بايد به باور و خرد مردم اعتماد کرد


يادگار امام خميني (ره) گفت: رهبر کبير انقلاب ، اعتماد به مردم و اعتماد مردم به مسوولان را يکي از مهمترين آرمان‌هاي انقلاب خواندند و گفتند: بر همين اساس بايد به باور و خرد مردم اعتماد کرد.

به گزارش ايرنا، سيد حسن خميني در ديدار با محمدجواد آذري جهرمي‌و کارکنان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در حسينيه جماران با اشاره به نزديک بودن ايام شهادت حضرت علي (ع) اظهار داشت: در وجود ايشان صفت‌هاي متضاد جمع بود و در اصل مي‌توان گفت که معجزه پيامبر نه شق القمر و نزول قرآن بلکه تربيت شخصيتي مانند اميرالمومنين بود.

وي با اشاره به ويژگي‌هاي شخصيتي امام (ره) ادامه داد: يکي از ويژگي‌هاي ايشان جوان گرايي و اعتماد به نيروي جوان بود به همين دليل تقريبا بدون استثنا در ابتداي انقلاب کساني که مسووليت داشتند کمتر از 30 سال سن شان بود و پيرمردهاي مانند آيت ا... طالقاني حدود 60 ساله بودند اما رهبر کبير انقلاب باور به نيروي جوان داشته و همين باور و اتکا به نيروي جوان خصلت‌ها و موفقيت‌هاي بزرگي را براي انقلاب به وجود آورد.

يادگار امام افزود: اگر جوانان را باور کنيم، آن‌ها خود نيز باور مي‌کنند چون در هر جامعه‌اي براي حرکت به دو بال توان جوان و تجربه پيران احتياج است و امام اين توان جوان را باور کرد.

وي اظهار داشت: يکي از دلايلي که به رفتار جوانان در برخي مواقع ايراد مي‌گيريم اين است که به آنها باور نداريم. در وزارت ارتباطات که هر روز فناوري جديد رونمايي مي‌شود و تکنولوژي‌هاي نويني به صحنه مي‌آيد تنها راه پيشرفت، اتکا به نيروي جوان است.

سيد حسن خميني يکي ديگر از ويژگي‌هاي رهبر کبير انقلاب را اتکا به فهم درک مردم دانست و گفت: اگر بخواهيم اين گونه تعريف کنيم که رکن اصلي انقلاب‌ها، حرکت مردمي‌است، هيچ حرکتي در دنيا به اندازه انقلاب اسلامي‌متکي به مردم نبوده است و امام هميشه تاکيد داشت که جامعه و نظام براي مردم بوده و اگر فکر مي‌کنيد کاري انجام مي‌دهيد که نفع آن به مردم نمي‌رسد، تصور غلطي است. وي تاکيد کرد: بايد به فهم مردم اعتماد کرد و بايد بدانيم که مردم مي‌دانند چه چيزي خوب است و چه چيزي بد؛ البته ممکن است در برخي مواقع افرادي اشتباهات فردي کنند اما اشتباهات جمعي از اشتباهات فردي بسيار کمتر است. مديريت توليت آستان امام از ديگر ويژگي‌هاي امام راحل را عدم تسليم و سازش برابر دشمنان دانست و گفت: عقب نشيني، تسليم، سازش و ذلت در قاموس امام نبود اما همه اين موارد بستگي به اتکا به قدرت لايزال الهي دارد که از سرپنجه مردم مي‌آمد.

وي ادامه داد: اگر توده‌هاي مختلف جامعه در صحنه باشند شعار و توان انقلاب ادامه مي‌يابد و از هر گردنه‌اي با اتکا به ملت عبور خواهد کرد. يادگار امام افزود: باور و اعتماد به مردم از مهمترين اجزاي انديشه سياسي امام است زيرا بدون اتکا به خدا و همراهي قاطبه مردم انجام هر کاري هزينه زيادي دارد و به نتيجه نيز نمي‌رسد.

وي ادامه داد: اگر جامعه يک ناهنجاري را براي همراهي با مسوولان، ناهنجاري بداند ديگر احتياجي به کنترل حکومت درباره آن ناهنجاري نيست بلکه مردم خودشان بد را از خوب جدا مي‌کنند؛ پس بايد به باور و خرد مردم اعتماد کرد، چنانچه امام اعتماد نمود و نتيجه گرفت. وزير ارتباطات نيز گفت: امام با خدا پيمان بسته بود؛ به همين دليل و اتکاي ايشان به خداوند تمام معادلات شرق و غرب را به هم ريخت و همين اتکا باعث شد که امام از دشمنان ترسي نداشته باشد و برابر آن‌ها بايستد. محمد جواد آذري جهرمي‌افزود: امام همچنين با مردم پيمان بسته بود که اين پيمان در چهار کلمه استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي‌خلاصه مي‌شد که اين چهار کلمه، شالکه ارتباط امام با مردم را تشکيل مي‌داد.

آذري جهرمي‌خاطر نشان کرد: اين چهار کلمه نشان مي‌دهد نبايد کسي با تکيه بر اسلام جمهوريت را زير سوال برده و نه با تکيه بر استقلال، آزادي‌هاي مدني مردم را محدود کند. وي ادامه داد: امام پس از رحلت خود پرچم را به دست صحابه و تابعين خود سپرد و تابعين صحابه نيز بايد با درس گرفتن از انديشه امام راه ايشان را ادامه دهند.

آذري جهرمي‌تصريح کرد: گرامي‌داشت ياد و خاطره امام و مسير حرکتي ايشان بدون گرامي‌داشت همراهان و خاندان امام ميسر نيست.