مسائل منطقه باید از طریق سیاسی حل و فصل شود




رئیس جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین و برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، صبح دیروزعازم چین شد.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در فرودگاه مهرآباد و در جمع خبرنگاران درباره اهداف و برنامه‌های این سفر گفت: این سفر به دعوت رئیس جمهوری محترم چین و برای شرکت در هجدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای انجام می‌شود.
اساس این سازمان بر مبنای هماهنگی و همکاری برای مسأله امنیت منطقه است و امروز در دنیا شاهد معضل تروریسم، افراطی‌گری و بسیاری از مسائلی هستیم که ثبات و امنیت جهان و مخصوصاً منطقه ما، آسیای مرکزی و غرب آسیا را تهدید می‌کند.رئیس جمهوری اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در طول 40 سال گذشته هم در مبارزه با افراطی‌گری و هم در مبارزه با تروریسم، در داخل ایران و منطقه تجربیات بسیار ذی‌قیمتی دارد و همواره، قربانی تروریسم بوده، اما در عین حال همواره در برابر توطئه‌های تروریستی پیروز بوده است. در این اجلاس بی‌تردید همفکری‌ها و رایزنی‌هایی بین کشورهای منطقه در این زمینه‌ها انجام خواهد شد.
روحانی اظهار داشت: موضوع دیگری که در این اجلاس باید مطرح شود، مسأله یکجانبه‌گرایی امریکایی‌هاست.همه دنیا باید احساس کنند، شیوه‌ای که امریکا انتخاب کرده، شیوه خطرناکی برای روابط بین‌الملل و برای به پا داشتن مقررات بین‌الملل و باعث تضعیف معاهدات بین‌المللی است و کشورهای دیگر نباید در برابر این کار خلاف قانون ساکت باشند. با توجه به اینکه دو عضو از اعضای 1+5 سابق یعنی روسیه و چین در این اجلاس حضور دارند، به طور طبیعی درباره آن موضوعات هم بحث خواهد شد.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره معتقد بوده که مسائل و پیچیدگی‌های منطقه باید از طریق سیاسی حل و فصل شود. امروز در منطقه، تجاوز به برخی از کشورها را داریم، ناامنی در برخی از کشورها داریم، ادعای تجزیه‌طلبی در جاهایی داریم و شاهد دخالت کشورهای بزرگ در منطقه هستیم.
معتقدیم راه‌حل همه این مشکلات، گفت‌و‌گوهای سیاسی و چندجانبه و برگزاری اجلاس‌های منطقه‌‌ای است.
رئیس جمهوری گفت: در نهایت معتقدیم باید منطقه‌ای قوی‌تر، امن‌تر و توسعه یافته داشته باشیم و تحقق این هدف با همکاری امکان‌پذیر است که تنها از راه دیپلماسی و از راه مذاکره به این نتیجه خواهیم رسید.
روحانی افزود: در این سفر همچنین ملاقات‌های دوجانبه‌ای با رئیس جمهوری محترم چین، روسیه و دیگر کشورها از قبیل پاکستان خواهیم داشت و امیدوارم این سفر هم برای امنیت منطقه و هم برای روابط ایران با کشورهایی که در این اجلاس شرکت می‌کنند، مفید فایده باشد.
رئیس جمهوری در ابتدای سخنانش اظهار داشت: امیدوارم در این روز قدر، روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان، مردمی که در این 3 شب احیاء با خدا راز و نیاز کردند و برای سعادت خودشان، خانواده خودشان و ملت بزرگ ایران و همه مسلمان‌ها و انسان‌ها دعا کردند، دعایشان مقبول درگاه حق باشد.رئیس جمهوری را در این سفر، رئیس دفتر رئیس جمهوری، معاون اقتصادی رئیس جمهوری و وزیران خارجه، اقتصاد و نفت و رئیس کل بانک مرکزی همراهی می‌کنند.