بازسازی تمدن اسلامی با قرآن آغاز شد




آیین گشایش بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با عنوان «قرآن؛ چلچراغ هدایت» عصر دیروز (۲۹ اردیبهشت‌ماه) با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: نمایشگاه قرآن فرصت‌سازی برای ارتباط بهتر جامعه ایرانی با قرآن کریم و ایجاد فرصت‌ برای دیده شدن فرآورده‌های تازه جامعه قرآنی را فراهم می‌کند.
سیدعباس صالحی افزود: توفیقی است که در خدمت بزرگانی که در حیطه خدمت به قرآن تلاش می‌کنند، حضور دارم و در آئین افتتاحیه نمایشگاه قرآن هستم. جریان احیا و پایداری و بازسازی تمدن اسلامی و نگرش‌های دینی ـ اجتماعی و سیاسی در قرن اخیر با قرآن آغاز شد و جمهوری اسلامی ایران مفتخر است رهبران آن با نگاه قرآنی انقلاب اسلامی را آغاز کردند.
او بیان داشت: آنچه در شعار نمایشگاه قرآن به عنوان «چلچراغ هدایت» برگزیده شده، ایهامی به چهل‌سالگی انقلاب اسلامی دارد که چگونه در چهل سال پیروزی انقلاب اسلامی نسبت به قرآن کریم خدمات قابل توجهی داشته است. اتفاقات قابل توجهی در حوزه‌های مختلف قرآنی پدید آمده است، در حوزه تولید اندیشه و کتاب، ما در ۴۰ سال گذشته حدود ۳۸ هزار عنوان کتاب در حوزه قرآن چاپ اول و مجدد شده و از این مجموعه حدود ۱۶ هزار موضوع در فضای علوم قرآنی و بقیه آن در حوزه تفسیر و معارف قرآن بوده است و اگر با تولید مکتوب و آثار پژوهش‌های قرآنی پیش از انقلاب اسلامی مقایسه کنیم، می‌بینیم که عدد غیرقابل تطبیق است.
صالحی عنوان کرد: یکی از اتفاقات این عرصه، نمایشگاه قرآن است که از ربع قرن برپایی آن عبور کردیم و وارد بیست وششمین‌ دوره آن می‌شویم.
او افزود: نیاز به نظریه‌پردازی بیشتر در حوزه معارف قرآنی داریم. شتاب ما در حوزه استفاده از گوهرهای معارف، چه حوزه علوم قرآن و معارف قرآن و میان‌رشته‌ای قرآن به نظر می‌آید کافی نیست. فرصت‌هایی که در ارتباط با انس لفظی قرآن گذاشته می‌شود، دارای اهمیت است، اما اگر می‌خواهیم تأثیرگذار بر فضای معرفتی مجموعه‌های داخلی و بیرونی باشیم، حوزه‌های نظریه‌پردازی قرآنی باید توسعه و عمق پیدا کند و امکان تضارب فکری و فرصت گفت‌وگو بیشتر مهیا شود تا بتوانیم به این معارف نزدیک‌ و نزدیک‌تر شویم.
وی ادامه داد: خوب است که در مسابقات تلاوت و حفظ قرآن پیشتاز باشیم، اما ضروری است که در حوزه نظریه‌پردازی‌های قرآنی در جهان اسلام پیشتازتر باشیم و کتاب‌های قرآنی ما در جهان اسلام مکرر خوانده شود و ترجمه و چاپ شود و به این بیشتر نیازمندیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان بیان کرد: ارتباط وجودی با قرآن و اینکه در حوزه قرآن و هنر سرمایه‌گذاری بیشتر کنیم، از رویکردهای مهم ما در دهه ۵۰ انقلاب اسلامی در حوزه قرآن است. نمایشگاه قرآن باید پایگاه قوی و محکم‌تری برای اتفاقات مهم در حوزه قرآن باشد.
در ادامه این مراسم، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاونت قرآن وعترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن خیر مقدم به حاضران در این برنامه اظهار کرد: یک ربع قرن از برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم کشور می‌گذرد و امروزه پس از ربع قرن، به موسم دیگری از این رویداد بزرگ علمی و فرهنگی و هنری رسیده‌ایم.این رویداد قدم‌هایی را به پیش برده و استعدادهای شکوفایی را ایجاد کرده است. حداقل دو ویژگی برای چنین نمایشگاهی در نظر می‌گیرم؛ یکی اینکه اگر بزرگترین رویداد نمایشگاهی قرآن کریم در جهان اسلام و درسطح بین‌الملل نباشد، بدون شک یکی ازبزرگترین رویدادهای نمایشگاهی در سطح جهان است.دومین ویژگی اساسی برای چنین نمایشگاهی این است که این نمایشگاه تماشاخانه نیست، بلکه بزرگترین جشنواره فعالیت‌های مرتبط با قرآن کریم در سطح ملی است و آنچه در طول سال در جمهوری اسلامی در ارتباط با قرآن کریم رقم می‌خورد، در ابعادی کوچکتر و گویا و شفاف عرضه می‌شود.
در ادامه این مراسم، از مصحف نفیس قرآن منسوب به امیرالمؤمنین(ع) رونمایی شد. بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هر روز تا ۱۴ خردادماه از ساعت ۱۷ تا ۲۴ در مصلای امام خمینی(ره) برپا خواهد شد.


برش
پیام آیت‌الله‌ سبحانی به نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

«بسم‌الله الرحمن الرحیم
قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَنْ یأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لَا یأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ کانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیرًا
ماه مبارک رمضان است و نمایشگاه بین‌المللی قرآن است، موضوع سخن عظمت قرآن مجید است و انبیای پیشین هرکدام دارای معجزه بودند، اما معجزه‌های آنها موقت بود؛ مثلاً معجزه حضرت موسی(ع) عصا بود، اما یک معجزه موقت؛ یا معجزه حضرت مسیح(ع) شفا دادن بیماران و احیای اموات بود که این فقط قائم به وجود او بود و در زمان خود او بود، اما معجزه پیامبر اکرم(ص) جاودان است و تا روز قیامت برای مسلمان حجتی در مقابل دیدگان است و شاید معجزه پیامبر اکرم(ص) قرآن است، چون آئین پیامبر، خاتم و جاودان است و آئین خاتم و جاودان باید معجزه جاودان داشته باشد که قائم به وجود پیامبر اکرم(ص) نباشد، حتی پس از رحلت او نیز دلیل حقانیت رسالت او تا روز قیامت باشد. دلیل دیگر این است که قرآن مجید مانند طبیعت است؛ همینطور که طبیعت دارای اسرار بی‌نهایت است و هرچقدر دانشمندان درباره آن بحث می‌کنند و قوانین آن را کشف می‌کنند، هنوز هم جای کشف دارد و شاید هنوز بشر بخش کوچکی از آن را کشف کرده باشد و بخش اعظم آن پنهان است، همانطور که طبیعت دارای همین ویژگی است. قرآن مجید نیز فعل خداست که باید مانند خود خداوند دارای بی‌نهایت باشد و لذا قرآن همین حالتی را دارد که طبیعت دارد.
مطلب دیگر این‌که از زمان رحلت پیامبر اکرم(ص) بیش از ۱۴ قرن می‌گذرد و بشر روی قرآن کارهای متفاوت کرده و این آثاری که ملاحظه می‌نمایید، حاکی از پایان‌ناپذیری قرآن است. این همه آثار و کتاب‌ها و موضوعات درباره قرآن هنوز بخشی از حقایق قرآن پنهان است و قول می‌دهم هرچه بشر پیشرفت کند که آثار و قوانین و اسرار زیادی را از قرآن درک کند، همانطور که از طبیعت کشف می‌کند، نمی‌تواند.
این نمایشگاه عظمت قرآن را برای ما نشان می‌دهد و همگان از این طریق می‌توانند عظمت پیامبر(ص) و اسلام را درک کنند. جوانان ما قرآنی باشند و با قرآن رابطه برقرار کنند. همیشه قرآن را به دقت و تأمل بخوانند و تنها قرائت، نمایش قرآن نباشد و از قرآن بهره بگیرند و در پایان نیز همان آیه اول سخنم را تلاوت می‌کنم که «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَنْ یأْتُوا بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لَا یأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ کانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیرًا؛ بگو ای حبیب من محمد؛ اگر انس و جن جمع شود، مانند قرآن را بیاورند، نمی‌توانند، هرچند برخی از آنها برخی دیگر را کمک کنند».