مدیرعامل شرکت عمران بهارستان: مترو بهارستان تا سال 1400 به اصفهان می‌رسد

بهارستان یکی از شناخته شده‌ترین و با سابقه‌ترین شهرهای جدید کشور است که با برخورداری از ظرفیت‌های بی‌بدیلی همچون موقعیت جغرافیایی، قرارگیری در جوار کلانشهر اصفهان، وجود تنوع قومیتی و فرهنگی، قرارگیری در محور ارتباطی و دسترسی‌های مناسب، ظرفیت‌های زیست محیطی و... فراتر از یک شهر خوابگاهی بوده و با استمرار حرکت بر روی ریل توسعه و آبادانی، می‌تواند الگویی برای شهرهای جدید در کشور باشد. همانگونه که مدیرعامل شرکت عمران بهارستان معتقد است اگر شهر بهارستان به همان صورت که روی کاغذ تعریف شده بود، شکل بگیرد هیچ نقطه سکونت گاهی نمی‌تواند با آن رقابت کند، چشم‌اندازی بسیار روشن پیش روی این شهر قرار دارد. براین اساس شرکت عمران شهر بهاستان در تلاش است با اجرای پروژه‌های بزرگی همچون طرح ساماندهی حمل و نقل و راه‌اندازی مترو بهارستان، احداث مجموعه‌های فرهنگی، مسجد جامع شهر و پروژه‌های متعدد آماده‌سازی و تکمیل مرکز محلات شهر و همچنین محور پردیس وسایت صنایع پاک بهارستان، چهره متفاوتی از بهارستان به نمایش گذاشته و ظرفیت‌های بالقوه این شهر را به فعلیت برساند. آخرین روز هفته گذشته جمعی از خبرنگاران، میهمان شرکت عمران جدید شهر بهارستان بودند تا ضمن تهیه گزارشی از عملکرد شرکت عمران بهارستان، از نزدیک شاهد روند اجرای پروژه‌های عمرانی در شهر جدید بهارستان باشند. در این بازدید نیم روزه خبرنگاران از پروژه مترو، مسجد، مدرسه و پارکی در بهارستان بازدید کرده و در نهایت به مزار شهدای گمنام بهارستان به عنوان اولین مزار شهدای گمنام در کشور رفتند تا ضمن قرائت فاتحه‌ای برای شهدای گرانقدر آرمیده در این گلزار همزمان با سوم خردادماه و روز مقاومت، ایثار و پیروزی، در جریان روند احداث یادبود جدید بر روی مزار این شهدا قرار گیرند.پنج شهید شهدای گمنام دوران دفاع مقدس در سوم خرداد سال 1380 در شهر بهارستان پس از تشییع با شکوه مردم قدرشناس بهارستان در این شهر به خاک سپرده شدند.
اتمام پروژه‌های نیمه تمام درکنار اجرای پروژه‌های جدید
محمدرضا احمدی در نشستی با خبرنگاران با بیان اینکه شرکت عمران بهارستان درحال حاضر در مسیر خوبی به لحاظ حجم و سرعت اجرای پروژه‌های عمرانی قرار دارد، گفت: حجم قراردادهای منعقد شده در سال جاری نسبت به سال 95، سه برابر و نسبت به سال 94 پنج برابر شده است. وی با اشاره به شرایط خاص اقتصادی در کشور، اظهارداشت: درحال حاضر تاکید بر اتمام پروژه‌های عمرانی با پیشرفت بالا و شروع نکردن پروژه‌های جدید است، اگرچه ذات شهرسازی به ویژه در شهرهای جدیدی چون بهارستان ما را از شروع پروژه‌های جدید برحذر می‌کند ولی نیاز شهر اجرای پروژه‌های جدید در کنار تکمیل و اتمام پروژه‌های قبلی است. وی با اشاره به اجرای پروژه‌های مسکن مهر و پیش‌بینی اضافه شدن 20 تا 25 هزار نفر به جمعیت بهارستان، افزود: این امر شرکت عمران بهارستان را به سمت اجرای پروژه‌های جدید و تسریع در اتمام پروژه‌های قبلی سوق می‌دهد.
اجرای 16 پروژه مطالعاتی در بهارستان طی سال 97


مدیرعامل شرکت عمران بهارستان بستر هرگونه فعالیت عمرانی را مطالعات قبلی دانست و گفت: طی چندسال گذشته پروژه‌های مطالعاتی زیادی در بهارستان صورت گرفته و در سال جاری نیز 16 پروژه مطالعاتی پیش‌بینی شده که مهمترین آن مدرسه اجتماع محور است. وی تهیه طرح ساماندهی حمل و نقل بهارستان باتوجه به راه‌اندازی مترو بهارستان، احداث دو مجموعه فرهنگی به عنوان فرهنگسرا و کتابخانه‌های جمعی، تکمیل طرح مسجد جامع شهر جدید بهارستان و پروژه‌های متعدد آماده‌سازی و تکمیل مرکز محلات شهر که از مطالبات همیشگی مردم بوده، تکمیل طرح محور پردیس، باغ هزار جریب، پارک آبی – بادی، مرکز خدمات خرید وگردشگری و تهیه طرح منطقه صنایع پاک بهارستان را از جمله این پروژه‌های مطالعاتی برشمرد. احمدی تصریح کرد: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ساکنین اطراف بهارستان به این شهر جذب خواهند شد
وی با بیان اینکه در بخش پروژه‌های روبنایی 17 پروژه تعریف شده که مهمترین آن باغ هزار جریب بهارستان و محور پردیس است که تا پایان سال مسیر دو و نیم کیلومتری پیاده راه را شروع می‌کنیم وتا 5 سال آینده در اختیار شهروندان گرامی قرار می‌گیرد.وی افزود: در بخش زیربنایی نیز 20 پروژه تعریف شده که ازجمله مهم‌ترین این پروژه‌ها روکش آسفالت، آماده‌سازی اراضی شرق و تکمیل معابر و مراکز محله محور است.
تکمیل و بهره‌برداری از مترو، شاه بیت پروژه‌های اصلی بهارستان
وی شاه بیت پروژه‌های اصلی بهارستان را تکمیل و بهره‌برداری از مترو بهارستان اعلام کرد و افزود: برای این پروژه حدود 30 میلیارد تومان به غیر از منابع داخلی جذب کردیم که رقم قابل توجهی است و باعث شد این پروژه بعد از یکی دوسال که با سرعت کندی به پیش می‌رفت به حرکت دربیاید. مدیرعامل شرکت عمران بهارستان، ادامه و تکمیل آزادسازی اراضی شرق را از فعالیت‌های بزرگ دیگر در بهارستان عنوان و خاطرنشان کرد: درحال حاضر مشکل اصلی پروژه‌های عمرانی کشور نقدینگی است و به همین خاطر به دنبال مدلی به غیر از مدل سنتی در شهرهای جدید هستیم که یکی از این مدل‌ها مشارکت است. وی بیان داشت: پروژه‌های مشارکتی زیادی در سطح کشور وجود دارد ولی مشارکت در آماده‌سازی فقط در بهارستان اتفاق افتاده و طرف مشارکت نیز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که طی توافق به عمل آمده قرار است از ماشین آلات و تجهیزات آنها استفاده کرده و به جای پرداخت پول، زمین واگذار کنیم که خوشبختانه این مدل در سطح کشور و استان مورد تایید قرار گرفته و قرار است در سایر پروژه‌ها نیز بکارگرفته شود.
رتبه اول بهارستان در میان شهرهای جدید کشور در تحقق بودجه سال 96
وی بودجه سال گذشته بهارستان را به غیر از مترو 110 میلیارد تومان اعلام کرد که 62 رصد آن محقق شد و گفت: سال گذشته موفق شدیم رتبه اول در میان شهرهای جدید کشور را به لحاظ تحقق بودجه بدست آوریم. مدیرعامل شرکت عمران بهارستان پیش‌بینی بودجه امسال را 140 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: سعی می‌کنیم بالای 70 درصد این بودجه را محقق کنیم، در عین حال که این بودجه به غیر از منابع ملی بابت اجرای پروژه مترو بهارستان و همچنین پروژه‌های مشارکتی شرکت عمران بهارستان است. وی با اعلام اینکه تا قبل از تابستان امسال 600 میلیارد ریال پروژه مشارکتی در بهارستان را شروع می‌کنیم، افزود: اجرای این پروژه‌ها نویدبخش آینده خوبی در بهارستان خواهد بود. مدیرعامل شرکت عمران بهارستان در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری اختلافاتی که در گذشته بین شهرداری و شرکت عمران بهارستان وجود داشت، گفت: در جلسات متعدد توافقات خوبی داشتیم و قرار شد مسائل میان شهرداری و شرکت عمران در یک شورای راهبردی مطرح و تصمیم‌گیری شود تا نقشه راهی در تعاملات میان شهرداری و شرکت عمران باشد.و‌ی خاطر نشان کرد: با شکل‌گیری این شورا مردم نتایج و برکات آن را می‌بینند.
تکمیل پروژه مترو بهارستان به 350 تا 400 میلیارد تومان نیاز دارد
احمدی همچنین به پروژه مترو بهارستان اشاره و اظهارکرد: طول این پروژه 14 کیلومتر است که 9 و نیم کیلومتر آن به صورت تونل و 4 و نیم کیلومتر به صورت روباز اجرا می‌شود. درحال حاضر پیشرفت فیزیکی پروژه مترو بهارستان در بخش زیرسازی 80 درصد و روسازی 10 درصد می‌باشد. احمدی با بیان اینکه مشکلات پروژه مترو در سه بخش فنی، حقوقی و مالی قابل تعریف است که در هر سه بخش کارگروه ویژه ایبه ریاست معاون عمرانی استانداری اصفهان تشکیل شده است، افزود: تاکنون 150 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده که قرار بود از محل منابع ملی باشد، ولی به دلیل شرایط کشور و کمبود منابع مالی تاکنون 75 میلیارد تومان از محل منابع ملی و مابقی از منابع داخلی و محل فروش اراضی تامین شده است. وی با بیان اینکه تکمیل پروژه مترو بهارستان به 350 تا 400 میلیارد تومان دیگر نیاز دارد، تصریح کرد: درحال حاضر مشکل فنی خاصی برای این پروژه وجود ندارد اما تامین منابع مالی سخت است، با این وجود تلاش می‌کنیم مترو تا سال 1400 به بهارستان برسد.
کالبد شهر بهارستان خارج از اراضی وقفی است
مدیرعامل شرکت عمران بهارستان با تاکید براینکه تنها پرونده وقفی درجریان در محاکم قضایی مربوط به اراضی خارج از کالبد فعلی بهارستان است، توضیح داد: طبق اسناد و مدارک موجود و نظر نماینده ولی فقیه در استان اصفهان کالبد شهر بهارستان خارج از اراضی وقفی است و هرکسی ادعایی غیر از این دارد می‌بایست با مدرک و سند ثابت کند. وی با تاکید براینکه اگر شهر بهارستان به همان صورت که روی کاغذ تعریف شده بود شکل بگیرد هیچ نقطه سکونت گاهی نمی‌تواند با آن رقابت کند، افزود: در طرح جامع بهارستان افق شهر با جمعیت حدود 320 هزار نفری برنامه‌ریزی شده و برنامه‌ریزی‌ها بر همین مبنا خواهد بود. وی سیاست شرکت مادرتخصصی شهرهای جدید را بازتعریف نقش جدید برای شهرهای جدید و خروج این شهرها از حالت خوابگاهی عنوان و تصریح کرد: در شهر جدید بهارستان با تکمیل محور پردیس و اجرای طرح‌های مختلف در این محور در 5 فاز، چهره بهارستان از شهر خوابگاهی تغییر می‌کند. احمدی حضور قومیت‌های مختلف در بهارستان را مزیت بزرگی برای این شهر دانست و گفت: با استفاده از این ظرفیت، برای اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی برنامه‌ریزی کرده‌ایم که از جمله می‌توان به اجرای ورزش‌ها و بازی‌های محلی برای آشنایی بیشتر و تبادل میان فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف اشاره کرد.
برای اجرای پروژه‌ها منتظر بودجه نمی‌مانیم
مدیرعامل شرکت عمران بهارستان با بیان اینکه درصورت عارضه یابی پروژه مسکن مهر، نقدهای زیادی به این پروژه وارد خواهد بود، گفت: در بهارستان هم یکسری مشکلاتی بر سر راه اجرای یکی ازپروژه‌های مسکن مهر وجود داشت که خوشبختانه بخش عمده‌ای از آن در رفع شده و با مشارکت بخش‌های مختلف دنبال می‌شود. وی با اشاره به اینکه مسکن مهر بهارستان تنها پروژه کشور است که از ابتدا به صورت خودمالک احداث شد، گفت: سمهیه مسکن مهر بهارستان یازده هزار و370 واحد بود که به جز 192 واحد آن که مشکلات پیمانکاری دارد مابقی تحویل شده واقدامات قانونی انجام شده باقی مانده این واحد‌ها تا پایان سال تحویل متقاضیان می‌شود. وی ادامه داد: سایت مسکن مهر بهارستان از فاز 1 و 2 به لحاظ کیفیت اجرا خیلی بهتر است و خدمات خوبی شامل فضای سبز، فضای آموزشی، مسجد، کلانتری و فضاهای مورد نیاز دیگر هم برای آن پیش‌بینی و اجراشده است. وی شاه بیت موانع اجرای پروژه‌های عمرانی را مسائل مالی دانست و گفت: اگر مسائل مالی نبود پروژه‌ها با سرعت بیشتری دنبال می‌شود ولی ما برای اجرای پروژه‌ها منتظر بودجه نمی‌مانیم بلکه با مدل‌های مختلف، دنبال تامین منابع مالی پروژه‌ها هستیم. به طور مثال برای اجرای روسازی مترو 80 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که بخشی از آن را به صورت نقدی، بخشی از طریق واگذاری اراضی و بخشی را با توزیع اوراق مشارکت تامین می‌کنیم. موانع جزئی دیگری هم بر سر راه اجرای پروژه‌های عمرانی وجود دارد که از جمله می‌توان به وجود معارض در بهارستان اشاره کرد، درحالی که در شهرهای جدید دیگر مثل فولادشهر و مجلسی چنین مشکلی وجود ندارد.
باز پس گیری و احقاق حق برای بازگردان 100 تا 150 هکتار اراضی بهارستان
وی با یادآوری اینکه در سال 96 مدیریت حقوقی شرکت عمران بهارستان موفق به اخذ بیش از 120 هکتار سند به نام دولت به ارزش 50 میلیارد تومان شد، گفت: در سال 97 هم باز پس گیری و احقاق حق برای بازگردان 100 تا 150 هکتار اراضی در دستور کار شرکت است. وی از آمادگی شرکت عمران بهارستان برای واگذاری زمین به ازای بدهی به تامین اجتماعی خبر داد و گفت: برای واگذاری زمین به وزارت بهداشت یا بخش خصوصی مورد تایید وزارت بهداشت برای احداث بیمارستان در بهارستان نیز آمادگی کامل داریم و حتی حاضر به مشارکت در ساخت هم هستیم اما متولی احداث بیمارستان نیستیم. وی افزود: البته در راستای مسئولیت‌های اجتماعی چندین زمین برای ایجاد مرکز جامع سلامت به دانشگاه واگذار کردیم که این مرکز محقق شد.
اصفهان - خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی
*طول پروژه مترو بهارستان 14 کیلومتر است که 9 و نیم کیلومتر آن به صورت تونل و 4 و نیم کیلومتر به صورت روباز اجرا می‌شود. درحال حاضر پیشرفت فیزیکی پروژه مترو در بخش زیرسازی 80 درصد و روسازی 10 درصد می‌باشد
سایر اخبار این روزنامه
واکنش کشورها به یکجانبه‌گرایی ترامپ در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ روسیه پوتین: ترامپ بازنده اصلی خروج از برجام است شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی: سوخت‎رسانی در کشور عادی است، کمبود بنزین نداریم سردبیر ژون افریک: آمریکا، اسرائیل و عربستان محور شرارت جدید هستند مدیر مرکز امنیتی آمریکای جدید: ترامپ چیزی از توافقنامه‌های دیپلماتیک نمی‌داند بحران‌سازی چند منظوره ترامپ در کره نشریه آمریکایی آتلانتیک: ترامپ و بولتون آمریکا را به ببر کاغذی تبدیل می‌کنند رئیس جمهور در نخستین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه: اعلام آمادگی قوای مقننه و قضائیه برای حمایت از دولت در حل مسائل اقتصادی قیمت نفت سبک ایران، از بشکه‌ای 76 دلار عبور کرد واشنگتن به دمشق درباره اجرای عملیات در جنوب غربی سوریه هشدار داد واکنش کشورها به یکجانبه‌گرایی ترامپ در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ روسیه پوتین: ترامپ بازنده اصلی خروج از برجام است حمله پهپادی انصارالله یمن به فرودگاه ابها در عربستان مدیرعامل شرکت عمران بهارستان: مترو بهارستان تا سال 1400 به اصفهان می‌رسد افزایش 20 درصدی حداقل حقوق کارمندان دولت نهایی شد اعلام نرخ حق الوکاله بانک پارسیان در سال 97 رئیس ستاد انتفاضه: پیروزی فلسطین درآینده‌ای نه چندان دور رقم خواهد خورد جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا: امسال آخرین سال ثبت‌نام در طرح جریمه مشمولان غایب است مدارس حق تدریس بخشی از دروس سال آینده را در تابستان ندارند واکنش کشورها به یکجانبه‌گرایی ترامپ در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ روسیه پوتین: ترامپ بازنده اصلی خروج از برجام است واکنش کشورها به یکجانبه‌گرایی ترامپ در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ روسیه پوتین: ترامپ بازنده اصلی خروج از برجام است واکنش کشورها به یکجانبه‌گرایی ترامپ در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ روسیه پوتین: ترامپ بازنده اصلی خروج از برجام است واکنش کشورها به یکجانبه‌گرایی ترامپ در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ روسیه پوتین: ترامپ بازنده اصلی خروج از برجام است واکنش کشورها به یکجانبه‌گرایی ترامپ در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ روسیه پوتین: ترامپ بازنده اصلی خروج از برجام است واکنش کشورها به یکجانبه‌گرایی ترامپ در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ روسیه پوتین: ترامپ بازنده اصلی خروج از برجام است