تضمين منافع افتصادي برجام براي ايران


در نشست مشترک وزير خارجه چين با مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا ، دو طرف بر ادامه همکاري‌ها براي حفظ برجام تاکيد کردند.

به گزارش ايلنا از «آسوشيتدپرس»، اتحاديه اروپا و چين اعلام کردند که تمام تلاششان را براي حفظ توافق هسته‌اي ايران علي رغم خروج آمريکا از اين توافق خواهند کرد.

روز جمعه «ونگ يي» وزير خارجه چين اعلام کرد که ما در تعهداتمان تغييري ايجاد نمي‌کنيم.

وي در کنفرانس خبري در کنار فدريکا موگريني تاکيد کرد که اين توافق به تصويب سازمان ملل رسيده و همه طرف‌ها وظيفه دارند به آن عمل کنند.

«فدريکا موگريني» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا مواضع چين را تحسين کرد و گفت: پکن، اتحاديه اروپا و ديگر شرکا همکاري کامل را براي حفظ برجام خواهند کرد. «ونگ يي» وزير خارجه چين تاکيد کرد: توافق هسته‌اي ايران به نفع جامعه بين‌المللي است و من با نظر اتحاديه اروپا در اين حوزه موافقم. چين معتقد است که پايبندي به توافق بين‌المللي يک فصل مشترک در روابط بين‌المللي است. کشورهاي اصلي بايد الگوي رفتار باشند نه برعکس. موضع چين محکم است و ما به اين توافق پايبند خواهيم ماند. وي ادامه داد: چين معتقد است که هيچ توافقي کامل نيست و شما نمي‌توانيد همه معضلات را از طريق يک توافق حل کنيد. ما معتقديم که انتخاب درست، ادامه و اجراي توافق هسته‌اي موسوم به برجام و همزمان مشاوره براي رسيدن به يک پلتفورم جديد براي بحث درباره تحولات جديد و نگراني‌هاي روبه رشد است. مسئول سياست خارجي اروپا در اين کنفرانس خبري مشترک گفت: ما صد درصد قصد ادامه همکاري‌ها با چين و روسيه و نه تنها کشورهاي امضاکننده اين توافق بلکه همه شرکاي بين‌المللي که خواستار حفظ برجام و اجراي آن هستند را داريم. همکاري‌هاي ما در دو سطح خواهد بود؛ اولين و مهمترين آن ادامه اجراي تعهدات هسته‌اي تحت توافق و همکاري چين در اين رابطه به طور ويژه نقش چين در پروژه مدرن‌سازي راکتور آب سنگين اراک.

وي افزود: دومين مساله، همکاري در ابعاد اقتصادي اجراي توافق است.

«موگريني» گفت: ما اينجا بر همکاري کامل بين چين، اتحاديه اروپا و ديگر کشورهايي که مي‌توانند جريان منافع افتصادي ناشي از برجام را براي ايران تضمين کنند، تاکيد مي‌کنيم.