شغل می خواهیم


دختران قرمز پوش قهرمان مسابقات فوتسال آسیا یکی یکی وارد معاونت امور زنان ریاست جمهوری می شوند، با چهره های پر نشاط و امیدوار آمده اند تا با معاون ريیس جمهوری دیدار کنند و از خواسته های‌شان بگویند.
سرخی لباس برخی باسرخی گونه‌های‌شان یکی شده بود. احساس کردم برخی از این دختران قهرمان با وجود اینکه افتخار کسب سکوی اول قهرمانی آسیا را داشته اند اما برای ورود به محیطی این گونه و رسمی خجالت می‌کشند، از یکی پرسیدم برای دیدار با خانم ابتکار آمده اید، در پاسخ با لحنی شیرین پاسخ داد، بله. امروز قرار دیدار داریم. به سمت در ورودی رفت و از متصدی پرسید باید کدام طبقه بروم. پس از راهنمایی این دختر قهرمان، راهی سالن جلسات شدیم، چهره‌های بشاش و خندان دخترانی را دیدم که هر کدام از استان‌های مختلفی آمده بودند؛ دخترانی که شادی را به ملت ایران تقدیم کردند. اولین چیزی که نگاه همه را به خود جلب می‌کرد، اما در میان این همه، گلدان هایی بود که معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با برچسبی تحت عنوان «به مناسبت قهرمانی تیم فوتسال دخترانی ایرانی در آسیا» روی آن‌ها حک كرده بود.
برای هر یک از شرکت کنندگان گلدان هایی کوچک با رنگ سفید و گل هایی زیبا روی میز گذاشته بودند، تا چند دقیقه‌ای همه برای انتخاب گل های این گلدان با هم صحبت می کردند که کدام قشنگ‌تر است. در این میان، سلفی گرفتن دختران قهرمان ایرانی نیز دیدنی بود. چند دقیقه ای همه عکاسان و قهرمانان ایران زمین منتظر حضور خانم معصومه ابتکار، معاون ريیس جمهوری در امور زنان و خانواده بودند. او مانند همیشه و خنده بر لب وارد سالن جلسات شد، جلسه رسمیت پیدا کرد، فریبا محمدیان، معاون ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان برنامه را شروع کرد و گفت: با قهرمانی تیم فوتسال دختران ایرانی، کسب سهمیه ای برای دختران جوان داشتند که البته با تصمیمات فیفا و ندادن این سهمیه به دختران مواجه هستیم. تلاش می‌کنیم در فدراسیون فوتبال دختران و پسران را با هم داشته باشند، ما دل‌مان نمی‌خواهد هیچکدام حذف شوند. شغل می خواهیم
زمانی که همه مسئولان و مربیان درباره قهرمانی تیم فوتسال دختران صحبت کردند، یکی از حاضران در جلسه از خانم ابتکار خواست که دختران فوتسالیست هم خودشان را معرفی کنند و اگر درخواستی هم دارند مطرح کنند. همه خودشان را معرفی کردند اما تنها خواسته ای که داشتند اشتغال بود. نسیم خرمی، کاپیتان تیم فوتسال و چند نفر دیگری از بازیکنان صحبت کردند، همه درخواست شان این بود که ما می خواهیم با استخدام در دستگاه‌ها، پشتوانه ای برای آینده‌مان داشته باشیم.
«نمی شود نمی شود» را کنار گذاشتید


معصومه ابتکار هم صحبت های خود را این گونه آغاز کرد که شما «نمی‌شود نمی‌شود را کنار گذاشتید و پیروز شدید»، شما دل یک ملت را شاد کردید. وی اظهار داشت: شما راه قهرمانی را باز کردید و با افتخار می‌گویم که پیشرفت‌های خوبی در حوزه ورزش بانوان داریم و اگر چه دولت بخشی از امکانات را فراهم کرد اما کار عمده توسط خود شما انجام شد. این مساله می‌تواند الگویی برای دیگر دختران جامعه شود.ابتکار ادامه داد: هنوز کمبودها و کاستی هایی از جمله معیشت و اشتغال قهرمانان را داریم که امیدواریم با حمایت مسئولان بتوانیم زمینه اشتغال آنان را فراهم کنیم. معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: باید در موضوع اشتغال زنان قهرمان در فدراسیون ها بازنگری شود. این مساله در کمیسیون اجتماعی دولت هم مطرح است تا سهم زنان در فدراسیون ها قوی تر دیده شود.
سهم استخدام بانوان قهرمان دردستگاه‌ها محفوظ است
طاهره طاهریان، مشاور معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در امور ورزش زنان و دختران به خبرنگار ایرنا گفت: در هیات دولت یک مصوبه برای استخدام قهرمانان ورزشی وجود دارد. معمولا دستگاه های مختلف این کار را انجام می‌دهند و هیچ محدودیتی برای زنان قهرمان وجود ندارد.
وی ادامه داد: مصوبه هیات دولت برای زنان و مردان قهرمان لازم الاجراست و به طور قطع مردان از این شرایط بهره بیشتری می برند. اکنون یک بازنگری و اصلاحیه در این زمینه در حال انجام است تا حق زنان در این موضوع لحاظ شود تا برای استخدام این بانوان کم لطفی و کم توجهی نشود.
پس از این همه صحبت و سخنرانی در نهایت معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از این قهرمانان تجلیل کرد و با یک عکس یادگاری این دیدار به پایان رسید.
تیم فوتسال بانوان جمهوری اسلامی ایران اواخر اردیبهشت امسال با پیروزی خیره کننده پنج بر دو در مقابل ژاپن در فینال رقابت های قهرمانی آسیایی تایلند، عنوان افتخار آمیز ملکه‌های فوتسال این قاره را از آن خود کرد.