توسعه برنامه هسته‌اي در چارچوب برجام


سخنگوي سازمان انرژي اتمي‌کشورمان گفت:مقام معظم رهبري فرمودند، اقدامات فعلا در چارچوب برجام اما با حداکثر ظرفيت صورت پذيرد اين يعني هيچ ظرفيتي را خالي نگذاريم.
"بهروز کمالوندي" در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران ، با اشاره به اينکه سازمان انرژي اتمي‌مستقل تصميم نمي‌گيرد،اظهار داشت:ما کار علمي، تحقيقاتي و تکنولوژي را انجام مي‌دهيم؛ اما گوش به فرمان مقامات ارشد و مقام معظم رهبري هستيم.
وي افزود: مقام معظم رهبري فرموده‌اند، اقدامات فعلا در چارچوب برجام اما با حداکثر ظرفيت صورت پذيرد؛ لذا مفهوم اين موضوع اين است که ما هيچ ظرفيتي را خالي نگذاريم و از همه امکانات موجود استفاده کنيم، تا اگر طرف مقابل بدعهدي کرد بتوانيم به سرعت اقدامات جدي و سطح بالايي را انجام دهيم.
کمالوندي تصريح کرد: سازمان انرژي اتمي‌از قبل هم اعلام کرده است که رسيدن به ظرفيت 190 هزار سو در طول فاصله کمتر از دو سال شدني است، اما تلاش ما اين است که مدت زمان رسيدن به اين ظرفيت را کاهش دهيم. لذا در حال استفاده از تمام ظرفيت خود از جمله توليد مواد، مواد اوليه، کيک زرد و همچنين مواد فرآوري شده UF6،UF4 و البته کارگاه و کارخانه ساخت ماشين‌هاي جديد هستيم.
سخنگوي سازمان انرژي اتمي‌ادامه داد:مفهوم اين اقدامات اين است که ما در چارچوب برجام بر اساس نيازمان در موضوع تحقيق و توسعه با ظرفيت کامل پيش خواهيم رفت؛ البته اگر طرف مقابل بدعهدي کند مفهوم اين خواهد بود که تمام ظرفيت ما براي اقدامات جدي آماده است.
کمالوندي در پايان خاطرنشان کرد: شايد طرف مقابل از ظرفيت‌هاي ما اطلاعي ندارد، لذا اقدامات ما از جهتي است که بدانند جمهوري اسلامي‌ايران جدي صحبت مي‌کند؛ به همين دليل در حال سرعت دادن به اقدامات خود هستيم و انشا... ظرف هفته‌هاي آينده راجع به اين ظرفيت‌ها که مي‌تواند شرايط را کلا تغيير دهد اطلاع رساني خواهيم کرد.