ادغام نابهنگام

آرمان: دولت دهم درپی سایر تصمیمات غیر کارشناسی خود چندین وزارتخانه را در یکدیگر ادغام کرد و بعد مشخص شد این ادغام‌ها نه تنها سودی نداشته بلکه به‌خاطر عدم کار کارشناسی برای اتخاذ تصمیم، مشکلاتی را برای دولت پدید آورده است. وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی از جمله این وزارتخانه‌ها بودند که با سروصدای زیاد ادغام شدند، اما به محض روی کارآمدن دولت یازدهم طرح تفکیک این 2 وزارتخانه به اضافه چند وزارتخانه دیگر طی لایحه‌ای به مجلس رفت. گرچه این تفکیک موجب شد تا اداره کل راه و شهرسازی در تمام استان‌ها ادغام شوند، اما فقط سمنان بود که از این قاعده مسثنی شد و اکنون پس از 7 سال در تصمیمی تامل‌برانگیز ادغام انجام شده و از شاهرود به سمنان منتقل خواهد شد. تصمیمی که مردم شاهرود را ناراحت کرده و آنها را به اعتراض کشانده است. احمد همتی نماینده سمنان معتقد است: «یکسری قانون‌شکنی‌ها موجب عدم این ادغام در موعد مقرر شد» و اکنون باید دید تکلیف این انتقال و ادغام به کجا خواهد انجامید و مسئولان چه پاسخی برای معترضان خواهند داشت.
ادغام دیرهنگام
اعتراضات به برخی عملکردهای دولت در حوزه‌های مختلف همچنان ادامه دارد. همین چند روز قبل بود که در موضوع تقسیمات کشوری اعتراضاتی را در کازرون شاهد بودیم که حواشی بسیاری را پدید آورد و این بار شاهرود صحنه اعتراض به تصمیم دیگری در حوزه راه و شهرسازی بود. صبح روز گذشته مردم شاهرود در اعتراض به انتقال اداره کل راه و ترابری از شاهرود به سمنان؛‌ دست به تجمع و راهپیمایی زدند و خواستار حفظ این اداره در شاهرود شدند. مردم شاهرود با در دست داشتن بنرهای بزرگی که بر روی آن نوشته شده بود «شعار هر شاهرودی؛ عدالت استانی» اعتراض خود را به این تصمیم وزارت راه و شهر سازی اعلام کردند. اعتراض مردم شاهرود به این مساله بود که چرا اکنون باید این ادغام صورت گیرد و اداره کل راه و ترابری به سمنان برود؟ به نظر می‌رسد که این ادغام در راستای اقدام دولت دهم در سال 90 و در پی ادغام وزارت راه و وزارت مسکن صورت می‌گیرد و جای تامل دارد که چرا تاکنون این تغییر در استان سمنان صورت نگرفته و اکنون که دولت طرح تفکیک دو وزارتخانه به اشتباه ادغام شده راه و مسکن را به مجلس تحویل داده تازه پس از 7 سال این ادغام صورت می‌گیرد. تعجب انگیز اینکه در شرایطی که تمامی استان‌ها چندین سال است که این ادغام را به خود دیده‌اند، اما سمنان تازه و در دولت دوازدهم به این ادغام بحث بر انگیز رسیده است.
 قانون‌شکنی‌ها مانع ادغام


نماینده سمنان، در خصوص اعتراضات اخیر مردم شاهرود در مورد انتقال اداره کل به مرکز استان سمنان، اظهار داشت: در خرداد ۹۰ ادغام وزارت راه و ترابری با مسکن و شهرسازی را داشتیم که تبدیل به وزارت راه و شهرسازی شد، این ادغام در همه استان‌ها اجرا شد بجز استان سمنان که به دلیل برخی قانون‌شکنی‌ها مانع این ادغام شدند. به گزارش ایلنا، احمد همتی گفت: در سال ۹۵ هم مصوباتی در خصوص راهداری‌ها تصویب شد که در آنجا هم به دلیل قانون‌شکنی‌ها مانع اجرای این قوانین در سمنان شدند. این مسائل موجب شده بود اداره تابع وزارت راه و شهرسازی در سمنان ساختار اداری متفاوتی از سایر استان‌ها داشته باشند. به همین دلیل در روند کاری و وضعیت بودجه وضعیت نامناسبی داشتیم، چراکه همه استان‌ها با اسامی جدید دریافت بودجه داشتند و سمنان با اسم و روند قدیمی اداری دریافت بودجه داشت. وی افزود: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی مصمم است در سمنان هم قوانین را مانند سایر استان‌ها اجرا کند. طبق مصوبه شورای عالی اداری و با امضای رئیس‌جمهور و طبق قانون تقسیمات کشوری و دستور وزیر راه و شهرسازی قاعدتا باید اداره کل جدید در مرکز استان مستقر باشد. نماینده سمنان با اشاره به حساسیت مردم نسبت به انتقال اداره کل به مرکز استان، تاکید کرد: برای اینکه به تنش‌ها پایان دهیم با رایزنی‌های انجام شده قرار را بر این گذاشتیم که ساختمان راه و شهرسازی در مرکز استان باشد و راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دو بخش باشد که راهداری آن در شاهرود و حمل‌ونقل جاده آن در سمنان واقع باشد، اما هر دو تحت عنوان یک اداره کل باشند. درمجموع براساس تجمعات اخیر این آخرین تصمیمی است که گرفته شده است.