وزارت خزانه‌داری آمریکا زندان اوین و انصار حزب‌الله را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا زندان اوین و انصار حزب‌الله را تحریم کرد شرق:‌ وزارت خزانه‌داری آمریکا شش فرد و سه نهاد ایرانی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد؛ به گزارش پایگاه وزارت خزانه‌داری آمریکا، «زندان اوین»، «گروه انصار حزب‌الله» و چند عضو گروه انصار، دو مقام مسئول در حوزه اینترنت و فضای مجازی به‌همراه رئیس سازمان صداوسیما از جمله تحریم‌شدگان هستند. پس از خروج آمریکا از برجام، وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد تحریم‌های هسته‌ای ایران که پس از امضای برجام لغو شده بود، در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه بازگردانده می‌شوند. این تحریم‌ها با ادعای حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از تروریسم، اعمال شده است.  بر اساس قانون کاتسا، دارایی‌های این افراد و شرکت‌ها در آمریکا بلوکه شده، شرکت‌ها و افراد آمریکایی امکان معامله با آنها را نداشته و این افراد امکان ورود به آمریکا را نیز نخواهند داشت. وزارت خزانه‌داری آمریکا فهرست شرکت‌ها و افرادی را که از این پس علاوه‌بر بهانه‌های پیشین مانند مشارکت در برنامه موشکی، مسائل حقوق‌بشری و نقض قوانین تحریمی، در راستای اجرای قانون کاتسا هم تحریم شده‌اند، منتشر کرد.
از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، خروج از توافق هسته‌ای را اعلام کرد، این چندمین‌باری است که آمریکا اشخاص و نهادهایی را به فهرست تحریم‌های ایران اضافه می‌کند. در فهرست تحریم جدید، نام «عبدالعلی علی‌عسگری» رئیس سازمان صداوسیما، «حسین الله‌کرم» رئیس شورای هماهنگی حزب‌الله، «عبدالحسن فیروزآبادی»، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی، «عبدالصمد خرم‌آبادی»، معاون دادستان کل کشور، «عبدالحمید محتشم»، دبیرکل انصار حزب‌الله و سردبیر نشریه یالثارات‌الحسین و «حمید استاد»، مسئول انصار حزب‌الله مشهد، آورده شده است. در بخش نهادها، «انصار حزب‌الله»، زندان اوین و گروه برنامه‌نویس هانیستا به‌عنوان نهادهای مشمول تحریم‌های ثانویه آمریکا ذکر شده‌اند.
«استیو منوشین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا، پس از اعمال این تحریم‌ها، بیانیه‌ای صادر کرد و مدعی شد که این افراد به‌خاطر «حمایت از سانسور و نقض حقوق ‌بشر» تحریم شده‌اند. در این بیانیه علت تحریم فیروزآبادی و خرم‌آبادی، نقش‌داشتن در فیلترشدن پیام‌رسان تلگرام اعلام شده است. عبدالصمد خرم‌آبادی و ابوالحسن فیروزآبادی که به‌ترتیب دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و رئیس شورای‌عالی فضای مجازی هستند و عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس سازمان صداوسیما، مقام‌های حکومتی هستند که آمریکا آنها را تحریم کرده است. آمریکا گروه برنامه‌نویسی هانیستا را متهم کرده است که با طراحی و توسعه موبوگرام و موبوپلاس، امکان رصد کاربران را برای نهادهای قضائی و امنیتی ایران فراهم کرده است.