عدالت‌خواهی، آزادی و کارآمدی ۳ راس مطالبات

کمتر از یک هفته از دیدار جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با رهبر معظم انقلاب گذشته است؛ دیداری که هنوز هم در فضای رسانه‌ای ردپای آن دیده می‌شود. در این دیدار که 11 دانشجو به نمایندگی از تشکل‌های دانشجویی در مدت 120 دقیقه به بیان مواضع خود پرداختند، موضوعاتی همچون لزوم وجود مدیران جسور برای بهره‌برداری از فناوری‌های نوین و صنایع پیشران، انتقاد از وجود قوانین پیچیده و ضدتولید، اتکا به توان داخلی و اعتماد به جوانان، انتقاد از ترویج تئوری‌های غربی و غفلت از معیشت مردم، لزوم اصلاح ساختاری و جوان‌گرایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، انتقاد از برخی روش‌ها و تصمیمات در قوه‌ قضائیه، لزوم ایجاد سازوکار قانونی برای بیان اعتراضات قانونی و جلوگیری از سوءاستفاده‌ ضدانقلاب،‌ انتقاد از نبود عدالت رسانه‌ای و ضریب‌ندادن به مشکلات و مطالبات مردم به‌ویژه مستضعفان در صداوسیما و موضوعات روز دیگر از مهم‌ترین محورهای سخنرانی دانشجویان بوده است. همین مساله بهانه خوبی است که با نگاهی به محورهای «کلیدی» موارد مطرح شده توسط دانشجویان، نوع ورود و نگاه تشکل‌ها را به مواضع خود مورد بررسی قرار دهیم. با پایش صورت گرفته از متن‌های ارائه شده دانشجویان، بیشترین محورها حول برجام و ارتباط با غرب، عملکرد قوه قضائیه، عملکرد صدا وسیما، دانشگاه و آموزش عالی، اقتصاد، عدالت، آزادی و شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است.  در این دسته‌بندی قطعا موارد دیگری از جمله بحث‌های مربوط به جوانان، فرهنگ و... را نیز می‌توان در نظر گرفت؛ اما محورهای تاکید شده بیشترین برجستگی را بین متن سخنران‌ها داشته است. 4دهه انقلاب اسلامی کوتاهی‌ها و راهکارها
  جنبش عدالت‌خواه دانشجویی:
 چالش: عقب ماندگی در عدالت
 راهکار: بازخوانی آرمان‌های اصلی انقلاب اسلامی



اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:
چالش اصلی: معتقدیم چالش امروز ما، ارتجاع نسبت به آرمان‌ها و ارزش‌های اساسی انقلاب اسلامی یعنی استقلال، عدالت و آزادی است.
راهکار: عبور از ارتجاع در دهه پنجم انقلاب اسلامی نیازمند «‌نوگرایی در حکومت ضمن پایبندی به حاکمیت است.»

دفتر تحکیم وحدت:
 چالش اصلی: پاسخگویی به مردم
 راهکار: احترام به کرامت انسانی

بسیج دانشجویی:
 چالش اصلی: عدم تحقق حداکثری مردم‌سالاری دینی
 راهکار: تحول در الگو‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری آن تحقق پیدا کند و این تغییر  باید از طریق تغییر نسل صورت پذیرد.

نشریات دانشجویی:
 چالش اصلی: تضعیف ساختارهای قانونی از طریق ایجاد نهادهای موازی سیاسی- امنیتی
 راهکار: راهکار در جمهوری اسلامی است؛ نه یک کلام بیشتر، نه یک کلام کمتر  برجام و غرب
بسیج دانشجویی: حتی در مورد لوایح چهارگانه مربوط به قوانین مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم همانند تصویب اصل برجام، برخی نمایندگان مجلس در پاسخ به انتقادات دلسوزان، مساله را به شما یا دفتر شما منسوب کرده‌اند و گفته‌اند تصمیم نظام است. البته آقایان به اصطلاح تصمیم‌گیر نظام بدانند، ما همچنان منتظر عذرخواهی آنان به خاطر تحمیل برجام به ملت ایران هستیم.
دانشگاه آزاد اسلامی: غرب و در راس آن شیطان بزرگ، آمریکای جهانخوار به دلیل از دست دادن پایگاه خود، از طراحی و عملیاتی کردن آنچه می‌توانستند، کوتاهی نکردند.
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل: معتقدیم برجام باید در مدارس تدریس شود تا دانش‌آموزان ایرانی، هم غرب وحشی را خوب بشناسند و هم با دیپلمات‌ها و سیاست‌های شکست‌خورده‌شان آشنا شوند.
  قوه قضائیه جنبش عدالت‌خواه دانشجویی: طبق فرمایش شما در سال گذشته «قوه‌ قضائیه باید پرچمدار حقوق عمومی در جامعه شود و در هر زمینه‌ای که لازم بود، از حقوق مردم با قدرت دفاع و با متخلفان و قانون‌شکنان مقابله کند.» یک‌سال از این گفته می‌گذرد، اما به‌راستی مردم ما چقدر بر این امر باور دارند که قوه قضائیه حافظ حقوق آنها است؟
نشریات دانشجویی: دخالت‌های فراقانونی قوه قضائیه در وظایف دیگر قوا، ناخواسته نتیجه‌ای جز تضعیف روزافزون حق حاکمیت ملت نداشته است.
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل: شاهد مثال آن فشاری است که در موعد محاکمه معاونان رئیس‌جمهور سابق به قوه قضائیه وارد شد. این افراد که با مظلوم‌نمایی به قوه قضائیه حمله می‌کردند، همان کسانی هستند که قاضی متخلف پرونده کهریزک را به مدیریت‌های کلان گمارده بودند.
   صدا‌وسیما اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان: صدا‌و‌سیما به جای اینکه ملی رفتار کند و از ظرفیت تمام استان‌ها بهره گیرد به صورت فاحش به تریبون افراد و هنرمندان و تهیه‌کنندگان ثابتی بدل شده است به‌گونه‌ای که در شبکه‌های جدید این مساله به وضوح دیده می‌شود.
جنبش عدالت‌خواه دانشجویی: صداوسیما به‌جای طرح و پیگیری مشکلات مردم، ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی تبدیل به کارخانه سلبریتی‌سازی و روابط‌عمومی دولت شده است.
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل: خدا می‌داند، سانسور اعتراضات مردمی توسط صداوسیما در برهه‌های مختلف، چه میزان به سرمایه اجتماعی نظام ضربه زده است! این ارتجاع نیست که در جمهوری اسلامی، در جمهوری مدعی آزادی و عدالت، رسانه ملی به درآمد میلیاردی یک بازیکن فوتبال، بیشتر از وضعیت زندگی کارگری با حقوق یک میلیونی بپردازد.
دفتر تحکیم وحدت: اگر تنها صدا‌و‌سیما به فهم درستی از روش‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای برسد گام بزرگی برداشته شده است.
بسیج دانشجویی: همین نمازجمعه‌ای که چندسال گذشته خود حضرتعالی دستور حضور دانشجویان برای روشنگری را داده‌اید، با فشار‌های مکرر دولتی و غیر‌دولتی در معرض خطر و حذف قرار دارد؛ چرا صدا و سیما جایی را ندارد تا دانشجویان به دور از هیاهوی جناح‌بازی‌ها در میان مردم روشنگری کنند؟!  عدالت اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان: با گذشت چهار دهه از عمر پربرکت این نظام، هنوز با شرایط ایده‌آل فاصله‌ها دارد. باید منابع ملی بر اساس عقلانیت، استحقاق و استعداد مناطق تخصیص یابد تا از رانت‌خواری، چانه‌زنی و عدم شفافیت تخصیص بودجه‌ها که باعث بحران‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی می‌شود جلوگیری به عمل ‌آید.
جنبش عدالت‌خواه دانشجویی: طبق قانون اساسی قوه قضائیه به‌عنوان یک نهاد «پشتیبان‏ حقوق‏ فردی‏ و اجتماعی‏ و مسئول‏ تحقق‏ بخشیدن‏ به‏ عدالت» نقش اصلی و اساسی در تحقق عدالت دارد. ایستادگی قوه قضائیه بر برخی احکام اسلامی زمینه حمله ضدانقلاب و فرصت‌طلبان به این قوه را فراهم کرده است؛ اما برخی رویه‌های اشتباه و ناعادلانه زمینه‌ساز عدم تحقق کامل عدالت شده است.
 دفتر تحکیم وحدت: در باب اقناع و تبیین، اگر نظام اسلامی در پی کسب اعتماد مردم است باید قدرت تبیین مسائل را در خود ایجاد کند. ما معتقدیم این ضعف در تبلیغات، بخشی از ضعف در حوزه عدالت را موجب شده است. چراکه بدون ابزار رسانه، تبیین عدالت و تبدیل آن به گفتمان غالب در جامعه امکان‌پذیر نیست.
نشریات دانشجویی: نگرانی از نبود عدالت تنها در وجوه سیاسی- فرهنگی مذکور خلاصه نمی‌شود؛ وضعیت امروز کشور در زمینه عدالت اقتصادی و اجتماعی به مراتب نگران‌کننده‌تر است؛ افزایش فقر و فلاکت، فساد ساختاری، تبعیض ناروا و کاهش عامدانه سهم دولت از هزینه‌های بهداشت، درمان و تامین اجتماعی، نفس مردم را تنگ کرده است.
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل: ساده‌زیستی و دوری از اشرافی‌گری، توجه به محرومان و مستضعفان؛ عدالت در توزیع آموزش، بهداشت وخدمات عمومی؛ عدالت قضایی و استفاده از همه ظرفیت‌ها و منابع انسانی، ارزش‌های والایی بودند که در ابتدای انقلاب به‌عنوان شعارهایی اساسی مطرح شد. روی گرداندن از این ارزش‌ها، اعتمادها را خدشه‌دار کرده و مانعی جدی برای گفت‌وگو میان مردم و حاکمیت است.
   آزادی جنبش عدالت‌خواه دانشجویی: امروز از یکسو صدای غالب مدعی آزادی، بخشی از سیاسیون فرصت‌طلب و باندهای قدرت و ثروت هستند که علی‌رغم داشتن رسانه و امکانات، فریاد نبود آزادی سرمی‌دهند و از سوی دیگر محافظه‌کارانی که وضع موجود آزادی را مطلوب معرفی می‌کنند.
نشریات دانشجویی: تحدید حقوق و آزادی‌های شهروندی برای تشکیل انجمن‌های سیاسی و سندیکاهای صنفی و سمن‌ها، نقض حق برگزاری اجتماعات، تعرض مکرر به حق آزادی بیان، محدودسازی روزافزون حق دسترسی آزاد به اطلاعات با اعمال فیلترینگ غیرقانونی و برخورد با مطبوعات، همه و همه فضایی را به وجود آورده که اعتراض مدنی و قانونی به‌عنوان انتخابی ساده و ممکن از دسترس شهروندان خارج شده است.
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل: امروز در جمهوری اسلامی سطح قابل قبولی از آزادی وجود دارد. انقلاب اسلامی آزادی را از یک تعریف سطحی و مبتذل به یک ارزش والای انسانی تبدیل کرد. اما ارتجاع و رادیکالیسم، توامان باعث شده است که احساس وجود آزادی درجامعه ما از واقعیت آن کمتر باشد.
  دانشگاه و آموزش عالی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان: دانشگاه دیگر مبدا تحولات نیست؛ امروز فضای عمومی
دانشگاه‌ها بی‌صاحب مانده و دانشگاه‌های ایران عملا دانشجویانی تربیت می‌کنند برای یک رژیم سکولار نه یک نظام اسلامی، ولنگاری فرهنگی در دانشگاه‌ها موج می‌زند و روزبه‌روز شاهد گسترش فساد اخلاقی و اعتیاد در دانشگاه‌ها هستیم.
جنبش عدالت‌خواه دانشجویی: بسیاری از مسئولان صاحب‌نام و مدیران آموزش‌وپرورش کشور از جناح‌های مختلف سیاسی، صاحبان مدارس غیردولتی (غیرانتفاعی سابق) بوده و با خصوصی‌سازی مدارس به‌شدت تلاش می‌کنند این مدارس را توسعه دهند. لذا این مدارس و منافع صاحبان آنها خود عامل بازتولید بی‌عدالتی هستند.
بسیج دانشجویی: به‌راستی در مدل و محتوای آموزشی چه تفاوتی میان دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی آریامهر وجود دارد؟!
نشریات دانشجویی: اعمال سیاست‌های تجاری‌سازی آموزش و خدمات رفاهی یا ساده‌تر بگویم ایده «دانشگاه خودش باید پولش را در بیاورد»، منجر به محرومیت طبقات فرودست از حق آموزش عالی رایگان شده است.
گروه‌های جهادی: نمی‌توان از ظرفیت گروه‌های جهادی دانشگاهی به‌عنوان معین دستگاه‌های دخیل در امر محرومیت‌زدایی استفاده کرد؟
دانشگاه آزاد اسلامی: دانشگاه‌ها صرفا روی مباحث نظری تاکید می‌کنند و از مهارت‌افزایی معطوف به نیازهای کشور غفلت ورزیده می‌شود.
نماینده نخبگان: هم‌اکنون دانشجوی تحصیلات تکمیلی به جای تجربه کردن فضای واقعی کسب وکار دانش‌بنیان در پروژه‌های کشور، باید مسیر ارتقای رتبه اساتید در مسیر را طی کنند.
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل: آموزش همگانی که به‌عنوان وظیفه حکومت در قبال همه اقشار به‌ویژه مستضعفان، در قانون اساسی گنجانده شده ، به غفلت سپرده شده است و رویکردهای جدید، بعضا ضدعدالتند. از دانشگاه پولی گرفته تا حذف مدارس سمپاد که تحصیل با کیفیت را برای قشر ثروتمند تسهیل و برای طبقات فرودست ناممکن می‌کند.
  شورای عالی انقلاب فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان: از شورای عالی انقلاب فرهنگی بگویم که فقط اسمش هست و هیچ خبری ازرسمش نیست، شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز تبدیل به یک دستگاه سندساز شده، اسنادی که هیچ ضمانت اجرایی‌ای ندارند و نظارتی هم بر اجرا یا عدم اجرای آنها نمی‌شود، به نظر می‌رسد که باید روح جدیدی در کالبد شورای عالی انقلاب فرهنگی دمیده شود.
دفتر تحکیم وحدت: این شورا نه‌تنها شناختی از ظرفیت‌ها نداشته و توانایی طراحی راهبرد ندارد، بلکه در تشکیل جلسات خود نیز معطل مانده است!    زنان و حقوق شهروندی دفتر تحکیم وحدت: الگوی انقلاب اسلامی برای بانوان جامعه زن نه شرقی و نه غربی است که در کنار خانواده خود به نقش‌آفرینی جدی و اثر‌گذار در جامعه می‌پردازد.
نشریات دانشجویی: زنان به‌عنوان نیمی از جامعه در موقعیتی برابر با مردان قرار ندارند؛ راهکار ایجاد فرصت‌های برابر از جمله تعیین شرایط و معیارهای یکسان برای تحصیل، استخدام و اشتغال زنان به‌ویژه در مناصب دولتی و فراهم کردن امکان مشارکت در قدرت و ایجاد فضایی امن و برابر، برای حضور و فعالیت اجتماعی زنان است.
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل: حضرات مدعی حقوق شهروندی، به وقت مواجهه با قربانیان تبعیض، اعم از کارگران یا معترضان صنفی چون کشاورزان، امنیتی‌ترین رویکردها را اتخاذ می‌کنند و با ضرب و شتم آنها، هزینه‌های زائدالوصفی به نظام وارد می‌کنند. کارگرانِ چندماه حقوق نگرفته آذرآب، هپکو، عسلویه، فولاد اهواز، معدن یورت و آقدره را، چه کسانی با مواجهه امنیتی به اپوزیسیون تبدیل می‌کنند؟ خدا لعنت‌شان کند!