«ابتکار» از حاشیه های مجلس در زمان بررسی«لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم» گزارش می دهد

شور و نشاط، شعار و آبستراکسیون!
معصومه معظمی
دلواپسی اعضای جبهه پایداری مجلس روز گذشته باز هم حواشی بسیاری در صحن علنی به همراه داشت. نگرانی بیش از اندازه ای که برخی همسوهای این جریان فکری آن را باعث نشاط مجلس و دیگری آن را نشات گرفته از شور و انقلابی گری آنها دانستند. ماجرا از این قرار است که وقتی صحن علنی وارد بررسی کلیات لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم شد، برخی نمایندگان اصولگرا و اعضای فراکسیون ولایی که عموما اعضای جبهه پایداری هستند، با فریاد و سرو صدا در صحن مجلس مانع از ادامه کار شدند. حاجی دلیگانی، ذوالنور، آزادی خواه، عباس گودرزی، ابطحی، قاضی پور و برخی دیگر از اعضای فراکسیون ولایی با در دست داشتن کاغذهایی که روی آن جملاتی نوشته شده بود، با فریاد این لایحه را استعماری می خواندند. اقدامی که منجر شد لاریجانی برای آرام کردن فضا، لایحه فوق را دوهفته به تعویق بندازد و به کمیسیون امنیت ملی ارجاع کرد تا پس از بررسی، با بازگشایی مجدد مجلس بعد از تعطیلی، این لایحه در دستور کار صحن علنی قرار بگیرد.
گفتنی است روز گذشته مخالفان لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم با داد و فریاد در صحن علنی برای دقایقی جو مجلس را متشنج و در روند کار اخلال ایجاد کردند؛ به حدی که تصور می شد تجمعی در صحن مجلس شکل گرفته است. تندروهای مجلس با حمل کاغذهایی با این مضمون که «ملت غیور ایران از پذیرش هر پیمان استعماری بیزار است»، «ملت ایران ما را نخواهد بخشید اگر این لایحه استعماری را مصوب کنیم»، باز هم خودشان را قیم مردمی دانستند که درباره چنین رفتاری به آنها اجازه نداده‌اند و هرگز در این باره از آنها نظرخواهی


نکرده اند.
در ادامه این روند و فضای متشنج مجلس، کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی سعی داشت فضا را آرام کند و التهابات پیش آمده را بخواباند، ولی پژمانفر، نماینده مردم مشهد و عضو ارشد جبهه پایداری با فریاد اجازه نداد جلالی در این باره مداخله کند. حتی آنها اجازه نمی دادند حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی که دوست و همفکر آنها است و برای ارائه گزارش کمیسیون امنیت پشت تریبون رفته بود، صحبت کند.
لاریجانی: شما نظرتان را گفتید اجازه بدهید دیگران هم حرف بزنند!
در حالی که این التهابات و هیاهو رئیس مجلس را کلافه کرده بود در واکنش به این رفتار خطاب به نمایندگانی که فریاد می زدند گفت: «مجلس جای گفت‌وگوست. شما نظراتتان را گفتید اجازه دهید که دیگران هم نظراتشان را بگویند. با زور نمی شود نظراتتان را القا کنید. شما نقد و اعتراض دارید بگذارید صحبت شود مجلس جای تضارب آرا است.» آنها اعتراض داشتند و لاریجانی هم اجازه داد در این باره تذکرات و اخطارها ادامه داشته باشد تا به نتیجه منتج شود. در ادامه این جلسه پرحاشیه علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در اخطار به این لایحه گفت: «من طبق بند ج اصل 2 و بند 5 اصل 3 و اصل 4 و اصل 154 قانون اساسی این لایحه را مغایر با قانون اساسی می دانم. طبق اصل 4 این لایحه خلاف شرع است چون باعث سلطه بیگانگان بر مقدرات ما می شود. » او همچنین ادامه داد: «گروه ویژه اقدام مالی دارای 49 بند است که در بند 29 از ایران خواسته تا به این کنوانسیون بپیوندد. آیا این پذیرش سلطه بیگانگان نیست؟ گفته می شود کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم مغایر موضوع FATF است در حالی که در بند 29 آن از ایران پیوستن به این کنوانسیون خواسته شده است. اگر قرار بود حق شرط ما را بپذیرند چرا مصوبه سال 94 ما را در این خصوص نپذیرفتند.» ولی لاریجانی در پاسخ به این اخطار گفت که قبلا در این باره چیزی تصویب نکرده ایم و لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم اولین بار است که بررسی می شود و مغایرتی با FATF ندارد و دو موضوع جدا از هم هستند. در ادامه این جریانات مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس هم به عنوان موافق لایحه فوق و مخالف رد آن اظهاراتی را بیان کرد که حاشیه دیگری به همراه داشت. او که در بیان لفظ FATF دچار مشکل شده بود، مجبور شد 4 بار این کلمه را تکرار کند ولی همچنان موفق به تلفظ صحیح آن نشد تا لاریجانی با خنده و شوخی به کمک او آمد و گفت: «حالا زیاد هم مهم نیست و یک کلمه است» و تلفظ صحیح FATF را بیان کرد تا لاهوتی در ادامه صحبت هایش نفس راحتی بکشد. البته او در صحبت هایش گفت که موضوع الحاق ایران به این لایحه هیچ ربطی به FATF ندارد و اینها از هم متفاوت هستند. همچنین علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در اخطاری با استناد به اصل ۱۱۰ قانون اساسی گفت: «آقای کریمی قدوسی تحریرالوسیله امام را چاپ و در بین نمایندگان پخش کردند، حال اینکه این فتوای امام در تحریرالوسیله زمانی بود که هنوز جمهوری اسلامی ایران قانون اساسی نداشت. قطعا در شرایطی که کشورمان دارای قانون، رهبری و چشم‌انداز ۲۰ ساله است این موارد به تحریرالوسیله تقدم دارد.» او ادامه داد: «بر اساس قانون اساسی، ایران باید با کشورهای دنیا تعامل سازنده و موثری داشته باشد پس این چه وضعی است که آقایان در گوشی به نمایندگان می‌گویند که این لایحه استعماری است. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی هم پشت تریبون رفته و با جانبداری آن را استعماری می‌خواند.» نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: «زمان تصویب معاهده پالرمو هم از رهبری مایه می‌گذاشتند، ما به آنها می‌گفتیم که اگر چیزی است مکتوب بگویند و به نمایندگان ارائه دهند نه اینکه اکنون هم بخواهند با فشار از رهبری مایه بگذارند.»
رهبری درباره الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم نظری نداشته‌اند
لاریجانی در پاسخ به این اخطار رحیمی گفت: «رهبری در این زمینه نظری نداشتند، ایشان گفتند مجلس و دولت خودشان تصمیم بگیرند و نظری ندارند.» پس از شنیدن سخنان و نظرات یک موافق و یک مخالف و اصرارهای پی در پی و مکرر نمایندگان جریان‌های سیاسی مختلف در مجلس، لاریجانی پیشنهاد داد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم به کمیسیون امنیت برگشته و پس از چکش کاری و پخته شدن دو هفته دیگر در دستور کار مجلس قرار گیرد که نمایندگان با این پیشنهاد موافقت کردند. رئیس مجلس سپس ارجاع این لایحه را به رای مجلس گذاشت که از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر در جلسه ۱۳۸ نماینده رای موافق، ۹۲ نماینده رای مخالف و شش نماینده رای ممتنع دادند.
آبستراکسیون در مجلس
هر چند که لایحه مذکور به کمیسیون امنیت ملی برگشت تا به مدت دو هفته درباره آن بررسی های لازم صورت بگیرد، ولی رفتارهای هنجارشکنانه برخی تندروهای مجلس که هر بار به بهانه ای چالشی جدید برای مجلس به وجود می آورند در جای خودش جای بحث و بررسی دارد. ناگفته نماند که ابوالفضل موسوی، نماینده مردم یزد به «ابتکار» گفت: « این جریان مخالف با راه انداختن سرو صدا و هیاهو قصد داشتند آبستراکسیون کنند و جلسه علنی را به طور گروهی ترک کنند ولی از آنجایی که این اقدام برای آنها بار منفی بالایی داشت، برخی همفکران خودشان مانع انجام آبستراکسیون در مجلس شدند.» شیوه ای که تندروهای قبلی مجلس هم بارها در صدد انجام آن بودند. همچنین روز سه شنبه شاهد شعارنویسی روی کاغذ و حرکت‌های پرهیاهویی بودیم که پیش از این توسط کوچک‌زاده و رسایی، نمایندگان تندروی پیشین مجلس بارها انجام شده بود و این اقدام اخیر بازماندگان تفکر جبهه پایداری در مجلس به خوبی آن خاطرات را برای هر بیننده‏ای تداعی می‌کرد. بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید در این باره با انتقاد از رفتار نمایندگان اصولگرا به «ابتکار» گفت: «قانون اجازه داده است که نمایندگان درباره یک موضوع موافق یا مخالف صحبت کنند ولی اجرای چنین نمایش و رفتاری در صحن مجلس و اینکه بخواهند به صورت تحکمی نظر و خواست خودشان را به مجلس تحمیل کنند نه در شان مجلس است و نه قانونی است.» این نماینده مردم شیراز در خانه ملت افزود: «اقداماتی از جمله آتش زدن پرچم کشور آمریکا و برجام در صحن مجلس و ادامه این رفتار و در دست گرفتن کاغذی و نوشتن شعارهایی روی آن و داد و فریاد در پارلمان شیوه ای نامتعارف و غلط است. چرا که مجلس تریبون رسمی دارد و نمایندگان می توانند از این تریبون صحبت کنند. اینکه برخی کاغذ و دست‌نوشته ای در دست بگیرند و مثل معترضان اجتماعی که تریبونی در اختیار ندارند عمل کنند، شیوه مناسبی نیست.»
غوغاسالاری در مجلس جایی ندارد
پروانه مافی، دیگرعضو فراکسیون امید مجلس هم در انتقاد به این روش به «ابتکار» گفت « متاسفانه در مجلس برخی همکاران تصور می‌کنند از انقلابی گری بیشتری نسبت به بقیه برخوردارند در حالی که اینطور نیست و همه کسانی که به عنوان نماینده وارد مجلس شده اند قسم یادکرده اند حافظ منافع ملی باشند. این افراد با چنین رفتاری می خواهند جو مجلس را تحت تاثیر خواسته هایشان قرار دهند.» این نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: «نمی‎توانیم بپذیریم که این افراد با سرو صدا و غوغاسالاری جو مجلس را تحت تاثیر خودشان قرار دهند. آنها بدانند با این کارها به هدفشان نمی‌رسند.» ابوالفضل موسوی، نماینده مردم یزد در مجلس نیز با انتقاد از این کار به «ابتکار» گفت: «یک واقعیت وجود دارد و ما که رای مردم را گرفته ایم و وارد مجلس شده ایم باید هر چند وقت یک بار به مردم سر بزنیم و نظر آنها را درباره موضوعات روز جویا شویم و بسنجیم که نظر مردم درباره فلان واقعه چیست و آیا این رفتاری که من انجام می دهم نظر و خواست همه آن مردم است یا طی این دو سالی که از رای دادنشان به من گذشته است، نظرشان هم نسبت به برخی مقولات عوض شده است.»
قاضی پور:این حرکات باعث نشاط مجلس می شود!
از طرفی نادر قاضی پور، یکی از مخالفان لایحه فوق که از برهم زنندگان جو مجلس نیز بود در گفت وگو با «ابتکار» نسبت به اتفاق و حاشیه های اخیر در مجلس گفت: «مجلس همین است. درپارلمان بحث های موافق و مخالف بیان می‌شود و موافقان و مخالفان درباره موضوعات بحث می‌کنند تا مردم حقایق را بدانند. روز سه شنبه هم دلیل مخالفت ما این بود که پیوستن ایران به کنوانسیون منع کمک مالی به تروریسم به تصویب نرسد.» این نماینده اصولگرای عضو فراکسیون ولایی به «ابتکار» گفت: « این قرارداد ترکمانچای دوم است و نباید به سرانجام برسد. آنها می خواهند از خودمان مدرک بگیرند و با دست خودمان ما را محاکمه کنند و ما اجازه این کار را نمی دهیم.»
قاضی پور در پاسخ به این پرسش که تریبون در اختیار نمایندگان مجلس است و چرا به جای استفاده از آن، با راه اندازی کارناوال و اعتراضات و تجمع و سروصدا به دنبال گفتن حرفتان هستید؟ گفت: «این رفتار باعث نشاط مجلس می‌شود.» همچنین بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس هم در گفت وگو با «ابتکار» گفت: «خصلت مجلس این است که نظرات مختلف مطرح شود. این رفتارها در مجلس وجود دارد و از گذشته هم وجود داشته است. هیات رئیسه نمی تواند مانع این رفتار شود.»
نعمتی تاکید کرد: «نماینده حق دارد صحبت کند. نباید زیاد به نماینده ها سخت بگیریم . باید اجازه دهیم مجلس شور داشته باشد و نباید مانع این شور انقلابی شویم.»اعتراض این نمایندگان به بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم است.
سایر اخبار این روزنامه
دبیر شورای عالی امنیت ملی: حضور مستشاری ایران در عراق و سوریه به درخواست این کشورها است «ابتکار» راهبردهای دولت آمریکا برای ایجاد هژمونی جهانی را بر پایه سخنان ضد ایرانی پمپئو بررسی می‌کند آیا سخت‌نویسی نشان‌دهنده توانایی نویسنده است؟ بیماری پیچیده نویسی حامد وکیلی حرکت عارفانه این بار «رفتن» است! جوانان اصلاح طلب از بایدهای اصلاح گری می‌گویند خواست مردم اصلاح در مسیر قدرت «ابتکار» از واکنش‌ها پس از اعلام خبر «ممنوعیت پخش مسابقات فوتبال» در کافه ها و قهوه‌خانه ها گزارش می دهد «ابتکار» از عملکرد دولت در حوزه مدیریت ارز گزارش می دهد ارز تک نرخی در میانه راه شهاب مهربان نویسنده و کارگردان نمایش «در» در گفت‌وگو با «ابتکار»: تئاتر خیلی‌ها را بدبخت کرده است فراکسیون امید درباره ریاست لاریجانی با دیگر فراکسیون‌ها تعاملی نداشته است «ابتکار» از حاشیه های مجلس در زمان بررسی«لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم» گزارش می دهد اصلاحات حجاریان متاع بی مشتری دبیر شورای عالی امنیت ملی: حضور مستشاری ایران در عراق و سوریه به درخواست این کشورها است بروجردی: مذاکره با اروپایی‌ها اتمام حجت است