریکا بود، گفت:«مراقب باشید مجلس را آتش نزنید.»


**واکنش علی مطهری
اتفاق دیروز با واکنش صریح نایب رئیس مجلس نیز مواجه شد. علی مطهری در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد جریان‌های تندرو سیاسی پس از خروج آمریکا از برجام در فکر انتقام از دولت هستند، گفت: فعلا که همه صحبت از وحدت و همدلی می‌کنند و اوضاع خوب است. باید صبر کرد و دید چه می‌شود. نماینده مردم تهران در خصوص آتش زدن پرچم آمریکا در صحن علنی مجلس افزود:‌ این اقدام کار درستی نبود. در گزارشی که منتشر شد اعلام شد دو سوم مردم آمریکا با این اقدام ترامپ مخالف هستند. بعد ما با آتش زدن پرچم در مجلس در حقیقت مردم آمریکا را در برابر خودمان قرار می‌دهیم. نایب رئیس مجلس ابراز تاسف کرد: «این اقدام ناگهانی برخی نمایندگان مجلس کار درستی نبود و نمی‌شد هیچ واکنشی به این رفتار ناگهانی نشان داد.» مطهری در ادامه پاره کردن برجام را هم کار خوبی ندانست و افزود: «هر چند که کاغذی تحت عنوان برجام در مجلس پاره شد اما مهم‌تر از آن آتش زدن پرچم آمریکا بود که کار خوبی نبود.» او سیاست‌های جدید جمهوری اسلامی ایران در قبال سایر طرف‌های برجام را نوعی اتمام حجت دانست و افزود: «باید ظرف زمان دو هفته تا یک ماه تعیین شود تا طی این مدت سایر طرف‌های برجام به ایران ضمانت دهند در برابر فشارها،‌ تحریم‌ها و جریمه‌های آمریکا چه خواهند کرد،‌ در صورت مقاومت آنها در برابر تصمیمات جدید آمریکا مطمئن می‌شویم که به برجام پایبند خواهند ماند. فعلا باید مذاکره با سایر طرف‌ها در مدت معین انجام شود تا بعد تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم.»
**بی توجهی به منافع ملی
همچنین فاطمه سعیدی نماینده مردم تهران در مجلس در واکنش به اقدام برخی نمایندگان در صحن علنی مجلس با به آتش کشیدن پرچم ایالات متحده و برجام، روی صفحه توئیتر نوشت: «آتش زدن برجام و پرچم آمریکا توسط عده ای از نمایندگان مجلس را عملی در راستای تامین منافع ملی نمی‌دانم. پرچم یک کشور نماد یک ملت است و وظیفه ماست که به همه ملت‌ها احترام بگذاریم.» به هرحال تخاصم هیئت حاکمه آمریکا با ایران امری روشن و بدیهی است اما در برابر این دشمنی‌ها قرار گرفتن نیز آدابی دارد که متاسفانه برخی به آن اشراف ندارند. به هر حال میان مردم آمریکا و دولت آمریکا تفاوت وجود دارد.