آمادگي۱۰۰ شرکت براي مذاکره با ايران


رييس سازمان انرژي اتمي‌کشورمان که براي شرکت در نشست "اسلو فروم" به نروژ سفر کرده، ديدارهايي با مسوولان ديگر کشورها برگزار کرد. به گزارش ايسنا، علي‌اکبر صالحي، در ادامه اين ديدارهاي دوجانبه‌، با هلگا اشميد، معاون فدريکا موگريني ديدار کرد.صالحي در اين ملاقات با تأکيد بر اهميت درک چندصدايي در جمهوري اسلامي‌ايران، توافق برجام را موضوعي جدي در مباحث سياسي کشور عنوان و بر رفع انتظارات از اين توافق تأکيد کرد.وي افزود: براي حفظ برجام نيازمند برآورده شدن انتظارات و نيازها و رفع عملي و دائمي‌تحريم‌هاي ظالمانه هستيم و امکان پايبندي به تعهدات برجام همزمان با تداوم تحريم‌ها به هيچ عنوان مورد قبول جمهوري اسلامي‌ايران نخواهد بود.رييس سازمان انرژي اتمي‌گفت: اروپا تاکنون گام‌هاي خوبي در جهت حفظ برجام برداشته اما در شرايط کنوني بايد بر نتايج عملي سياست‌هاي اعلامي‌از سوي اتحاديه اروپا تمرکز کند.
همچنين اشميد در اين ديدار تأکيد کرد: اروپا مصمم‌تر از هميشه در صدد حفظ برجام خواهد بود و با ايجاد مکانيزم‌هاي ويژه جهت رسيدن به اين هدف تلاش خواهد کرد.او به ابتکار گفتمان سياسي صنايع که دربرگيرنده مذاکرات تجاري شرکت‌هاي کوچک و متوسط در سطح اتحاديه اروپا با ايران است، اشاره کرد و گفت که قرار است به زودي ۱۰۰ شرکت وارد مذاکرات کاري با طرف‌هاي ايراني شوند و با توجه به اين که بيش از ۶۰ درصد صنايع اروپا در اين سطح فعاليت دارند، انتظار مي‌رود چارچوب مناسبي براي همکاري با حمايت و مشارکت مستقيم اتحاديه اروپا به وجود آيد.وي همچنين درخصوص سازوکارهاي مالي و بانکي مورد نياز نيز به تشريح آخرين وضعيت موجود پرداخت و اتحاديه اروپا را متعهد به يافتن راه حل مناسب براي برقراري روابط تجاري و مالي با ايران دانست.
خروج شتابزده برخي شرکت‌ها
از سوي ديگر رييس سازمان انرژي اتمي‌با وزير امور خارجه نروژ ديدار و گفت‌وگو کرد. اينه اريکسن سوريده، وزير امور خارجه نروژ در اين ديدار با تشريح مواضع کشورش در قبال برجام، اعلام کرد: نروژ در کنار اتحاديه اروپا قويا از استمرار برجام و حق برخورداري ايران از منافع آن حمايت کرده و در اين رابطه تلاش مي‌کند. وزير خارجه نروژ نيز حمايت کشورش از برجام را بسيار جدي توصيف کرد و خروج از آن را داراي تبعات سنگين براي ثبات و امنيت منطقه خاورميانه، رژيم منع اشاعه و گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي و بي‌اعتبار شدن آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌دانست. او ابراز اميدواري کرد که حفظ برجام بتواند به عنوان تسهيل‌کننده حل مناقشات منطقه‌اي عمل کند.


در اين ديدار علي اکبر صالحي ضمن قدرداني از حمايت‌هاي نروژ از برجام و روابط خوب دوجانبه، به اهميت دريافت نتايج ملموس ملت ايران از حمايت‌هاي سياسي و اقتصادي اروپا از برجام تأکيد کرد.صالحي با انتقاد از واکنش شتابزده بعضي از شرکت‌هاي اروپايي نسبت به خروج آمريکا از برجام، سياست‌هاي واشنگتن را محکوم به شکست دانست و فروپاشي برجام را آسيبي جبران‌ناپذير براي جامعه جهاني برشمرد. رئيس سازمان انرژي اتمي‌کشورمان حفظ احترام به شئونات ملت ايران را در رأس نظام تصميم‌گيري در سياست خارجي کشور برشمرد و گفت که پايبندي به تعهدات بين‌المللي صرفا در يک ساز و کار متقابل امکان‌پذير است.صالحي همچنين يادآور شد: اعتمادسازي مهم و ضروري بوده اما مستلزم اقدام به‌هنگام و موثر طرفين است و اميدواريم اروپا با درک حساسيت شرايط به اجراي تعهداتش در زمان مورد انتظار اقدام نمايد