سازندگان داخلي تحت پوشش ريسک نوسان ارزي


گروه انرژي : پس از خروج يکطرفه آمريکا از برجام؛ موضوع برجام اروپايي و ماندگاري شرکت‌هاي بزرگ و کوچک اروپايي در بازار ايران به بحث داغ سياستمداران تبديل شد و کميسيونر انرزي اتحاديه اروپا نيز در سفر به ايران اعلام کرد که شرکت‌هاي کوچک و متوسط در ايران خواهند ماند، حال يک مسئول بلندپايه وزارت نفت ايران نيز بر اين موضوع صحه گذاشت و اعلام کرد که شرکت‌هاي کوچک دانش بنيان اروپايي حتي پس از خروج آمريکا از برجام؛ در ايران خواهند ماند. به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، رضا خياميان رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت در نشست خبري دومين «همايش بين المللي کمپرسورها در صنعت نفت» بيان داشت: با اينکه کمپرسور پنج درصد تجهيزات صنعت نفت را به خود اختصاص مي‌دهد، اما نظر ارزش، 20 درصد از ارزش تجهيزات اين صنعت را در بر مي‌گيرد. وي ادامه داد: مجموع ارزش سرمايه تجهيزات صنعت نفت در ايران 400 ميليارد دلار است که حدود 80 ميليارد دلار ارزش آن مربوط به کمپرسور‌هاست که نشان مي‌دهد بازار 80 ميليارد دلاري در کشور براي اين بخش وجود دارد.

  • انتقاد از شرکت‌هاي خارجي بدقول

رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت با بيان اينکه فناوري کشور در زمينه کمپرسور ارتقا يافته است، افزود: يک شرکت ايراني توانست براي طرح جمع آوري گازهاي فلر (مشعل)، کمپرسورهاي لازم را توليد کند که نشان مي‌دهد در جمع‌آوري گازهاي فلر نيازي به کمپرسور خارجي نداريم. وي با انتقاد از علاقه برخي کارفرمايان به شرکت‌هاي خارجي، گفت: چرا بايد به سراغ شرکتي برويم که در زمان تحريم، ما را رها کرد و رفت. خياميان افزود: در ماه‌هاي گذشته که شمار فراوان شرکت‌هاي خارجي به ايران مي‌آمدند، برخي کارفرماها به ما کم توجهي مي‌کردند، اما دوباره شرايط تغيير يافته و اين کارفرماها دوباره به سراغ شرکت‌هاي ايراني آمده اند. وي با بيان اينکه بايد به اين باور برسيم که کالاي با کيفيت ايراني بخريم، خاطر نشان کرد: برخي از مديران و کارفرمايان، به ساخت داخل باور دارند، اما برخي ديگر به دليل فشار و از روي اضطرار به سراغ سازندگان داخلي به ايران مي‌آيند. رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت درباره همکاري با شرکت‌هاي خارجي، گفت: در جلسه مشترک سازندگان تجهيزات صنعت نفت ايران با کميسيونر انرژي اتحاديه اروپا که چندي پيش برگزار شد، موضوع خروج شرکت‌هاي بزرگ غربي از ايران به دليل منافعي که در آمريکا دارند و نيز ادامه فعاليت شرکت‌هاي کوچک در کشور مورد بررسي قرار گرفت. خياميان خاطرنشان کرد: شرکت‌هاي کوچک اروپايي تمايل دارند که در ايران باقي بمانند زيرا منافعي در آمريکا ندارند. وي تصريح کرد: به دنبال آن هستيم تا شرکت‌هاي توليدکننده و سازنده ايراني با شرکت‌هاي کوچک توليدکننده تجهيزات روز دنيا، شريک شوند تا بدين طريق، خلاء فناوري و تکنولوژي در کشور پوشش داده شود.

  • ساخت 70 درصد قطعات توليد کمپرسور در داخل کشور

رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت با بيان اينکه مشکل کشور، جذب سرمايه گذاري است، يادآور شد: بايد شرايط داخلي را به گونه‌اي فراهم کرد تا سرمايه‌هاي ايرانيان خارج از کشور به کشور جذب شود. وي اضافه کرد: ارايه تسهيلات با سود بانکي 20 درصدي، ضد توليد است. خياميان با بيان اين که ظرفيت ساخت 70 درصد قطعات توليد کمپرسور در داخل کشور وجود دارد، گفت: در صورت حمايت کارفرماها، امکان حداکثري از ظرفيت ساخت داخل وجود دارد.

  • امکان صادرات به عراق

رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت به بازارهاي صادراتي ايران اشاره کرد و گفت: اکنون بازار عراق، بهترين فرصت براي توليدکنندگان ايراني است که نياز به حمايت دولتي دارد.

وي يادآور شد: البته وزارت نفت، حمايت‌هايي را اعمال کرده که بر اساس آن، اگر شرکتي در فهرست مورد تاييد اين وزارتخانه باشد مي‌تواند در شرکت‌هاي دولتي اين کشور (عراق) نيز فعاليت کند.

  • استفاده سازندگان داخلي از ارز 4200 توماني

رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت درباره واردات مواد اوليه نيز گفت: اکنون سازندگان، مي‌توانند بدون مشکل، مواد اوليه را با ارز 4200 توماني وارد کنند. خياميان با بيان اينکه شهرک‌هاي تخصصي پشتيباني تجهيزات صنعت نفت ايجاد شود، افزود: وزارت نفت از ساخت اين شهرک‌ها حمايت کرده و بر اين اساس، ساخت يک شهرک تخصصي پشتيباني تجهيزات دوار (از جمله کمپرسور) در عسلويه در دستور کار است.