دلیل پافشاری کاخ سفید بر اجرای سیاست مهاجرت صفر چیست؟ به نام مهاجران، به کام ترامپ

محمدرضا ستاری
با بالا گرفتن تنش‌ها بر سر سیاست‌های مهاجرتی دولت دونالد ترامپ در آمریکا و تحت تاثیر قرار گرفتن افکار عمومی در خصوص جدا کردن والدین مهاجر از فرزندانشان در مرز میان مکزیک و آمریکا و با وجود مخالفت قانون‌گذاران دموکرات که این اقدام را به نوعی شکنجه تشبیه کرده‌اند، کاخ سفید همچنان بر موضع خود ثابت مانده و مخالف عبور خانواده‌ها از مرزهای آمریکا است.
ترامپ که معقتد است این چالش از ناکارآمدی دولت قبلی بر دوشش گذاشته شده و تاکید کرده است که آمریکا کمپ مهاجران نیست و به محل نگهداری آوارگان نیز تبدیل نخواهد شد، در این رابطه اعلام کرده است: به آنچه که در اروپا و دیگر نقاط جهان رخ می‌دهد، نگاه کنید. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این اتفاق در آمریکا نیز رخ دهد؛ حداقل تحت نظارت و ریاست جمهوری من این اتفاق برای آمریکا رخ نخواهد داد.
بازی نمایشی ترامپ برای بازدید از کمپ مهاجران


در همین راستا او قرار است که به کمپ آوارگان سرکشی کرده و حتی گفته است که خواهان خاتمه یافتن چنین وضعیتی است، اما از آنجا که قانون‌گذاران دموکرات در این خصوص همراهی لازم را نداشته و قانون مهاجرت را مسدود کرده‌اند، ناچار است برای مهار چالش‌ها این سیاست را ادامه دهد.
کارشناسان معتقدند که این اقدام دولت با وجود مخالفت گسترده در واقع پیامی است به سایر خانواده‌های مهاجر تا برای رسیدن به آمریکا از راه‌های غیرقانونی اقدام نکنند. سیاست مهاجرت صفر دولت ترامپ بر پایه دستگیری تمام افرادی که به صورت غیرقانونی وارد آمریکا می‌شوند بنا شده و از این رهگذر حتی پناهندگان را نیز در بر می‌گیرد. در همین رابطه کسانی که با خانواده و فرزندان دستگیر شوند زندانی و کودکان آنها به مراکزی جداگانه و دورافتاده برای نگهداری منتقل می‌شوند.
جمهوری‌خواهان و طرفداران ترامپ معتقدند که این قانون در آمریکا وجود داشته و از سوی جرج بوش و باراک اوباما دنبال نمی‌شده، اما این دلیل بر آن نمی‌شود که ترامپ این قانون را نادیده بگیرد. با این حال علاوه بر دموکرات‌ها، برخی از جمهوری‌خواهان نیز ضمن انزجار از چنین رفتار خواهان اقدام عاجل برای پایان یافتن چنین سیاستی هستند.
تشتت آراء مخالفان برای مقابله با ترامپ
صحنه‌های نمایش داده شده از کودکان مهاجر آنها را در قفس‌های بتنی نشان می‌دهد در حالی که از والدین خود دور هستند. این صحنه‌ها در حالی نمایش داده می‌شود که ترامپ همچنان ضمن پافشاری بر اجرای چنین سیاستی در حال رایزنی برای تامین بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک است. جف سشنز دادستان کل آمریکا پیش از این گفته بود، سیاست‌های جدید مردم را از به خطر انداختن کودکانشان باز می‌دارد، درحالی که این «لابی درهای باز» در کنگره است که با تشویق مردم به دست زدن به سفر مهاجرتی پرمخاطره کودکان را به خطر انداخته است.
در همین رابطه تد کروز سناتور جمهوری‌خواه گفته است که تا چند روز دیگر قانونی را برای متوقف کردن جدایی مان خانواده‌ها معرفی خواهد کرد. او اعلام کرده که لایحه مورد نظرش در پی ایجاد پناهگاه‌های موقت برای زندگی خانواده‌های مهاجران است که در آنها به دور از تهدیدات امنیتی زندگی کنند و سرعت رسیدگی به پرونده‌های مهاجرتشان با سرعتی بیشتر پیگیری شود.
فرصتی که ترامپ قصد دارد از آن بهره‌برداری کند
با این حال ترامپ بر مبنای شعارهای انتخاباتی خود و با پیش بردن استراتژی فشار درصدد است تا با آوردن فشار سیاسی بر قانون‌گذاران، آنها را وادار به تصویب قوانین دلخواهش کند. او در حال رایزنی و رسیدن به خواست خود برای تامین بودجه دیوار مرزی است و وضعیت را به گونه‌ای رقم زده تا مقامات را برای تصویب طرح‌های مورد نظر کاخ سفید به شتاب بیاندازد.
او همچنین در راستای تحقق شعارهای انتخاباتی خود در مورد برخورد با مهاجرت غیرقانونی به آمریکا خواستار پیگرد قضائی تمامی پرونده‌های مهاجرت غیرقانونی به آمریکا شده و بر همین اساس با تصمیم دولت از نیمه ماه آوریل تا پایان ماه می حدود ۲ هزار کودک از خانواده‌هایشان که مهاجر غیرقانونی محسوب می‌شوند، جدا شده‌اند. این امر به عقیده کارشناسان به مرحله‌ای رسیده است که رئیس جمهوری آمریکا با مانور روی بحث امنیت ملی در صدد افزایش انگیزه جمهوری‌خواهان برای انتخابات پیش‌رو در اواخر تابستان امسال است. شواهد نشان می‌دهد که علیرغم رسوایی اخلاقی چنین ماجرایی در آمریکا، رای دهندگان جمهوری‌خواه از سیاست جدایی فرزندان حمایت می‌کنند. در همین راستا نشریه تایم در گزارشی و بر پایه تازه‌ترین نظرسنجی‌ها اعلام می‌کند که 58 درصد جمهوری‌خواهان این اقدامات از سوی دولت را مورد حمایت قرار داده و بخش قابل ملاحظه‌ای نیز پاسخی ممتنع داشتند. حتی گفته می‌شود که دو سوم مردم آمریکا از چنین پیش‌آمدی احساس ناراحتی نمی‌کنند.
این امر با توجه به حمایت گسترده طبقه زیر متوسط آمریکا و به خصوص ایالت‌های جنوبی برگ برنده‌ای دیگر برای تحقق وعده‌های انتخاباتی‌ ترامپ خواهد بود. حالا او در راستای حرکت به سمت بهره‌برداری از این مساله به نفع خود، انتقاد دولت آلمان نسبت به سیاست‌های مهاجرتی دولتش را بهانه‌ای قرار داده تا بر روی بحث روانی و امنیتی طرفداران خود مانور دهد. او گفته که دولت ائتلافی آلمان بر اثر بحران مهاجران متزلزل شده است. وی همچنین در پیام‌هایی توئیتری اعلام می‌کند که اروپا با پذیرش میلیون‌ها مهاجر مرتکب اشتباهی بزرگ شده زیرا مهاجران فرهنگ اروپایی را به شدت تحت تاثیر قرار خواهند داد. آلمان را نگاه کنید! بزهکاری در این کشور افزایش یافته است و ما نمی‌خواهیم آنچه اروپا اکنون با آن دست به گریبان است برای ما هم اتفاق بیافتد.
سایر اخبار این روزنامه
در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مطرح شد: هماهنگی و اهتمام سه قوه برای حل مشکلات مردم «ابتکار» از رد کلیات طرح شفافیت حقوق و دستمزد مقامات کشوری در صحن مجلس گزارش می دهد «ابتکار» از هیاهوی پیش‌بینی مسابقات جام جهانی فوتبال در کشور گزارش می‌دهد شرط‌بندی 3 - پیش‌بینی 0 علیرضا صدقی سخنی با تازه واردان عرصه سیاست سران اقتصادی کشور در سالن اجلاس سران به ارائه توصیفی پرحاشیه از اقتصاد ایران پرداختند پایان پرونده جنجالی قتل‌های محفلی کرمان پس از 16 سال دلیل پافشاری کاخ سفید بر اجرای سیاست مهاجرت صفر چیست؟ به نام مهاجران، به کام ترامپ سرنوشت صنعت توریسم در جهان با فناوری‌های نوین زنجیره‌ای گره خورده است آینده گردشگری در دستان «بلاک‌چین» گفت‌وگو با «بِرَد بِرد» کارگردان انیمیشن «شگفت‌انگیزان ۲» که صدرنشین سینماهای جهان است سرلشگر فیروزآبادی به ادعای جنبش عدالت‌خواه دانشجویی واکنش نشان داد ماجرای دفتر سری مخروبه در باغ 10هزار متری