اظهارات علم الهدی در مورد «اف ای تی اف» فراموش نمی شود؛ رئیس و نایب رئیس مجلس واکنش نشان دادند

گله از زبانِ تلخ
مطهری: اگر ملاک تصمیم نمایندگان مجلس نظرات ایشان بود، انقلاب را تقدیم اسراییل و آمریکا کرده بودیم
همدلی| گروه سیاسی- نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از هشدار علم الهدی به مجلس درباره تصویب FATF انتقاد کرد. علی مطهری در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار داد، در مقابل اظهارات امام جمعه مشهد واکنش نشان داده است. علم الهدی امام جمعه مشهد به نمایندگان مجلس هشدار داده است که :«حواستان جمع باشد که در تاریخ اسمتان دنبال مملکت فروشان نیاید و نگویند شما هم با تصویب FATF جزو مملکت فروشان بودید». علم‌الهدی را به عنوان مخالف سرسخت دولت روحانی می‌شناسند. روزی نیست که او در نقد دولت تدبیر و امید در تریبون‌های عمومی نتازد. هنوز یادمان نرفته زبانه آتش تجمعاتی که نتیجه اقدامات علم‌الهدی در مخالفت با دولت صورت گرفت، یک به یک شهرهای ایران را درگیر خود کرد. در همان روزها بود که خبری مبنی بر تذکر شورای عالی امنیت ملی به امام جمعه مشهد منتشر شد که خیلی زود واکنش او را در پی داشت. علم الهدی در نامه ای خطاب به علی شمخانی، تمامی اتهاماتی که به او در زمینه مدیریت اعتراضات در مشهد نسبت داده شد را شایبه‌ای بیش ندانست. چند وقت پیش در جریان بررسی لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در مجلس که کش و قوس‌های فراوانی نیز پیدا کرد نمایندگان موافق این لایحه با پیامک هایی تهدیدآمیز از سوی جریانی خارج از مجلس روبرو شدند. که باعث شد صدای این نمایندگان و همچنین رئیس مجلس را نیز درآورد. به گزارش منابع خبری علاوه بر ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان موافق لایحه، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور می‌گوید که عده‌ای به دفاتر این نمایندگان رفته و آنها را تهدید کرده‌اند.
علم‌الهدی مخالف همیشگی


احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد در خطبه‌های نماز عید سعید فطر در حرم مطهر رضوی، درسخنان خود به نمایندگان مجلس هشدار داد. هشدار علم‌الهدی دباره تصویب لایحه مرتبط با FATF بود. این نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی در خطبه‌های نماز عیدفطر خود برای اینکه عواقب کار نمایندگان را به آنها گوش‌زد کند پیشینه ای از مصوبات در مجلس شورای ملی در زمان قاجارها و پهلوی آورده است. در این پیشینه گفته است که «نتیجه مصوبات مجلس، قرارداد با کنوانسیون‌های خارجی و هماهنگ شدن با نقشه‌ها و مقررات شوم دنیای مستکبر استعمارگر بود». و به بیان علم‌الهدی « هم قاجار و هم پهلوی مردم را به‌وسیله مصوبات مجلس شورای ملی که یکی پس از دیگری به نفع دشمن و به وسیله هم‌پیمان شدن در کنوانسیون‌ها و قراردادهای بین‌المللی توسط آمریکا و انگلیس دیکته شده بود، فروختند». سپس در نقد خود خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌گوید: « شما که در مجلس شورای اسلامی هستید حواستان جمع باشد که در تاریخ اسمتان دنبال مملکت‌فروشان نیاید و نگویند شما هم با تصویب FATF جزو مملکت‌فروشان بودید و شما هم با تصویب لایحه پولشویی کنوانسیون خارجی دشمن را بر تراکنش بانکی این مملکت مسلط کردید. حواستان باشد که شما به آن لیست اضافه نشوید. اینجا جمهوری اسلامی است. این مردم خون دادند تا شما به مجلس رفتید. این حکومت با حکومت قاجار و پهلوی فرق دارد».
واکنش علی مطهری
حال علی مطهری نسبت به این اظهارات واکنش نشان داده و از هشدار علم الهدی به مجلس درباره تصویب FATF انتقاد کرد.
علی مطهری در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داد، نوشته: «آقای علم الهدی امام جمعه مشهد به نمایندگان مجلس هشدار داده است که "حواستان جمع باشد که در تاریخ اسمتان دنبال مملکت فروشان نیاید و نگویند شما هم با تصویب FATF جزو مملکت فروشان بودید."».
علی مطهری در ادامه یاددشت خود نوشته اگر بنا بود نمایندگان مجلس تشخیص‌های آقای علم الهدی را ملاک تصمیم‌های خود قرار دهند امروز اثری از جمهوری اسلامی نبود و انقلاب اسلامی را دو دستی تقدیم آمریکا و اسرائیل کرده بودیم». و در ادامه همین سخنان علم الهدی را «ناآگاه»خوانده است. علی مطهری گفته: « همیشه انقلاب‌ها بیشترین ضربه را از ناحیه دوستان ناآگاه خود دریافت می‌کنند».
علی مطهری همچنین در حاشیه انتقادات خود به اظهارت علم‌الهدی در لفافه منشا پیامک‌های تهدید‌آمیز به نمایندگان موافق لایحه FATF را مشهد و خود علم‌الهدی معرفی کرده و امام جمعه مشهد را با جریان «ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز» به نمایندگان مجلس مرتبط دانسته است. چون مطهری در یادداشت خود اینگونه آورده «این گفته آقای علم الهدی شاید بتواند به کشف منشا پیامک‌های بعضا تهدیدآمیز ارسالی از مشهد برای نمایندگان در ایام طرح لایحه مرتبط با FATF کمک کند». از سوی دیگر پیش شماره پیامک‌های ارسالی به نمایندگان مجلس را 0915 دانسته‌اند که پیش‌شماره مشهد است.
پیامک‌ها از مشهد ارسال شده بود
محمد محمودی شاه‌نشین، از اعضای فراکسیون امید نیز گفته بود که پیامک‌ها از مشهد فرستاده شده است. آقای شاه‌نشین در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: «‌در هفته‌های اول با مهربانی و محبت پیام می‌دانند مبنی بر اینکه عدم تصویب قوانین مرتبط با FATF همراهی با شهدا است. هفته دوم با کمی تهدید عنوان می‌شد که آخرتتان را می‌بازید و استقلال و آزادی کشور مطرح است. اما روزهای آخر پیام می‌دادند که اگر مردید چطور می‌خواهید جواب خدا را بدهید».
به گزارش ایسنا بسیاری از نمایندگان از ابتدای بررسی این لایحه در مجلس از دریافت پیامک های تهدید آمیزی خبر دادند که در مدت بررسی این لایحه برای آنها ارسال شده بود؛ برخی از نمایندگان گفتند که حدود 500 یا 600 پیامک تهدید آمیز از شماره های مختلف درمورد این لایحه دریافت کرده اند، پیامک هایی که از آنها می خواست به لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم رای ندهند، این پیامک‌های تهدید آمیز حتی باعث واکنش علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی شد. رئیس مجلس در مورد این پیامک‌ها گفت: « ارسال پیامک تهدیدآمیز به نمایندگان ممکن است موجب شود نمایندگان نتوانند در موضوعات مختلف تفکر کنند لذا ما در هیات رئیسه این موضوع را بررسی می‌کنیم که چطور شماره‌های نمایندگان در اختیار این افراد قرار گرفته و برای آن تمهیدی خواهیم کرد».
این لایحه که تصویب آن از جمله شرایط حذف دائم ایران از لیست سیاه FATF یا گروه ویژه اقدام مالی (علیه پولشویی) است، در هفته‌های گذشته با مخالفت شدید منتقدان دولت و گروه‌هایی از اصولگرایان روبرو شد. در نتیجه این انتقادها، کار به جایی رسید که مجلس در پی این انتقادها بررسی لایحه را مسکوت گذاشته است.
آیا آشفتگی های سیاسی می توانند منجر به نتایج دلخواهی شوند؟ این پرسشی است که در بده بستان‌های سیاسی ایران زیاد مطرح می شود و در بسیاری از مواقع نیز به پاسخ مشخصی نمی رسد. درواقع ما عادت کرده ایم که در مورد همه چیز حرف بزنیم و یا نظر قاطعی ارایه دهیم. البته این عادت در میان گروه های مرجع سیاسی بیشتر از هر بخشی در جامعه ایران دیده می شود. همین حالا ماجرای «اف ای تی اف» بهترین مثال برای این بحث است. ظاهرا نمایندگان مجلس باید به طرحی رای بدهند که یک رویکرد کارشناسی دارد و به طور قطع صاحب نظران اقتصادی و اجتماعی بیشتر از هر شهروند دیگری صلاحیت دارند که در مورد آن و پیامدهای اجرایش سخن بگویند اما جالب اینجا است که دقیقا کارشناسان سکوت کرده اند و نیروهای ایدئولوژیک با بهانه های سیاسی و ارزشی خود رو در روی این اتفاق ایستاده اند. شاید البته حق با آنها باشد اما آیا می توان با تهدید و حتی ارعاب حقی را به وضوح در مقابل دید همه مردم به نمایش گذاشت؟ آیت الله علم الهدی از همین منظر با «اف ای تی اف» و رویکرد نمایندگان روبرو شده است. او ظاهرا تنها می خواهد که این طرح رای نیاورد اما ادله های کارشناسی او آنقدر کم هستند که فقط می‌توان فریاد شعارهایش را در مورد نقض «اف ای تی اف» شنید. به تازگی نیز می گویند که کار او و دوستانش به تهدید نمایندگان مجلس رسیده است. ای کاش همه ما به این واقعیت می رسیدیم که نمی توان تمام امکانات یک کشور بسیج شود تا خواسته ما یا آن چیزی که گمان می بریم درست است صدر نشین شود. دوستان خراسانی چرا باید اینگونه عصبانی باشند؟ جوابش را شما می دانید؟