تکذیب احتمال تعیین نرخ جدید ارز برای واردات برخی کالاها

قائم مقام وزیر صنعت با بیان این که فهرست خاصی برای ممنوعیت واردات نداریم، اظهار کرد: البته اولویت واردات با دارو، مواداساسی یا مواد اولیه است و به طور طبیعی آن چه واردات آن ضرورت چندانی نداشته باشد، اولویت نخواهد داشت. از سوی دیگر معاون سازمان توسعه تجارت نیز واردات برخی کالاها با دلار با نرخ بیش از ۴۲۰۰ تومان را تکذیب کرد.در روزهای اخیر این شایعه مطرح بود که تخصیص ارز 4200 تومانی به واردات، شمولیت نداشته و تنها به برخی گروه های وارداتی تعلق می گیرد. البته این گمانه ها با برخی اظهار نظرات کارشناسی نیز همراه بود. به عنوان مثال، مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی که دوم خرداد امسال منتشر شد، به تصریح از تامین نیازهای واردات همه کالاها با نرخ 4200 تومان انتقاد کرده بود.در این زمینه، دیروز قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیح داد. رضا رحمانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چه مشکلات احتمالی ممکن است در صورت تحریم ایران توسط اتحادیه اروپا رخ دهد؟ اظهار کرد: نمی‌توان به طور قطعی گفت که مشکلی پیش نمی‌آید، اما شرایط قابل تامل بوده و مسائل قابل حل است. رحمانی درباره‌ این‌که کدام محصولات در اولویت قرار دارند که واردات آن ها دستخوش تغییر شود و این‌که نام کدام کالاها در فهرست ممنوعه‌های وارداتی ذکر شده است، توضیح داد: طبیعی است واردات کالاها اولویت‌بندی دارد و اهمیت کالای مصرفی و اساسی متفاوت است. البته برای محدودیت واردات فهرست خاصی وجود ندارد، اما اولویت با دارو، مواداساسی یا مواد اولیه است و به طور طبیعی آن چه واردات آن ضرورت چندانی نداشته باشد، اولویت نخواهد داشت.  
معاون سازمان توسعه تجارت: بازار دوم ارزی نداریم
از سوی دیگر معاون سازمان توسعه تجارت در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر واردات برخی کالاها با دلار با نرخ بیش از ۴۲۰۰ تومان گفت: بر اساس تمهیدات صورت گرفته از سوی دولت، هیچ برنامه ای برای واردات با نرخ ارزی دیگری غیر از آن چه در مصوبات دولت آمده، امکان پذیر نخواهد بود؛ بنابراین ادعای برخی رسانه ها به ویژه در شبکه های مجازی در این خصوص، صحت و سندیتی ندارد.محمدرضا مودودی، در پاسخ به این سوال که آیا قرار است اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به برخی کالاهای وارداتی مانند تلفن همراه و خودروهای خارجی قطع شود؟ توضیح داد: هم اکنون بحثی مبنی بر ممنوعیت واردات وجود ندارد اما چنان چه بر اثر شدت تحریم ها شرایط اقتصادی کشور ایجاب کند، شاید در فرایند واردات و صادرات سیاست هایی اتخاذ شود که مطابق آن ها تغییراتی در روند فعلی صورت گیرد. اما در شرایط فعلی هنوز هیچ بخشنامه ای در خصوص ممنوعیت یا بازار دوم ارزی ابلاغ نشده است. از این رو همچنان از دید ما فقط یک بازار رسمی ارز که از سوی بانک مرکزی اعلام می شود، وجود دارد.
دلالان ارز به دنبال التهاب بازار


وی در خصوص چنین شایعاتی که دوباره منجر به التهاب در فضای بازار ارز شده است، افزود: طبیعی است که دلالان ارز و فرصت طلبان این بازار به دنبال اخباری هستند که بتوانند بازار ارز را ملتهب کنند و از آب گل آلود ماهی بگیرند، از همین روست که سیاست ارزی اخیر دولت را مستمسکی برای آشفته کردن این بازار کرده و با انعکاس گسترده این خبر که ارز وارداتی برخی اقلام مصرفی دیگر نرخ مصوب نیست، فضا را برای سودجویی خود مساعد کردند و برخی از مردم و فعالان اقتصادی نیز با باور این شایعات، آب به آسیاب آنان ریختند.