نگاه شهرداري تهران واقع بينانه باشد


رئيس مجلس با تاکيد بر اينکه داشتن برنامه به يک مدير در سطح شهردار تهران کمک مي‌کند که خود را از زمان عقب نيندازد، ادامه داد: نگاه شهرداري تهران بايد نسبت به برنامه واقع بينانه باشد، اما داشتن همين برنامه بسيار مهم است.

به گزارش خانه ملت، علي لاريجاني در ديدار با سيدمحمدعلي افشاني شهردار تهران گفت: مسائلي که در شهر تهران وجود دارد، متنوع است که توفيق شهردار جديد تهران مرهون اين بوده که مشکلات فعلي را در شهر تهران به درستي آناليز کرده و براي رفع هر يک از آنها برنامه‌اي داشته باشد.

وي با اشاره به اينکه تهران چند تقاطع دارد که بايد با يکديگر ديده شوند، افزود: يکي از اين موضوعات هواي تهران است که قانون لايحه هواي پاک در اين راستا در مجلس تصويب شده و شرايطي را براي کارخانه‌ها و حمل و نقل قرار داد، لذا اگر شهرداري پشت اجراي آن نايستد، دستگاه‌ها آن را اجرايي نمي‌کنند. رئيس قوه مقننه ترافيک و حمل و نقل را از مباحث مهم شهر تهران دانست و گفت: حجم حمل و نقل با مترو کم بوده و سهم حمل و نقل‌هاي ديگر بيشتر است، لذا اگر سرمايه گذاري در بخش مترو افزايش يابد، مي‌توان از حجم ترافيکي کاست که اين موضوع بايد در اولويت قرار گرفته و برنامه جامعي براي بحث ترافيک تدوين شود. وي با تاکيد بر اينکه يکي از موضوعات مهم ديگر بحث درآمدهاي پايدار براي شهرداري تهران است، ادامه داد: تا حدي بحث فروش فضاي شهر براي اداره و کسب درآمد معنا داشت، اما موضوع فروش فضاي شهر بدون اصول انجام شده، چرا که در برخي از خيابان‌هاي تنگ عمارت‌هاي 30 طبقه بنا نهاده شده که براي کشور مشکل ايجاد مي‌کند، لذا شهرداري تهران بايد براي اين بخش انضباطي در نظر گرفته و راه‌هاي ديگر براي کسب درآمد در نظر گرفت.

سيد محمدعلي افشاني در اين ديدار با تاکيد بر اينکه اولويت نخست کاري بنده کاهش آلودگي هواي تهران است، افزود: سال گذشته مدارس شهر تهران حدود 30 روز تعطيل بودند که بايد در اين راستا فکري به حال آلودگي هواي شهر تهران کرد.

وي با بيان اينکه حمل و نقل کارکرد دوجانبه دارد، ادامه داد: اگر حمل و نقل عمومي‌تقويت شود، آلودگي هوا کاهش يافته و به تناسب از حجم ترافيک کاسته مي‌شود، چرا که در حال حاضر اتوبوس‌هاي گازوئيل سوزي وجود دارند که در هر 100 کيلومتر 67 ليتر مصرف مي‌کنند که اگر اين اتوبوس‌ها گازسوز شوند، آلودگي هوا کاهش مي‌يابد. افشاني با تاکيد بر اينکه بايد از قالب صرف حرف زدن خارج شويم، تا مردم باور کنند که دولت، مجلس و شهرداري به دنبال ايجاد تحول در شهر تهران هستند، تصريح کرد: در بحث توسعه مترو بايد تعداد واگن‌ها افزايش يابد تا تاخير مردم در ايستگاه‌ها کاهش يابد که در اين راستا مناقصه‌اي براي 630 واگن انجام شده که در حال نهايي شدن است و اين اقدام بين شرکت چيني و واگن سازي تهران به صورت مشترک انجام مي‌شود.