چرا حماسه خرمشهر بزرگ است؟

مطالعه تاريخ ملت‌ها و كشور‌ها نشان مي‌دهد كه براي حفظ هويت و بازتوليد روح ايثار و فداكاري جمعي، حماسه‌هاي تاريخي يكي از بهترين ابزارها هستند. اين حماسه‌ها ضمن آنكه پيوند تاريخي ملت‌ها را استحكام مي‌بخشند، آنها را در يك سري نقطه‌هاي شكوهمند به هم وصل مي‌كنند كه همانند فتح بلندترين قله ها، حس غرور و بزرگي را به تك تك افراد جامعه هديه مي‌كند. بنابراين بزرگداشت حماسه‌هاي ملي نقطه عطفي در ايجاد وحدت و يكپارچگي ملي و تقويت فرهنگ دفاعي هر جامعه‌اي است.
خوشبختانه به جهت تاريخ پرفراز و نشيب ايران اسلامي و هويت ريشه دار ايران زمين، ملت ايران، بارها تجربه فتح بزرگ‌ترين قله‌هاي حماسه را داشته‌اند كه يكي از اين حماسه‌هاي پر افتخار، عمليات غرورآفرين فتح خرمشهر توسط رزمندگان شجاع و از جان گذشته ملت ايران بود، كه با اتصال به آموزه‌هاي اصيل حضرت امام (ره) با قلبي مومن به اسلام و آرمان‌هاي انسان ساز انقلاب اسلامي توانستند يكي از بزرگ‌ترين پيروزي‌هاي ممكن در جنگ‌هاي صد ساله اخير كه امكان اجراي آن به دست يك نيروي تا دندان مسلح امكان پذير نبود، به واسطه اعتقاد و ايمان پاك و با بذل جان و استقبال از افتخار بزرگ شهادت به دست بياورند.
سوم خرداد روزي است كه ملت بزرگ، پيروزي شيرين فتح خرمشهر و يك شور ملي را تجربه كرد. در آن روزها، رژيم بعث عراق به رهبري صدام و با حمايت همه قدرت‌هاي استعماري و نظام‌هاي استكباري و در شرايطي كه ايران انقلابي هنوز درگير مشكلات داخلي از قبيل شرارت‌هاي تروريستي منافقين و شكل‌دهي به ساختار‌هاي جديد متناسب با خواست ملت انقلابي بودند، به ايران اسلامي حمله ناجوانمردانه‌اي را آغاز كرد و وعده پيروزي چند روزه را به اربابان خود و نظام خودكامه بعثي داد، اما فتح خرمشهر تمام معادله‌ها را عوض كرد و توهم پيروزي دشمن را با شكست سنگين در خرمشهر بر جاي گذاشتن هزاران اسير پاسخ گرفت.
بي‌گمان پرداختن به عوامل پيروزي و بررسي دلايل روحيه سرشار از عشق و ايمان مردم عزيز ايران اسلامي و رزمندگان حماسه آفرين خرمشهر، امروز از دو جهت براي ما ارزشمند است؛ اول اينكه يادآوري حماسه غرورآفرين سوم خرداد، اعتماد به نفس و اميد به پيروزي را در ملت ايران همانند گذشته يادآوري كرده و حس وحدت و همدلي را كه يكي از مهم‌ترين نيازهاي كشور براي عبور از دشواري‌ها و سختي‌ها است، تقويت مي‌كند.


از سوي ديگر به بدانديشان و بدخواهان ايران انقلابي در منطقه و جهان يادآوري مي‌كند كه ملت ايران، همان ملت اول انقلاب است همان ملت فاتح خرمشهر است، با اين تفاوت كه امروز توانمند‌تر از ديروز شده و در عرصه‌هاي زيادي مسير توسعه و پيشرفت را طي كرده است.
بنابراين، حماسه‌هاي بزرگي مثل سوم خرداد، بايد بزرگ داشته شود تا نسل‌هاي جديد انقلاب با نگاهي به تاريخ غرورآفرين خود، مرعوب جنگ رواني دشمن نشوند و بدانند كه در گذشته دشمن نهايت تلاش خود را براي شكست ملت ايران به كار بسته و نتيجه‌اي جز شرمساري از توطئه‌هاي خود به دست نياورده است و امروز كه ملت ايران قدرتمندتر از گذشته در مسير آرمان‌هاي انقلابي خود در حركتند، دشمنان انقلاب راه به جايي نخواهند برد، اگر ما روح بزرگ رزمندگان فتح‌الفتوح خرمشهر عزيز را در جوانان خود باز توليد و حفظ نماييم.
بزرگداشت روز مقاومت و پيروزي، پاسخ شايسته‌اي به عربده‌كشي‌هاي دشمنان ايران اسلامي است كه تلاش مي‌كنند ايران اسلامي را از راه آمده نا اميد كنند و به آنان يادآوري مي‌كند كه ملت ايران به رهبري حكيم بزرگ انقلاب، در هنگام خطر و تهديد، يكپارچه و متحد‌تر از هميشه با اراده‌اي پولادين پاي آرمان‌هاي خود ايستادگي مي‌كنند و به جهانيان اثبات خواهند كرد كه دانش‌آموخته مكتب حسين (ع) هستند.