در فراق پدر شعر انقلاب

گروه فرهنگ و هنر: در میان شاعران برجسته انقلاب، نام مرحوم سبزواری به‌گونه‌ای دیگر می‌درخشد. «آقای حمید» را می‌توان مضمون‌ساز و مسلط به واژه‌ها دانست که در حد بالای قریحه شعری، اشعارش را در خدمت مردم و انقلاب می‌سرود. اگرچه او هم مانند دیگر شاعران و ادیبان، پس از مرگش به زبان‌ها آمد اما هنوز در قدرش ستایش نشده است. همانطوری که هیچ بازنشری از آثار او در بازار کتاب دیده نشده و حتی مقبره‌‌‌‌اش که پیش از این بنا بود تبدیل به موزه دائمی استاد شود، این روزها خوابگاه معتادان شده است! اما روز گذشته چهارمین
«شنبه انقلاب» بهانه‌ای بود تا ادیبان انقلابی در منزل استاد سبزواری دور هم جمع شوند و یاد ایشان را زنده کنند. در این مراسم که به همت جنبش مردمی پاسداشت 40 سال انقلاب اسلامی در خانه پدر شعر انقلاب برگزار شد، اهالی ادب نظیر علیرضا قزوه، حسین اسرافیلی، محمدرضا سنگری، مجتبی رحماندوست، محمد گلریز، راضیه تجار، قاسم صرافان، عباسعلی براتی‌پور و... حضور داشتند.
ادیب بودن رهبران انقلاب، عامل بزرگ تعالی ادب پارسی است
علیرضا قزوه در این نشست با اشاره به شخصیت بزرگ و انقلابی استاد سبزواری اظهار داشت: استاد سبزواری شخصیتی بزرگ بود و بعد از فوت ایشان تازه شخصیت آن مرحوم شناخته شد. وی با اشاره به نقش رهبران انقلاب در اعتلای شعر و ادبیات بعد از انقلاب تصریح کرد: ادیب بودن رهبران انقلاب اسلامی ایران، عامل بزرگ تعالی ادب پارسی است. قزوه گفت: ادبیات فارسی همواره مورد هجوم کشور‌‌های بیگانه بوده، به صورتی که اگر فارسی‌ستیزی انگلیس در هند نبود، زبان فارسی، در بین چند زبان نخست دنیا بود. وی افزود: کسی در حد استاد سبزواری نبود؛ آن مرحوم با شور انقلابی در شب‌های ‌شعر انقلاب شرکت می‌کرد و همیشه پا در رکاب این انقلاب بود.


خاطره کتک خوردن مرحوم سبزواری
همسر مرحوم سبزواری در بخشی از این مراسم ضمن خیرمقدم به شرکت‌کنندگان گفت: مرحوم سبزواری دیگر فراموش شده و نه‌تنها کتاب‌هایش منتشر نمی‌شود، بلکه از یادها نیز رفته است، در صورتی که او تمام اوقات خود را صرف انقلاب و مردم کرده بود. وی با ذکر خاطره‌ای گفت: سال 32 که هنوز محسن به دنیا نیامده بود، در سبزوار سخنرانی کرد که نیروهای رژیم پهلوی می‌خواستند او را بازداشت کنند اما او را فراری دادیم و به اسفراین رفت و از آموزش‌وپرورش اخراج شد. روزی که بازگشت دیدم کتک‌ خورده و کوفته است که فهمیدیم مشغول شوراندن کارگران بوده که ریخته‌اند و او را کتک زده‌اند. همچنین محسن سبزواری فرزند مرحوم حمید سبزواری، ضمن انتقاد از کمرنگ بودن آثار و کتب شاعران بزرگ در نمایشگاه کتاب، گفت: وقتی به نمایشگاه کتاب سر زدم، متاسفانه کتابی از استاد سبزواری پیدا نکردم، این در حالی است که روحیات استاد سبزواری روحیاتی بود که همواره برای مردم جان می‌داد.
«حمید» از آزمون انقلاب سرافراز بیرون آمد
محمدرضا سنگری در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به اینکه سبزواری «شاعر شاعرآفرین بود»، گفت: انقلاب یک آزمونگاه بزرگ است و در باور دینی ما انسان به حال خود رها نمی‌شود، بلکه لحظه لحظه در حال آزموده شدن است. در این آزمون‌ها بسیاری خود را گم می‌کنند. وی افزود: حمید سبزواری ممتحن بزرگی بود که از آزمون انقلاب سرافراز بیرون آمد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برخی انقلاب را همراهی نکردند و عده‌ای هم آن را رها کردند اما چهره‌های بزرگی مانند استاد اوستا، شاهرخی، مرحوم مشفق کاشانی، مرحوم سپیده کاشانی که مجموعه شعری از او پیش از انقلاب منتشر شده بود و استاد سبزواری با انقلاب ماندند. این استاد دانشگاه گفت: اینها شاخه‌های تناور جریان انقلاب هستند و چهره‌های امروز برخاسته از زحمات تلاش‌های افرادی مانند استاد سبزواری هستند و از این رو نام حمید سبزواری گم نمی‌شود و در آینده سبزواری حضور دارد. او اضافه کرد: هزار سرود تعداد کمی نیست که مرحوم سبزواری برای انقلاب سروده که در زبان مردم زمزمه می‌شد؛ چه در سال‌های انقلاب و چه در سال‌های دفاع‌مقدس. او در 29 سالگی مقابل کنسرسیوم نفت ایستاد و این به معنای این است که با وقوع انقلاب، انقلابی نشد. او در دوره‌ای که در زندان به سر می‌برد، روشن‌ترین سرودها را سروده و اینها یعنی سبزواری زنده است.
4 هزار زن شاعر سند افتخار ادبی جمهوری اسلامی است
راضیه تجار از نویسندگان برجسته ادبیات پایداری نیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره این استاد شعر و ادب گفت: مفتخریم که در این دقایق در کنار اساتید انقلابی و شاعران بزرگوار و در منزل ایشان یاد و نام آن استاد فقید را گرامی می‌داریم. وی افزود: انقلاب اسلامی نگاهی ویژه به حوزه شعر و ادبیات داشت و 4 هزار زن شاعر و داستان‌نویس، سند افتخار ادبی جمهوری اسلامی ایران است. تجار افزود: بر کسی پوشیده نیست که نظیر استاد سبزواری کم پیدا می‌شود. اگرچه دل و ظاهر استاد سبزواری در بین ما نیست اما یاد و خاطر ایشان و اشعار وی در جان مخاطبان قرار دارد که هر شعر او گویی هزاران بار حیات شاعر را تداعی می‌کند. وی عنوان کرد: خانواده استاد سبزواری از اینکه نام ایشان به فراموشی سپرده شود نگران نباشند؛ ایشان ظاهرا در دیده‌ها پنهان شده اما همواره آثارشان جاری و ساری است. وی در پایان خاطرنشان کرد: انجمن قلم وظیفه خود می‌داند گزیده اشعار استاد سبزواری را چاپ کند. بر همین اساس این انجمن برای تجدید چاپ گزیده اشعار این استاد فقید، آمادگی دارد.
وقتی سیدحسن حسینی سروده‌‌های سبزواری را ماندگارترین می‌دانست
حسین اسرافیلی از پیشکسوتان عرصه شعر در ادامه این برنامه اظهار داشت: سربلندی پرچم انقلاب اسلامی مدیون فداکاری‌‌های امثال حمید سبزواری است. وی افزود: در خاطرم است که سیدحسن حسینی می‌خواست کاری با عنوان گفت‌وگوی شاعران انجام دهد، وقتی از او پرسیدم اولین نفر سراغ چه کسی می‌روید گفت سراغ حمید سبزواری خواهم رفت و می‌خواهم فقط درباره سرودهای او گفت‌وگو کنم، زیرا ماندگارترین سرودهای بعد از انقلاب است.
سبزواری در همه اشعارش به انقلاب اشاره می‌کرد
محمد گلریز در این مراسم ضمن خواندن برخی از اشعار انقلابی که مرحوم حمید سبزواری آن را سروده بود، گفت: در عرصه شعر و ادبیات کارهای بزرگی انجام شده، این در حالی است که دشمنان انقلاب درصدد القای این هستند که کاری در عرصه ادبیات نشده است. وی افزود: من از چند ماه پیش از انقلاب در محضر استاد سبزواری بودم و توفیق داشتم اشعار او را بخوانم. گلریز با اشاره به  چند ویژگی شاخص مرحوم سبزواری گفت: اشعار ایشان به گونه‌ای بود که مردم با آن زندگی می‌کردند، بر همین اساس در جلسه‌ای که مقام معظم رهبری حضور داشتند تاکید کردند باید به گونه‌ای شعر گفت که مانند شعر «بانگ آزادی» مرحوم سبزواری باشد؛ شعری که مردم آن را زمزمه می‌کردند. وی عنوان کرد: شهامت و شجاعت از ویژگی‌‌های شاخص مرحوم سبزواری بود، ایشان قبل از انقلاب و حتی در فضای ترور سال‌های ابتدایی انقلاب ترسی از شعر گفتن نداشت و در یک کلام ایشان فدایی انقلاب و در سرودن هر شعری بی‌پروا بود. هر شعری که استاد سبزواری می‌سرود حتی در اشعار عرفانی، اشاره‌ای به انقلاب می‌کرد.
قاسم صرافان در این مراسم شعری تقدیم به مرحوم حمید سبزواری کرد که 2 بیت آن به شرح زیر است:
من انقلابی‌ام یعنی دلاورم/ همدرد مردمم همراه رهبرم
سبز است هر قلم از خون جاری‌ام/ سرخ است دفترم من سبزواری‌ام
در این مراسم عباسعلی براتی‌پور و رضا اسماعیلی نیز اشعاری را قرائت کردند.