زانو زدن مقابل زمین و زمان

دیدار فینال لیگ قهرمانان اروپا شنبه شب برگزار شد و 2 تیم رئال‌مادرید و لیورپول در کی‌یف به مصاف هم رفتند و همچنان که تا حدود زیادی پیش‌بینی می‌شد این رئال‌مادرید بود که توانست به پیروزی برسد. رئال توانست با نتیجه 3 بر یک بازی را به سود خود به پایان رساند تا برای سومین فصل پیاپی جام قهرمانی را بالای سر ببرد. رئال با قهرمانی در فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا سیزدهمین قهرمانی خود را در این رقابت بزرگ به دست آورد تا نشان دهد بهتر و بیشتر از هر تیمی راه فتح این جام بزرگ را بلد است. حال پرسش این است: یک تیم برای قهرمانی به چه فاکتورهایی نیاز دارد؟ نخستین فاکتور یک تیم قهرمان در اختیار داشتن بازیکنان خوب و باکیفیت است تا جایی که تیم قهرمان نه‌تنها در ترکیب اصلی  خود بلکه باید روی نیمکت هم بازیکنان بزرگ و تاثیرگذاری را در اختیار داشته باشد. رئال چنین ویژگی و فاکتوری را بخوبی دارد. کهکشانی‌ها نه‌تنها در میدان بلکه روی نیمکت هم بازیکنانی دارند که هر تیمی آرزوی داشتن آنها را دارد. گرت بیل به عنوان بازیکن نیمکت‌نشین در دیدار برابر لیورپول وارد میدان شد اما توانست نتیجه بازی را یک‌تنه تغییر دهد و تیمش را پیروز بازی کند. واسکز و آسنسیو در دیدار رفت و برگشت برابر بایرن مونیخ و البته یوونتوس و پاری سن ژرمن به عنوان بازیکنان جایگزین وارد میدان شدند و نتیجه بازی را تغییر دادند. زیدان نه‌تنها در ترکیب اصلی خود بلکه روی نیمکت هم بازیکنان بسیار باکیفیتی دارد. اما در کنار تجربه و در اختیار داشتن بازیکنان خوب، یک تیم برای کسب عنوان قهرمانی به شانس هم نیاز دارد که تیم زیدان بخوبی چنین چیزی را دارد. لیونل مسی درباره رئال می‌گوید که آنها یک تفاوت اساسی با بارسلونا دارند و آن اینکه حتی در روزی که بسیار بد هم باشند می‌توانند به پیروزی برسند اما بارسلونا اگر بد بازی کند شانسی برای پیروز شدن ندارد. رئال زیدان حتی اگر شب بسیار بدی را هم تجربه کند اما به پیروزی می‌رسد. شانس با تیم زیدان همراه است؛ از یک طرف بازیکنان حریف اشتباهات مرگباری از خود نشان می‌دهند مثل اشتباهات کابوس‌وار سنگربان لیورپول در دیدار فینال یا اشتباه بد سنگربان بایرن‌مونیخ در دیدار برگشت 2 تیم که حتی یک دروازه‌بان آماتور همچنین گل‌هایی را نمی‌خورد و از طرف دیگر حتی اگر در دیدارهایی بازیکنان حریف خوب و با تمرکز ظاهر شوند این بار نوبت به اشتباهات داوری می‌رسد. داوری‌ها در فصل جاری در بیشتر بازی‌ها به سود رئال‌مادرید بوده است. در هر دو دیدار رفت و برگشت برابر یوونتوس و در دیدار برابر پاری‌سن‌ژرمن و بایرن‌مونیخ هم اشتباهات به سود رئال بود. تیم زیدان هم خوب بازی می‌کند، هم بازیکنان بزرگی دارد و هم شانس با آنها یار است و اشتباهات داوری بیشتر به سود این تیم است؛ همه اینها برای قهرمانی یک تیم ضروری است.
رکوردی خاص برای کریستیانو رونالدو
ستاره پرتغالی رئال‌مادرید با قهرمانی‌ای که شنبه‌شب در لیگ قهرمانان اروپا به دست آورد یک رکورد خاص و جدید را به نام خود به ثبت رساند. ستاره رئال در این دیدار گرت بیل بود که به عنوان بازیکن تعویضی وارد میدان شد و توانست 2 گل به ثمر رساند اما کریستیانو رونالدو که در این دیدار موفق به گلزنی نشد با قهرمانی‌ای که به دست آورد یک رکورد خاص را به نام خود به ثبت رساند.
این بازیکن پرتغالی تنها بازیکنی لقب گرفت که 5 عنوان قهرمانی را در لیگ قهرمانان اروپا به دست آورده و در هر ۵ فینال به میدان رفته است.
آندرس اینیستا و کلارنس سیدورف هم حضور در 4 فینال لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کرده‌ و 4 جام بالای سر برده‌اند اما بازیکنانی مانند مسی، ژاوی و پیکه در 3 فینال لیگ قهرمانان  اروپا به میدان رفته‌اند اما سابقه 4 قهرمانی در کارنامه دارند.