به حق از دولت متوقع هستید

رئیس‌جمهور در افطار با هنرمندان: به حق از دولت متوقع هستید پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري: حجت‌الاسلام ‌والمسلمين دکتر حسن روحاني شامگاه چهارشنبه در ديدار صميمي با اهالي فرهنگ و هنر با اشاره به اينکه اصحاب فرهنگ و هنر نيز گله‌هاي بحقي دارند و کمبودها را همه با هم بايد حل کنيم، اظهار كرد: بزرگ‌ترين درس رمضان، صبر و صلح و ايستادگي در برابر مشکلات است.
دکتر روحاني با ابراز خشنودي از حضور در جمع فرهيختگان و اهالي فرهنگ و اصحاب هنر که با زبان قلم و هنر با مردم سخن مي‌گويند، گفت: خداوند در ماه مبارک رمضان انسان را مفتخر به دعوت به کارگاه و باشگاهي مي‌کند که بتواند خود را ساخته و براي 11 ماه ديگر سال آماده کند.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه بزرگ‌ترين درس ماه مبارک رمضان و به‌ویژه امشب يعني شب ميلاد امام حسن مجتبي (ع) براي ما درس صبر و صلح است، افزود: همه ماه مبارک رمضان درس ايستادگي، صبر، حوصله و توانمندشدن و دست‌وپنجه نرم‌کردن با مشکلات است.
دکتر روحاني اظهار كرد: همه امامان و پيامبران ما در طول تاريخ تحت فشار بوده، مورد نقد، اعتراض و حتي آزار و اذيت قرار گرفتند؛ اما کمتر امامي را در طول تاريخ سراغ داريم که از سوي نزديک‌ترين ياران و اصحابش تندترين نقدها و اعتراض‌ها را شنيده باشد. امام حسن مجتبي (ع) وقتي که با دشمنان جنگيد، به او خرده گرفتند که چرا مي‌جنگد و آن زمان که صلح کرد، نيز مورد تندترين اعتراض‌ها قرار گرفت که چرا صلح کرده‌اي؛ اما امام حسن مجتبي (ع) نيز مانند ماه ميلادش، صبر و استقامت را پيشه کرد تا ما نيز از او بياموزيم. رئيس‌جمهور در ادامه سخنان خود با بيان اينکه همه ما مردم ايران، يک ملت هستيم و در يک سرزمين زندگي کرده و به ايران عزيز عشق مي‌ورزيم، تصريح کرد: همان‌طور که همه ملت‌ها در طول حيات خود با مشکلات و سختي‌هايي روبه‌رو هستند، ملت ايران نيز مشکلات و سختي‌هايي پيش‌روي خود دارد و دو راه براي مواجهه با اين مشکلات در مقابل خود مي‌بيند. دکتر روحاني ادامه داد: يک راه اين است که تسليم مشکلات شويم و راه ديگر آن است که ايستادگي و مقاومت کرده و آنچه را که مطلوب جامعه است، بسازيم. اين بستگي به انتخاب ما دارد که در برابر مشکلات پيچيده اقتصادي ايستاده و با برنامه‌ريزي براي حل آنها تلاش کنيم يا تسليم شويم.


رئيس‌جمهور گفت: همه قدرت‌هاي مادي محدود هستند، به جز يک قدرت که بسيار توانمند و شکست‌ناپذير است. هرکس در هر مقام و منصبي قدرت و توانمندي‌هاي مشخص، معين و محدودي دارد؛ اما آن قدرتي که مي‌تواند ادعاي پيروزي نهايي و کامل کند، يک ملت متحد و منسجم است که هرگز شکست نخواهد خورد. دکتر روحاني افزود: چه رئيس‌جمهور يک کشور و چه ارتش توانمند يک کشور ممکن است در شرايطي شکست بخورند؛ اما اگر ملتي متحد و منسجم باشد و بر ايستادگي و مقاومت تکيه کند، هرگز شکست نخواهد خورد؛ ممکن است اين ملت در مسير خود هزينه و بهاي زيادي نيز بپردازد؛ اما يک ملت متحد و منسجم، يقينا پيروز خواهد بود. رئيس‌جمهور با اشاره به مقاومت ملت عراق در برابر تروريسم، اظهار كرد: اگر ملت عراق در برابر داعش وحشي که به هيچ چيز جز خرافه، ‌خشونت، خون‌ريزي و آدم‌کشي باور نداشت، نمي‌ايستاد، امروز داعشي‌ها بر عراق مسلط بوده و نه‌تنها مراکز عبادي و معنوي بلکه همه داشته‌هاي اين ملت بزرگ را نابود مي‌کردند. دکتر روحاني اضافه کرد: امروز ملت عراق در نتيجه اين ايستادگي، پيروز بزرگ منطقه بوده و انتخاباتي شکوهمند را برگزار کردند که نتيجه آن گواه استقلال و ايستادگي اين ملت است که نشان دادند تحت تأثير قدرت‌هاي بزرگ نيز قرار نمي‌گيرند.
رئيس‌جمهور در ادامه با بيان اينکه همه قبول داريم که با مشکلات متعددي مواجه هستيم، تصريح کرد: هم اصحاب فرهنگ و هنر و هم همه ميهمانان ديگري که در زير اين سقف ميهمان آنها بوديم، به فهرست بلندي از مشکلات اشاره کردند؛ اما سؤال اينجاست که چه کسي بايد اين مشکلات را حل کند. آيا رئيس‌جمهور يا دولت به‌تنهايي مي‌توانند اين مشکلات را حل کنند يا اينکه همه بايد دست به دست هم دهيم تا بر مشکلات غلبه کنيم. دکتر روحاني با بيان اينکه اگر باور کنيم که همه بايد با هم مشکلات را حل کنيم، پيروزي قطعي از آن ما خواهد بود؛ چنان‌که وقتي تصميم گرفتيم در توليد گندم خودکفا باشيم، توانستيم و امسال سومين سالي است که نه‌تنها نياز کشور به گندم در داخل توليد مي‌شود؛ بلکه قادريم بخشي از گندم توليدي در کشور را نيز صادر کنيم. رئيس‌جمهور با طرح اين سؤال که امروز کدام نياز ماست که حل و رفع آن نياز به حضور و همکاري اهل فرهنگ دارد، خاطرنشان کرد: امروز در کشور نياز به سرمايه اجتماعي قوي‌تر، اعتماد بيشتر به يکديگر و اميد بيشتر به آينده اين کشور و ملت بزرگ فردا داريم و اين هدف و نياز محقق نمي‌شود؛ مگر اينکه بزرگ‌ترين قدرت کشور، يعني قدرت فرهنگي با همه توان پا به صحنه بگذارد. دکتر روحاني با اشاره به اينکه امروز در شرايطي هستيم که مي‌بينيم برخي اَبَرقدرت‌ها و کشورهاي منطقه در برابر ما سخن ناروا مي‌گويند، گفت: اگر تا ديروز در دعواي ما اکثريت کشورها حق را به ما نمي‌دادند، امروز اکثريت کشورهاي دنيا به جز چند کشور، معترف‌اند و مي‌گويند که حق با ايران است و اين افتخاري است که در تاريخ براي ما ماندگار خواهد شد. ما ملتي هستيم که به پيمان خود احترام مي‌گذاريم و در مقابل دولت ما دولتي قرار دارد که پيمان و امضاي خود را زير پا گذاشته است. رئيس‌جمهور ادامه داد: چگونه مي‌توان اين دو را با هم مقايسه کرد. ملت ايران به عهد خود وفادار بوده، پاي حقوقي که به دست آورده است، ايستاده و در برابر فشارهاي ناجوانمردانه، ظالمانه، ناصحيح و برخلاف مقررات بين‌المللي تسليم نخواهد شد. دکتر روحاني اظهار كرد: اگر بناست تسليم نشويم، بايد يک ملت منسجم، متحد و شجاع را به دنيا نشان دهيم و صبر، مقاومت، انسجام، هماهنگي و هم‌صدايي را پيشه کنيم.
رئيس‌جمهور با طرح اين سؤال که در اين شرايط چه کساني مي‌توانند هم‌صدايي را در جامعه بيشتر کنند، تصريح کرد: اين کار بيش از هر کس از عهده شما بر مي‌آيد که با مردم با هنر و فرهنگ، قلم، تحليل و کتاب سخن مي‌گوييد. دکتر روحاني با بيان اينکه شما اهالي فرهنگ و هنر نيز به‌حق از دولت متوقع هستيد و حق نيز با شماست، خاطرنشان کرد: کسي نمي‌تواند منکر شود که با وجود همه تلاش‌هايي که وزراي فرهنگ ما در دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم داشتند، همچنان کمبودها و مشکلات وجود دارند، اما امروز در شرايطي قرار داريم که همان‌طور که من و دولت من بايد سخن شما را بشنويم، شما نيز بايد نياز جامعه را بيش از گذشته لمس کرده و براي تحقق آن تلاش کنيد. رئيس‌جمهور با بيان اينکه ملت ايران قطعاً در برابر مشکلات آينده پيروز خواهد بود، اظهار کرد: دولت در دو سال گذشته بيش از 50 هزار بنگاه اقتصادي کوچک و بزرگ را ياري کرده و در مسير توليد قرار داده است. دکتر روحاني افزود: کشاورزان ما در چهار سال گذشته توليد گندم را از سالانه چهار ميليون تن به 12 ميليون تن رسانده‌اند و دولت نيز در طول اين سال‌ها قيمت خريد تضميني گندم را به طور مثال از کيلويي 400 تومان به کيلويي هزارو 300 تومان رسانده است و حتي با وجود پذيرش افزايش 60 تا 70 درصدي يا حتي صددرصدي تورم در چهار سال، نمي‌توانيم باور کنيم کشاورز ما که توليد محصولش سه‌برابر شده و قيمت فروش محصولش نيز سه‌برابر شده، همچنان مثل گذشته تحت فشار باشد. رئيس‌جمهور تصريح کرد: قبول دارم که فشار در زندگي مردم همچنان وجود دارد، اما اين فشار کاسته شده و مثل گذشته نيست. در هر حال ملت ايران با کار، تلاش، وحدت و انسجام به نقطه مطلوب خواهد رسيد و ماه مبارک رمضان بهترين فرصت براي آن است که ببينيم چگونه مي‌توانيم با مقاومت، ايستادگي و ترويج دوستي بر مشکلات غلبه کرده و به هدف‌مان برسيم. 
فاطمه معتمدآريا، از بازيگران سينما، تئاتر و تلويزيون نيز با بيان اينکه ما هنرمندان حدود و حريم کار خود را بهتر از هرکسي مي‌شناسيم، گفت: ما هنرمندان مستقل و توانمندي هستيم که براي فعاليت، نياز به حمايت نداريم، ‌اما انتظار مانع‌تراشي هم نداريم، رسالت ما ترويج دوستي، وحدت، صلح و همدلي است؛ فقط خواهان آن هستيم که به ما اعتماد شود تا بتوانيم کارمان را انجام دهيم.