تضمين اروپا در وين

آرمان: وزیر امور خارجه کشورمان دیروز به مجلس رفت؛ سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: در جلسه غیرعلنی یکشنبه وزیر خارجه درباره مذاکره با اروپایی‌ها و دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر اقتصاد درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تروریسم توضیحاتی را ارائه کردند. بهروز نعمتی گفت: در این جلسه آقای ظریف وزیر امورخارجه و آقای عراقچی معاون وزیر خارجه درباره نحوه مذاکرات و خواسته‌های ما از اروپایی‌ها به ارائه گزارش و توضیحاتی پرداختند. وی افزود: طبق توضیحات مطرح شده تمام تلاش آن است که ما بتوانیم نهایت تضامین را از اروپایی‌ها برای ادامه برجام بگیریم. البته مذاکرات ادامه دارد و هنوز هیچ چیزی قطعی نیست. سخنگوی هیات رئیسه مجلس با اشاره به بیانیه موگرینی اظهار کرد: ۹ موضوعی که خانم موگرینی به عنوان تفاهم اولیه مطرح کردند همه باید در جلسات کارشناسی مدنظر قرار گیرد. ممکن است آنها بحث‌های خود را داشته باشند. امیدواریم تضامینی از سمت اروپایی‌ها داشته باشیم در غیر این صورت ما از برجام خارج می‌شویم. وی افزود: آقای شمخانی و وزیر اقتصاد نیز در مورد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تروریسم به ارائه توضیحاتی پرداختند. به گفته نعمتی ۱۱ نماینده نیز نکاتی را مطرح کردند.
نمایندگان 5 کشور
این هفته نمایندگانی از کشورهای فرانسه، آلمان، بریتانیا، چین و روسیه قرار است در ادامه تلاش‌هایشان برای حفظ برجام در وین دیدار داشته باشند. این درحالی است که یکی از مهمترین بازیگران برجام در این نشست حضور نخواهد داشت. بر اساس این گزارش آلمان و چهار کشور دیگر به زودی برای بحث درباره چگونگی ادامه توافق هسته‌ای در وین دیدار خواهند کرد. جامعه بین‌المللی بعد از خروج آمریکا از برجام خواستار حفظ توافقی است که مدعی هستند مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شده است. به گزارش دویچه وله ریاست این نشست بر عهده هلگا اشمیت دیپلمات ارشد اتحادیه اروپاست. آمریکا در این نشست حضور ندارد و معلوم نیست آیا ایران هم حضور خواهد داشت یا خیر. در این دیدار قرار است درباره توافق جدیدی مشابه توافق ۲۰۱۵ با این تفاوت که این توافق برنامه موشکی و نقش ایران در منطقه را هم در بربگیرد مذاکره کنند. این رسانه به کمک‌های مالی که قرار است در توافق جدید برای ایران در نظر گرفته شود هم اشاره کرد و نوشت: «دیپلمات‌ها قرار است در مورد اقدامات اتحادیه اروپا برای دفاع از خود در برابر تحریم‌های آمریکا بحث کنند. این اقدامات در بهترین حالت باید آثار مثبت محدودی بر اقتصاد ایران داشته باشد.» یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا درباره این نشست گفت: ما باید نام «توافق هسته‌ای وین» را کنار بگذاریم و شاخص‌های جدیدی را که در آن صورت ترامپ موافقت کرده و تحریم‌ها را لغو می‌کند به آن اضافه کنیم. بر اساس این گزارش نشست برنامه‌ریزی شده در وین نشان می‌دهد اروپا برای اینکه از ادامه توافق هسته‌ای مطمئن باشد به تعهداتش پایبند است حتی اگر به معنای کنار گذاشتن آمریکا و همکاری با مسکو و پکن و تهران باشد. اتحادیه اروپا گفته فروپاشی توافق هسته‌ای یک فاجعه خواهد بود. به گزارش دویچه وله، کمیسیون اروپایی روز جمعه کار برای اقدامات دفاعی جدی از کمپانی‌های اروپایی که در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند را آغاز کرد. این اتحادیه امیدوار است که بتواند با پمپاژ پول به تهران تا جایی که در توافق هسته‌ای ذکر شده و به جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای کمک کرده این توافق را حفظ کند. رئیس بخش انرژی اتحادیه اروپا در نشست ۲۸ عضو اتحادیه اروپا در سوفیا بلغارستان اعلام کرد این اتحادیه به حفظ برجام پایبند است و روابط تجاری را با تهران تقویت خواهد کرد.
کمیسیون مشترک برجام


همچنین معاون سیاسی وزیر امور خارجه هدف از مذاکرات با اروپایی‌ها را تأمین منافع ایران عنوان کرد و گفت: جمعه آینده کمیسیون مشترک برجام به درخواست ایران جلسه خواهد داشت. سیدعباس عراقچی افزود: کمیسیون مشترک برجام بدون حضور امریکا و برای بررسی ابعاد ناشی از خروج آمریکا از برجام و تبعات آن خواهد بود. معاون سیاسی وزیر امورخارجه با اشاره به تشکیل این کمیسیون تأکید کرد: هدف از تشکیل این جلسه این است که چگونه می‌شود نبود آمریکا را جبران کرد و کشورهای دیگر چگونه می‌توانند این نبود را جبران کنند و منتظر هستیم ببینیم اروپایی‌ها می‌توانند به تعهدات خود درباره برجام عمل کنند یا نه. وی افزود: هیچ بحث غیر برجامی با طرف‌های اروپایی و دیگر کشورها در حال حاضر نداریم و فقط در چارچوب برجام مذاکره می‌کنیم.