جفای بدعهدها به فوتبال

درخشش تیم ملی و باشگاه‌ها و حقی که به سختی گرفته می‌شود
جفای بدعهدها به فوتبال

حمیدرضا عرب


Hamidreza Arab موفقیت‌های تیم ملی کشورمان با همت بازیکنان ملی پوش و همچنین موفقیت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا، روزهای خوبی را برای فوتبال کشورمان نوید می‌دهد و این روزها به طور حتم در تاریخ فوتبال کشورمان ماندگار خواهد شد. ملی پوشان کشورمان با کسب نتایج شگفت‌انگیز توانستند راهی جام جهانی 2018 روسیه شوند و باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس هم با حذف حریفان در مراحل قبلی توانستند به جمع مدعیان آسیایی بپیوندند.
 این موفقیت‌ها فارغ از نتایجی که در ادامه بازی‌ها در جام جهانی و لیگ قهرمانان آسیا کسب خواهد شد، مثل همیشه شامل پاداش‌هایی از طرف فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا خواهد بود. در سال‌های تحریم معمولاً فدراسیون فوتبال کشورمان برای دریافت این پاداش‌ها که نقدی است، مشکلات زیادی داشتند و در برخی از مواقع این پول‌ها بلوکه می‌شد‌.
در حالی‌که این پاداش‌ها هم حق طبیعی فوتبال کشورمان بود و هم فوتبال نیاز شدیدی به آن پول‌ها داشت، به دست فوتبال نمی‌رسید. بعد از برجام شرایط کمی متفاوت شد و فوتبال کشورمان توانست بخشی از طلب خود را از فوتبال دنیا بگیرد اما حالا با شرایط فعلی این نگرانی وجود دارد که باز هم با باز کردن پای سیاست در فوتبال توسط برخی از کشورهای مدعی و بدعهد، پاداش صعود به جام جهانی و نتایج خوب نمایندگان کشورمان در لیگ قهرمانان آسیا چطور به فوتبال کشورمان تزریق خواهد شد.
دکتر صفی‌ا... فغان‌پور مدیر حقوقی فدراسیون فوتبال در این‌باره می‌گوید: «تاکنون اتفاق جدیدی در این مورد رخ نداده است و معلوم نیست کشورهای اروپایی، آمریکایی‌ها را همراهی کنند یا نه، این شرایط فقط برای فوتبال نیست و همه ابعاد جامعه را در بر‌می‌گیرد و باید منتظر باشیم ببینیم چه اتفاقی رخ می‌دهد.»
مدیر حقوقی فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه پیش از این و در زمان تحریم و همچنین طی چند سال اخیر چطور این پاداش‌ها دریافت می‌شد، اینطور توضیح می‌دهد: «در زمان تحریم ما این پاداش‌ها را معمولا با واسطه‌هایی دریافت می‌کردیم و البته سختی خودش را داشت اما در طول چند سال اخیر هم هیچ‌گاه به یکباره پرداخت نشد و قطره‌چکانی این پاداش‌ها دریافت شد. در صورتی که اتفاق خاصی رخ دهد باز هم مجبوریم مثل گذشته از طریق واسطه‌ها این پاداش‌ها را دریافت کنیم.»
دکتر فغان‌پور در خصوص اینکه فدراسیون برنامه‌ای برای این موضوع دارد، می‌گوید: «فدراسیون فوتبال در حال حاضر بیشتر از گذشته به پیگیری امور مختلف مشغول است، خوشبختانه با حلول ماه مبارک رمضان فرصت بیشتر و بهتری برای پیگیری امور وجود دارد و قطعاً این مسائل توسط فدراسیون فوتبال رصد می‌شود. امیدواریم اتفاق خاصی رخ ندهد.»
هر چند در حال حاضر مشکلی در این باره نیست اما با امیدواری که به درخشش تیم ملی کشورمان در ادامه راه و همچنین درخشش باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس وجود دارد، به نظر می‌رسد طلب فوتبال کشورمان از فوتبال دنیا، سهم کمی نخواهد بود و باید از هم اکنون به فکر تزریق این پاداش‌ها به فوتبال کشورمان بود.