به مردم اعتماد كنيم تا نتيجه بگيريم

آرمان: خانواده ارتباطات کشور با حضور در حسینیه جماران با آرمان‌های امام راحل تجدید میثاق کردند. یادگار امام با تأکید بر اینکه امام به فهم عمومی مردم باور داشتند، گفت: یکی از علل اینکه بعضا از نوعی رفتارهای جوانان انتقاد داریم، این است که به آنها باور نداریم و فضا و میدان را برای آنها فراهم نمی‌کنیم.آیت‌ا... سید حسن خمینی با بیان اینکه صحبت کردن در رابطه با امیرالمؤمنین(ع) سهل و ممتنع است، افزود: صحبت کردن در مورد ایشان هم آسان و هم سخت است؛ از این جهت سخت است که نمی‌شود صرفا در مورد بخشی از این شخصیت سخن گفت؛ کدام سخن و دفتر هست که بتواند مجموعه این کمالات را در خودش جمع کند؟!یادگار امام ادامه داد: صحبت کردن از جهاتی درست است و باید گفت. «گفت مشق نام لیلی می‌کنم/ خاطر خود را تسلی می‌کنم» به هر حال انسان از کسی که به او علاقه مند است، همواره ذکر دارد؛ از طرفی دیگر وقتی یک بُعد را در سخن می‌گویید ممکن است گمراه کننده باشد. در رابطه با امام هم این بحث هست. اگر در صحبتی بُعدی مطرح می‌شود توجه داشته باشیم که طبیعتا این همه شخصیت او نیست.
جوانگرایی امام
وی گفت: با توجه به اینکه سن امام وقتی انقلاب کردند حدود 80 سال است، یکی از ویژگی‌های امام جوانگرایی بسیار عمیق و باورمندی حقیقی به نیروی جوان است. تقریبا بدون استثناء نیروهای انقلاب که مسند مدیریتی پیدا کردند، جنگ را اداره کردند و موارد دیگر زیر 30 سال هستند؛ مرحوم آقای طالقانی که جزو پیرمردهای آن مقطع است حدود 60 سال دارد. آیت‌ا...سیدحسن خمینی تأکید کرد: این اتکای به نیروی جوان خصلت‌های بزرگی را پدید می‌آورد. وقتی جوان را باور کنیم او هم خود را باور می‌کند و وقتی او را باور نکردیم، او هم خود را باور نمی‌کند. البته هر جامعه برای حرکت به دو بال توان جوانان و تجربه پیران نیاز دارد؛ یکی از ویژگی‌های امام این است که توان جوانان را باور کردند. وی افزود: یکی از علل اینکه بعضا از نوعی رفتارهای جوانان انتقاد داریم برای این است که به آنها باور نداریم و فضا و میدان را برای آنها فراهم نمی‌کنیم. مجموعه مخابرات از بخش‌هایی است که بیشتر از هر جایی به این مسأله وابسته است، زیرا روز به روز تکنولوژی پیش می‌رود و چیز جدیدی پدید می‌آید که ممکن است قبلی‌هایی که تحصیلاتشان هم عالی بوده آنها را بلد نباشند. یادگار امام دومین نکته‌ اندیشه امام را اتکای به فهم و قدرت مردم بیان کرد و گفت: بر خلاف بسیاری از حرکت‌هایی که در تاریخ انجام شده که انقلاب نبوده و کودتا یا حرکت‌های مسلحانه بوده، اگر بخواهیم بگوییم رکن انقلاب حرکت اجتماعی مردم است، هیچ حرکتی در دنیا به‌اندازه انقلاب ایران از این مفهوم بهره مند نیست. لذا امام به این نکته توجه می‌کنند که این نظام متعلق به مردم است و هر کاری انجام می‌دهید باید برای مردم باشد؛ اگر فکر می‌کنید کاری انجام می‌دهید که نفعش به مردم نمی‌رسد غلط است. وی ادامه داد: دومین نکته این است که بدانید مردم می‌فهمند و درست تشخیص می‌دهند؛ به فهم مردم اعتماد کنید؛ مردم خوبی‌ها و بدی‌ها را می‌فهمند. البته ممکن است در کوتاه مدت برخی اشتباه کنند ولی تجربه نشان داده که اشتباهات جمعی از اشتباهات فردی کمتر است. امام به فهم عمومی مردم باور داشتند؛ به همین جهت هم می‌توانستند در مقابل همه زیاده خواهی‌ها بایستند. امام اهل تسلیم و سازش نبودند و عقب نشینی در برابر زیاده‌خواهی‌ها را قبول نمی‌کردند؛ زیرا تکیه به کوه اعتماد ملی داشتند. سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه عقب نشینی، تسلیم، سازش و ذلت در قاموس امام نیست، تصریح کرد: شرط این امر اتکای به قوت لایزال الهی است که از سرپنجه حمایت مردمی در می‌آید. وی اظهار کرد: می‌گویند انقلاب با مردم است و به خصوص تکیه به طبقات محروم در کلام امام موج می‌زند و دائم به همه می‌گویند خیر دنیا و آخرت شما در این است که به این طبقه برسید؛ اگر مردم در میدان باشند انقلاب و شعارهای انقلاب ادامه پیدا می‌کند و تا حالا هم از هر گردونه‌ای که عبور کرده‌ایم با اتکای به مردم بوده است. رهبری انقلاب هم گفته‌اند که هر وقت سیل خروشان مردم وارد صحنه‌ای می‌شود تا مدت‌ها همه مشکلات برداشته می‌شود. یادگار امام با تأکید بر باور و اعتماد متقابل مردم و مسئولان به همدیگر، اظهار داشت: اعتماد مسئولان به مردم یکی از مهمترین اجزا در اندیشه امام است. بدون اتکاء به خدا و همراهی اکثریت مردم، هر راهی هم هزینه زیادی دارد و هم به نتیجه نمی‌رسد. وی تصریح کرد: یکی از موارد این است که جامعه برای اینکه با شما همراه شود باید ناهنجاری را ناهنجاری ببیند. اگر جامعه چیزی را ناهنجاری نداند شما هم دست به دست هم دهید نمی‌شود و راه خودش را پیدا می‌کند. برای مقابله با جرم اول باید جرم را در چشم جامعه ناهنجاری کرد؛ آن وقت جامعه همدل و همراه می‌شود. آیت‌ا...سیدحسن خمینی در پایان گفت: به باور مردم اعتماد کنید؛ چنان که اعتماد کردند و نتیجه گرفتند و هر کاری می‌کنید نیت تان خدمت بیشتر به طبقات محروم‌تر باشد.
تلخکامان زیبایی‌آفرین


همچنین آیت‌ا... سید‌حسن خمینی در دیدار اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حسینیه جماران اظهار کرد: هنرمند مصداق بارز این شعر است که «باران که در لطافت طبعش خلاف نیست/ در باغ لاله روید و در شوره‌زار خس»؛ هنرمند هم در معرض باران طبیعی قرار می‌گیرد اما تفاوت او با روح انسان های دیگر در این است که در لاله زار روح او گل می‌روید؛ هنرمند جانِ تلخ کامی دارد؛ خاکِ نهاد یک هنرمند تلخی‌ها و سختی‌ها و مصیبت را می‌گیرد اما گل پرورش می‌دهد. باران روزگار اگر در شوره‌زار زندگی دیگران «خس» تولید می‌کند در جان و روح هنرمند «گل» تولید می‌کند. وی با بیان اینکه اگر هنر را از انسان‌ها جدا کنیم تاریخ انسانی تاریخ زشتی است، افزود: تاریخ پشت سر ما دو زیبایی دارد و به بقیه آن نباید به آن افتخار کنیم، زیرا جز تولید رنج و کشتار به اسم کشورگشایی، ملی گرایی، دین‌پرستی و هزار اسم دیگر نبوده است؛ آن دو زیبایی که تاریخ انسانی را قابل افتخار می‌کند، یکی «پیامیران و کسانی‌اند که شهود پیامبرانه داشته‌اند» و یکی هم «هنرمندان»؛ هنرمندان در طول تاریخ روح انسان‌ها را صفا داده و تلطیف کرده‌اند. هنرمندان اگر در وجود خود آزرده خاطر شده‌اند اما در جامعه انسانی شکوفایی پدید آورده و تاثیرات بزرگی گذاشته‌اند. یادگار امام با بیان اینکه تفاوت علم و هنر در اینجاست که علم «تجزیه مرکبات عالم است»، افزود: هنر نقطه مقابل علم است، زیرا اجزاء امور را «ترکیب» می‌کند؛ تک تک کلمات زیبا نیست اما هنرمند آنها را به گونه‌ای کنار هم می‌نشاند که کلامی برمی‌آید که جان و روح را تکان می‌دهد؛ پس روح هنر «وحدت» است و اگر روح علم کثرت است روح هنر توحید و یکی کردن است؛ هنرمند به این خاطر هنرمند است که می‌توانند پدیده‌های متشتت (پراکنده) را یکسان کند. وی ادامه داد: اگر پذیرفتیم که همه هنر به این است که تجزیه‌ها را ترکیب کند و تشتت‌ها را واحد کند، هنرمند کسی است که بتواند وحدت ایجاد کند. آیت‌ا...سیدحسن خمینی سپس گفت: آیا انقلاب یک هنر نبود؟ آیا دل‌ها را به هم نزدیک نکرد؟ آیا امام یک هنرمند بزرگ نبود که دل‌ها را یکی کرد؟ اینگونه نبود که یکباره یک جامعه متکثر واحد شود؛ همان‌گونه که خداوند حتی به پیامبر خویش فرمود، «اگرغلیظ القلب بودی مردم از دور تو پراکنده می‌شدند». پس تردید نکنید که انقلاب یک هنر بزرگ بوده است. بببنید که در جریان پیروزی انقلاب چقدر تشتت‌ها دور هم جمع شد، دل‌های پراکنده واحد شد، دل‌ها به هم مهربان شدند و یک ملت ساخته شد. وی با بیان اینکه تعبیر «همه با هم امام» را به یاد بیاوریم، افزود: در جریان انقلاب اسلامی همه با هم بودند و اگراین مجموعه را شکاندیم، هنر نیست. امروزهم اگر می‌گوییم به هنر نیازمندیم یعنی به این وحدت نیازمندیم و هنرمند ما بیش از هرکسی نسبت به ایجاد وحدت مسئولیت دارد. اگر گفتیم انقلاب هنر است و یک کار هنرمندانه توسط هنرمندانی بوده که عاشقانه این مجموعه را فراهم کردند، امروز وظیفه داریم این مجموعه را هنرمندانه به یک جمع واحد بازگردانیم، دل‌ها را به هم نزدیک کنیم و با هم «جمع‌تر» شویم.