رودررویی کنگره امریکا با ترامپ پیروزی دیپلماسی ماست



دومین کنگره حزب اعتماد ملی، دیروز در حالی برگزار شد که فعالان حزبی و اصلاح‌طلبان به‌رفع حصر دبیرکل این حزب امیدوارند. اما باوجود این مسأله، اعتماد ملی در سال‌های گذشته تغییراتی را تجربه کرده است؛ از جمله تغییر در کادر مرکزی - به‌خواست دبیرکل محصور- یا حضور اعضای این حزب در انتخابات شورای اسلامی شهر تهران، تا جایی که امروز محمدعلی افشانی، شهردار تهران نیز عضو همین حزب است.
دیروز در این کنگره، محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید از ضرورت بازسازی اعتماد میان مردم و حاکمیت گفت و حجت‌الاسلام رسول منتجب نیا، اعتمادملی را از هرگونه ساختارشکنی و تصور خارج از نظام به دور دانست و درعین حال ابرازامیدواری کرد که کنگره بعدی با حضور دبیرکل حزب برگزار شود.


به گزارش ایسنا، محمدرضا عارف، در سخنرانی خود پاسخگویی همه ارکان به مردم را از لوازم بازسازی اعتماد میان مردم و حاکمیت دانست و با اشاره به سالروز دوم خرداد تأکید کرد: در دوم خرداد آموختیم اراده ملت بر تمام اراده‌ها پیروز می‌شود و رأی مردم حرف آخر را می‌زند. با رویکرد و تلاش اصلاح‌طلبان حماسه ۲۴ خرداد ۹۲، ۷ اسفند ۹۴ و ۲۹ اردیبهشت ۹۶ را پشت سر گذاشتیم. امیدواریم با انسجام بیشتر گام‌های بعدی را اینگونه روبه‌روی خود داشته باشیم. رمز پیروزی ایران، وحدت و انسجام درون جریان اصلاحات بود.
وی با بیان اینکه آقای کروبی با نگاهی توسعه‌گرایانه به تقویت تحزب در کشور پرداختند و به‌دنبال وحدت در جریان اصلاحات بودند، ابرازامیدواری کرد که شرایط و محرومیت‌ها و محدودیت‌ها برای افراد رفع شود.
رئیس فراکسیون امید همچنین با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان اهل گفت‌وگو هستند، ادامه داد: ما با گفت‌وگو و دیپلماسی می‌توانیم در عرصه بین‌المللی پیروز شویم.
شاهد بودیم کنگره امریکا عملاً با ترامپ رودررو قرار گرفت و این یک پیروزی برای دیپلماسی ما بود، یک پیروزی برای عزیزانی که زحمت کشیدند و برجام به وجود آمد. ما باید قدر این عزیزان بویژه وزیر امور خارجه را بدانیم. ما باید با حمایت ملی نشان دهیم که انقلاب ما ظرفیت بالایی در گفت‌وگو دارد، ما به هیچ وجه از منافع ملی خودمان کوتاه نمی‌آییم.
منتجب نیا، قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی نیز اصول این حزب را حرکت در درون نظام و در راستای آرمان‌های انقلاب دانست وبا اشاره به برگزاری این کنگره پس‌از حدود ۱۰ سال تعویق و تأخیر، اظهار کرد: زمانی که نام کنگره دوم حزب را زمزمه می‌کردیم، نگران بودیم چرا که در کنگره اول شخصیت و عزیزی در کنار ما بود که امروز جایش در این کنگره خالی است.
وی با تأکید بر لزوم توجه به تحزب‌گرایی در کشور، اظهار کرد: ما راهی جز روی آوردن به تحزب برای دستیابی به توسعه پایدار و پیشرفت نداریم. باید تلاش کنیم که احزاب را تقویت نماییم. بزرگان نیز باید تلاش کنند تا احزاب در کشور نهادینه شوند و نظام حزبی در کشور جا بیفتد. منتجب نیا اظهار کرد: حزب اعتماد ملی به هیچ وجه خود را نه خارج از نظام می‌داند و نه نسبت به آن بی‌تفاوت است بلکه نظام و آرمان‌های انقلاب را قبول دارد چون معتقد است که نظام از ماست و ما نیز از نظام هستیم.