رئیس دولت اصلاحات ورود كند

آرمان - مطهره شفیعی: فردا شهردار تهران انتخاب می‌شود البته اگر گروهی تصمیم به ارائه برگه سفید نگیرند که بعید است چرا که برگه رأی نمایانگر اعتبار یک گروه یا جریان است و رأی سفید بیش از آنکه نمایانگر اعتراض و یا انتقاد باشد، عدم ثبات و توانایی تصمیم‌گیری فرد یا جریان را به نمایش می‌گذارد بنابراین تصور نمی‌شود عضو شورا یا جریانی تمایل به ارائه برگ رأی سفید برای انتخاب شهردار داشته باشد. افشانی یا حسینی مکارم؛ انتخاب 21 عضو شورای شهر، شهردار را از میان این دو گزینه مشخص می‌کند. برخی شانس افشانی را به‌واسطه ارائه برنامه‌هایش، رزومه اجرایی و قدرت تعاملش بیشتر از حسینی مکارم می‌دانند.
سکوت رئیس دولت اصلاحات
یکی از موضوعاتی که برای انتخاب شهردار مطرح می‌شود لزوم اصلاح‌طلب‌بودن است چرا که معتقدند مردم با رأی به لیست اصلاح‌طلبان در شورای شهر خواهان بر سر کار آمدن شهردار اصلاح‌طلب هم بودند بنابراین انتخاب شهرداری که مشی اصلاح‌طلبی ندارد به‌نوعی سبب بی‌اعتمادی جامعه به جریان اصلاحات خواهد شد. در اصلاح‌طلب‌بودن افشانی تردیدی وجود ندارد و سمیع‌ا... حسینی‌مکارم هم به همین دلیل در طی روزهای اخیر اعلام کرده است که من اصلاح‌طلبم. جریان اصلاحات همواره از دیدگاه بزرگان این جریان برای اخذ تصمیمات بهره می‌برد که رئیس دولت اصلاحات یکی از این بزرگان است. برخی در زمانی که 7 گزینه برای شهرداری مطرح بود چنین می‌گفتند که نظر رئیس دولت اصلاحات به شهردار شدن یکی از آنهاست اما «آرمان» کسب اطلاع کرد که او نظر خاصی به هیچ‌یک از گزینه‌ها ندارد البته اگر رئیس دولت اصلاحات تاکید بر شهردار شدن یکی از گزینه‌ها داشت، آنگاه باید متعجب می‌شد که چرا شخصیتی که مورد وثوق همه طیف‌های جریان اصلاحات است، از یک گزینه حمایت می‌کند. البته برخی اوقات مصلحت ایجاب می‌کند که بزرگان وارد مباحث شوند و از همین رو بود که محمد عطریانفر می‌گوید: «از آقای رئیس دولت اصلاحات به‌عنوان صمیمی‌ترین دوست خود توقع دارم که در این زمینه دخالت جدی‌تری کند و از سر مصلحت سنجی جامعه مناسب‌ترین گزینه را معرفی کند». عطریانفر با بیان اینکه شورای شهر ۲۰ سال آغاز شده و نمی‌توان به عقب برگشت، گفت: سوال این است که راه‌حل اکنون چیست؟ باور من این است که وقتی یک گروه سیاسی آمده و شورایی را تشکیل می‌دهد و به قول توسلی نیروهای نیابتی ما در شورا مستقر می‌شوند و می‌خواهند برای ما تصمیم بگیرند که از وجاهت کافی برخوردار نیستند ما هم باید با گردن کلفتی و اقتدار ایستاده و آدمی را که به درد مدیریت شهری می‌خورد برای شهرداری انتخاب کنیم که به نیروهای سیاسی حکم کند که همین فرد باید شهر را اداره کند و الا تبدیل به بازی لگوی بچگانه می‌شود. وی ادامه داد: بعضی از بازی‌ها در شورا شبیه لگوبازی بچه‌ها است من هیچ ‌دفاعی از محسن هاشمی نمی‌کنم و گزینه اول من برای شهرداری تهران نبودند و اما آقایان شعری سرودند که در آن مانده‌اند منظورم همان است که می‌گویند ما پیمان بسته‌ایم که کسی از شورا نرود؟ وی در انتها به ضرب‌المثلی اشاره کرد که فردی به فرد دیگری رسید و گفت شنیده‌ام مرده‌ای طرف مقابل جواب داد می‌بینی که زنده‌ام. فرد پاسخ داد اما خبر موثق بود، خاطرنشان کرد: من نمی‌خواهم بگویم محسن هاشمی اولین، بهترین و آخرین گزینه است اما برای برون‌رفت از این آسیب هیچ‌راهی نداریم جز آنکه با اقتدار وارد شده و از رئیس دولت اصلاحات به‌عنوان صمیمی‌ترین دوست خود توقع دارم که در این زمینه دخالت جدی‌تری کند و از سر مصلحت سنجی جامعه مناسب‌ترین گزینه را معرفی کند.
شایعات بی‌اساس


در حالی که یک روز تا انتخاب شهردار باقی است اما شایعات و اخبار کذب به سرعت منتشر می‌شود مثلا یک جریان مخالف شهردار شدن افشانی نوشته است: «بر اساس آخرین اخبار از مراجع تایید شهردار تهران محمدعلی افشانی برای اداره شهرداری تهران تایید نخواهد شد. نام وی در صدر ٧٠ تن از امضاكنندگان معاونین وزرای دولت اصلاحات به جهت حمایت از تحصن‌كنندگان مجلس ششم قرار داد. این نامه كه ابتدا در روزنامه شرق و سپس از تریبون رسمی مجلس منتشر شد افشانی در آن نامه در صورت عدم تایید متحصنین مجلس ششم، تهدید به استعفا نمود.» سازنده این شایعه احتمالا شناختی از فضای سیاسی و دولتی کشور ندارد و نمی‌داند افشانی استاندار فارس بوده و اکنون معاون وزیر کشور است! پایین‌بودن سطح شایعات نشان می‌دهد که مخالفان جریان اصلاحات که تمایل ندارند یک اصلاح‌طلب بر کرسی شهرداری بنشیند، دستی خالی دارند چرا که افشانی نیرویی پاکدست و مورد وثوق بخش‌های مختلف کشور است. از سوی دیگر شایعاتی بی‌هدف و بی‌معنا درباره حسینی مکارم مطرح می‌شود که پیش‌تر کذب‌بودن آن ادعاها به اثبات رسیده است. او در روزهای اخیر با شفافیت کامل درباره وضعیت اقتصادی خودش و اموری که به آن می‌پردازد سخن گفته است.