واردات زشت


کورش شرفشاهي: با توجه به تغيير در بازار ارز و اتخاذ تصميم دلار تک نرخي براي واردات کالاها، بازار محصولات وارداتي ميزبان نوسانات قيمتي بود. يکي از اين محصولات لوازم آرايشي، بهداشتي و عطريات است که مصرف‌کنندگانش با افزايش قيمت در مواردي مواجه شده‌اند. در اين باره دبير انجمن واردکنندگان فرآورده‌هاي آرايشي، بهداشتي و عطريات اظهار کرد: موضوع افزايش يا عدم افزايش قيمت انواع فرآورده‌هاي آرايشي، بهداشتي و عطريات به زودي توسط انجمن واردکنندگان اين فرآورده‌ها در سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان مطرح و در اين رابطه تصميم‌گيري مي‌شود. حميد مقيمي‌در گفت‌وگو با ايسنا افزود: در سال گذشته با توجه به اينکه گمرک قيمت پايه لوازم آرايشي، بهداشتي و عطريات را حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصد افزايش داد، شاهد افزايش ۱۵ تا ۲۰ درصدي قيمت انواع فرآورده‌هاي آرايشي، بهداشتي و عطريات بوديم.دبير انجمن واردکنندگان فرآورده‌هاي آرايشي، بهداشتي و عطريات گفت قرار است دومين جلسه اين انجمن با مسئولان سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان در ارتباط با مقوله افزايش يا عدم افزايش قيمت انواع فرآورده‌هاي آرايشي، بهداشتي و عطريات برگزار شود.مقيمي‌با اشاره به اينکه در سال گذشته بازار فرآورده‌هاي آرايشي، بهداشتي و عطريات با رکود مواجه بود، گفت: با توجه به افزايش قيمت پايه توسط گمرک سال گذشته شرايط خوبي در بازار فرآورده‌هاي آرايشي، بهداشتي و عطريات تجربه نکرديم و در سال جاري نيز مجلس شوراي اسلامي‌مصوب کرد که تعرفه گمرکي لوازم آرايشي از ۲۶ به ۳۶ درصد افزايش يابد.

نايب رئيس اين انجمن در مورد ميزان واردات رسمي‌و قاچاق انواع فرآورده‌هاي آرايشي، بهداشتي و عطريات در سال گذشته گفت: در سال گذشته ۶۰۰ ميليون دلار واردات رسمي‌در حوزه فرآورده‌هاي آرايشي، بهداشتي و عطريات به کشور داشته‌ايم اما در ارتباط با آمار قاچاق نمي‌توانيم رقمي‌را اعلام کنيم و اعداد و ارقام اعلام شده توسط برخي افراد درخصوص ميزان قاچاق فرآورده‌هاي آرايشي، بهداشتي و عطريات غير واقعي است.

  • واردات رسمي‌لوازم آرايشي و بهداشتي

بر اساس آمار گمرک ايران از تجارت خارجي فروردين ماه سال جاري، در اين مدت يک ماهه ۹۸۰ تن لوازم آرايشي و بهداشتي به ارزش بيش از ۱۱ ميليون دلار به ايران وارد شده است. رقم ريالي واردات انجام شده به ايران در اين حوزه نيز بيش از ۴۱ ميليارد تومان است.واردات لوازم آرايشي و بهداشتي به ايران در اين مدت از ۱۳ کشور روسيه سفيد، فدراسيون روسيه، ژاپن، ايتاليا، فرانسه، آلمان، بلژيک، انگلستان، امارات متحده عربي، اسپانيا، ترکيه، جمهوري کره و يونان انجام شده است.اين در حالي است که در مدت مشابه سال گذشته ميزان واردات رسمي‌لوازم آرايشي و بهداشتي به ايران بيش از ۳۰۰۰ تن به ارزش ۱۲ ميليون و ۸۰۰ هزار دلار بوده است.بدين ترتيب ميزان واردات لوازم آرايشي و بهداشتي به ايران در فروردين ماه سال جاري نسبت به ماه مشابه سال گذشته از لحاظ وزني با حدود ۶۶ درصد و از لحاظ ارزش ۱۴ درصد کاهش داشته است. در مقايسه ارقام مذکور با وجود کاهش ۶۶ درصدي وزن واردات تنها ۱۴ درصد از ارزش واردات در اين مدت کاسته است؛ بدين ترتيب مي‌توان به اين نتيجه رسيد که رقم خريد اين محصولات در طول اين يک سال با افزايش همراه بوده است.

  • رقم بالاي قاچاق

معاون مديرکل مبارزه با قاچاق کالاهاي هدف نيز با بيان اينکه 63 درصد لوازم آرايشي ايرانيان به صورت قاچاق تأمين مي‌شود گفت: قاچاق لوازم آرايشي و بهداشتي در سال گذشته حدود ۱.۵ ميليارد دلار بوده که از نظر مقدار، فراواني بالايي دارد که ريشه آن به صرفه اقتصادي آن بر مي‌گردد. رضا موسي‌زاده افزود: ريشه اين مسئله نيز به صرفه اقتصادي بالاي قاچاق لوازم آرايش برمي‌گردد که از صرفه خارج کردن قاچاق اين کالا نيز در چند بعد قابل پيگيري است.معاون مديرکل مبارزه با قاچاق کالاهاي هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنين اظهار کرد: بعد اول اين تغييرات، مربوط به فرهنگ و الگوي مصرف اين کالا مي‌شود. متاسفانه از نظر مصرف لوازم آرايشي و بهداشتي در وضعيت مطلوبي نيستيم.موسي زاده ادامه داد:‌ در خصوص مصرف لوازم آرايشي و بهداشتي بحث فرهنگ‌سازي بيش از ساير حوزه‌ها مطرح بوده و نيازمند عزم جدي دستگاه‌هاي اجرايي فرهنگي هستيم.به گفته وي، حمايت از توليد داخلي و سرمايه‌گذاري در مناطق آزاد جزو برنامه‌هاي ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت با جديت بيشتري اين موضوع را پيگيري کند.