حمایت قاطع اجلاس شانگهای از برجام


کشور‌هاي عضو سازمان همکاري شانگهاي در پايان اين اجلاس با انتشار بيانيه‌اي از طرفين امضاکننده توافق هسته‌اي ايران خواستند به تعهداتشان پايبند باشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران از اسپوتنيک، کشورهاي عضو سازمان همکاري شانگهاي همزمان با پايان اجلاس در شهر ساحلي چينگ دائو، در بيانيه‌اي مشترک خواستار پايبندي طرفين توافق هسته‌اي ايران به تعهداتشان شدند و بر عدم جايگزيني يک روند سياسي براي حل بحران سوريه تاکيد کردند.

کشورهاي عضو سازمان همکاري شانگهاي از طرفين مناقشه خواستند تا با اجراي اقدامات لازم به تنش‌ها در برخي از مناطق اين کشور پايان دهند.

بيانيه چينگ دائو بر اين تاکيد دارد که بحران سوريه فقط از طريق يک فرايند سياسي فراگير با مديريت خود سوري‌ها و مطابق با قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل و با احترام به حاکميت، استقلال و تماميت ارضي سوريه حل مي‌شود.

کشورهاي عضو سازمان همکاري شانگهاي همچنين در بيانيه چينگ دائو حمايت خود را از مذاکرات صلح در ژنو ابراز کردند و از طرفين درگيري خواستند براي اجراي يادداشت تفاهم، اقدامات لازم را براي پايان تنش‌ها و فراهم شدن شرايط لازم براي حل بحران سياسي سوريه انجام دهند.

اعضاي سازمان همکاري شانگهاي در اين بيانيه بار ديگر بر عدم استفاده از تسليحات شيميايي در سوريه تاکيد و حمايت خود را از تحقيقات بي طرفانه و معتبر در خصوص احتمال وقوع حملات شيميايي در اين کشور اعلام کردند. سران عضو اين سازمان از طرفين توافق هسته‌اي ايران خواستند تا به منظور تضمين ثبات منطقه‌اي و جهاني، به تعهدات خود در برجام پايبند باشند.

اجلاس سران سازمان همکاري شانگهاي روزهاي 9 و 10 ژوئن در شهر ساحلي چينگ دائو برگزار شد.

اين سازمان در سال 2001 تاسيس شد. روسيه، چين، قزاقستان، قرقيزستان، تاجيکستان، ازبکستان، پاکستان و هند اعضاي دائم آن را تشکيل مي‌دهند. افغانستان، بلاروس، ايران و مغولستان نيز اعضاي ناظر هستند.

همچنين شي جين پينگ، رئيس جمهور چين امروز اعلام کرد اعضاي سازمان همکاري شانگهاي موافقت کردند که قرقيزستان رياست دوره اين سازمان را بعد از نشست هجدهم برعهده گيرد. نشست هجدهم سازمان همکاري شانگهاي با رياست دوره‌اي چين در چينگ دائو برگزار شد.

رئيس جمهور چين اعلام کرد همه کشورهاي عضو اين سازمان اعلام کردند به طور فعال از قرقيزستان در انجام مسئوليت‌هايش در سمت رياست دوره‌اي سازمان همکاري شانگهاي حمايت خواهند کرد.