از فاطمی به بهشت

محمدعلی افشانی با 19 رأی شورای شهر، شهردار تهران شد از فاطمی به بهشت معصومه اصغری: دومین شهردار تهران در دوره پنجم مدیریت شهری پس از حدود دو ماه بلاتکلیفی انتخاب شد. محمدعلی افشانی، روز گذشته با 19 رأی در مقابل یک رأی رقیب خود سمیع‌الله حسینی‌مکارم و یک رأی سفید به‌عنوان شهردار پایتخت انتخاب شد. اعضای شورای شهر تهران که تا مرحله قبل از مرحله نهایی، اختلافی آشکار و دامنه‌دار درباره گزینه‌های اعلامی بین خودشان داشتند و حتی گاهی درباره مناسب‌بودن برخی گزینه‌ها برای مسئولیت شهرداری تهران تشکیک می‌آوردند، روز گذشته به اجماعی قابل‌قبول در انتخاب شهردار جدید رسیدند. 
در مرحله نیمه‌نهایی و در میانه بازی‌های نسبتا معمول میان احزاب سیاسی، گزینه‌های مورد نظر حزب اتحاد ملت حذف شدند و گمانه‌زنی‌های زیادی درباره اینکه اعضای نزدیک به این حزب در انتخاب شهردار سنگ‌اندازی خواهند داشت مطرح شد. در ادامه یعنی در روز انتخاب شهردار جدید تهران، همراهی در انتخاب محمدعلی افشانی به‌عنوان کاندیدایی از حزب اعتماد ملی با اکثریت آرا نشان از توافقاتی داد که فرای تحزب‌طلبی بوده؛ البته با قبول حسن ظن. در این میان اگر اعضای شورا با وجود عدم رضایت نسبی از گزینه‌های روی میز یا عدم تعلق آن گزینه به حزب سیاسی‌شان روی یک گزینه به اتفاق نظر رسیده باشند، فارغ از نتیجه کار در ماه‌های آینده، در این برهه از زمان بهترین تصمیم را گرفته‌اند. 
اعضای شورای پنجم در حالی این مدیر وزارت کشوری را به‌عنوان شهردار تهران انتخاب کردند که از همان جلسات معرفی گزینه‌ها و ارائه برنامه‌هایشان بیشترین سؤال و چالش را با محمدعلی افشانی داشتند. به گفته حجت نظری، یکی از اعضای رأی‌دهنده به افشانی که رأی خود را به رسانه‌ها هم نشان داد، در توضیحی دفاعی در توییتر خود نوشت: «خوب است مایی که مدعی اصلاحات و روشنفکری هستیم، عالمانه و به‌دور از فضاسازی و خبرسازی‌ها اظهارنظر کنیم. آقای افشانی در دوره #اصلاحات معاون استاندار و معاون وزیر بود و ضمن ارتباط بسیار خوب با جناب آقای #خاتمی یک اصلاح‌طلب شناسنامه‌دار و عضو حزب اعتماد ملی به دبیر کلی #مهدی_کروبی است». این بهترین دفاعی است که این عضو شورا از گزینه شهردارشده تهران دارد و باید پرسید که چقدر به چنین گزینه‌ای به‌عنوان شهردار تهران نگاه شده است؟ از میان اعضای شورای شهر تهران به‌جز محمدجواد حق‌شناس و حجت نظری دو عضو شورای پنجم از حزب اعتماد ملی، تنها اعضایی بودند که در فضای مجازی و توییتر خود به این انتخاب پرداختند و باقی اعضا سکوت کردند. در جلسه انتخاب شهردار دیروز هم به قول محسن هاشمی، رئیس شورا، همه حرف‌ها را حسن رسولی به‌عنوان تمام‌کننده زد و تأکید کرد فرآیند تعیین شهردار بدون هیچ‌گونه مخفی‌کاری انجام شد و من گواهی می‌دهم که هیچ‌کدام از اشخاص و شخصیت‌های اصلاح‌طلب به‌دنبال دیکته‌کردن نظراتشان به ما نبودند و شورا با استقلال کامل به شهردار رأی داد. 
نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر افزود: زمزمه‌هایی از بیرون شورا مطرح می‌شد که از ما می‌خواستند انتخاب شهردار را عقب بیندازیم. شورای شهر تصمیم گرفت این فرصت خدمت را غنیمت بشمارد. امیدواریم تا پایان دوره انتخاب شهردار تکرار‌ناشدنی باشد و به فراموشی سپرده شود و تمام رقابت‌های درون جریان اصلاحات به رفاقت تبدیل شود تا دستاورد بیشتری داشته باشیم. 


در بیرون از شورا هم علی شکوری‌راد، دبیر کل حزب اتحاد ملت، در توییتر خود نوشت: «در این مدت که فرصتی فراهم شد از نزدیک با آقای افشانی آشنا شوم، مطمئن هستم انتخاب شورا درست و شهردار منتخب تهران کاملا شایسته این مسئولیت است». این اظهارنظرها در پایان این رقابت دو ماهه نشان‌دهنده تلاش برای حفظ وحدت حتی در ظاهر امر است که فعلا اصلاح‌طلبان به آن نیاز دارند. 
شهردار بهبهاني و 58ساله پایتخت، کارشناسی مهندسی شهرسازی از دانشگاه شیراز و کارشناسی ارشد MBA از دانشگاه شریف دارد و آخرین مسئولیت او معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بوده است. او عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی است و در دولت یازدهم استاندار فارس بوده است. افشانی که حالا هفدهمین شهردار تهران بعد از انقلاب است، در سال‌های گذشته همچنین معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور هم بوده است. 
او در برنامه‌های اعلامی خود به شورای شهر تهران و گفت‌وگوهایی که در این مدت داشته، اولویت‌هایی را برای مدیریت تهران مطرح کرده است که رسیدگی به مسائل حمل‌ونقلی و ترافیکی تهران یکی از مهم‌ترین آنهاست. او همچنین بر کاهش و کنترل هزینه‌های جاری در شهرداری و کاهش تعداد کارکنان شهرداری و به‌‌ویژه آنهایی که بازنشسته هستند، تأکید کرده است. افشانی در گفت‌وگویی تأکید کرده بود که تلاش می‌کند تهران برای او و اصلاح‌طلبان باتلاق نباشد، «چون اگر بود در تصمیم‌گیری‌ام تجدیدنظر می‌کردم». او درعین‌حال گفته است: «تهران شهر سوخته‌ای نیست».