تعامل بین‌المللی، نیاز امروز اقتصاد کشور

عباس آرگون*- مدیریت اقتصاد کشور پیچیده‌تر از آن شده که راهکارهای کارشناسان از سوی مجریان این حوزه عملیاتی شود. همین موضوع اما خود دلیلی بر آن شد تا مهمان ویژه روز گذشته اتاق بازرگانی این بار مرد دیپلماسی ایران باشد تا شاید اظهار‌نظر و چاره‌اندیشی‌های محمدجواد ظریف توان گشایش گره از اقتصاد کشور را داشته باشد. دیپلماسی به یاری اقتصاد آمده است و باید امیدوار باشیم این روند به شرایط فعلی بهبود بخشد.
هر چند وزیر امور خارجه در جلسه اتاق بازرگانی سعی در تزریق امید و آرامش به افکار بازرگانان داشت اما این دست امیدواری‌ها با واقعیت اقتصاد کشور فاصله زیادی دارد و باید به دنبال راهکارهای اجرایی جدی قدم برداشته شود. تاثیر‌گذاری تحریم‌های بین‌المللی باید به حداقل ممکن رسیده و نگاه مسوولان به سرمایه‌های اجتماعی داخلی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
توجه به تعاملات بین‌المللی اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد و باید بدانیم این موضوع بر مدیریت داخلی اقتصاد کشور نیز موثر است. ادامه مذاکره و تعامل راهبردی با دنیا اهمیت انکار‌ناپذیری دارد و این موضوع را باید با توجه به آنکه در حال حاضر دیگر کشورها نیز اهمیت ویژه‌ای به دیپلماسی می‌دهند مورد توجه و بررسی قرار دهیم و آنها را با خود هم‌راستا کنیم.
با توجه به آنچه پیش از این مورد توجه قرار گرفت باید بدانیم یکی از عوامل مهم آسیب‌های اقتصادی کشور آن است که مشکلات را به طور واقعی شناسایی، رمز‌گشایی و حل نمی‌کنیم. به هر روی همه آسیب‌های اقتصاد کشور تنها بر اساس مشکلات بین‌المللی نبوده و عدم انسجام داخلی در تمام دستگاه‌های اجرایی و قانونگذاری در داخل خود یکی از دلایل انباشت مشکلات اقتصادی است.


ادامه حیات سالم اقتصادی اما فقط در شرایطی محقق خواهد شد که با انسجام داخلی به سمت گفت‌و‌گوی بین‌المللی و حل کردن مشکلات داخلی قدم برداشته شود. نبود این انسجام همه‌جانبه منجر به افزایش مشکلات خواهد شد و نمی‌توان توقع داشت در شرایط بحرانی فقط اظهار نظرهای پی‌در‌پی مشکلات
چاره‌گشا باشد.
یکی از مسایلی که در حال حاضر دچار شکنندگی و آسیب گسترده است به روند افزایشی لجام‌گسیخته نرخ ارز برمی‌گردد. این موضوع اما پیش از این قابل پیش‌بینی بود. چگونه ممکن است سرکوب چهارساله نرخ ارز و جلوگیری از افزایش بهای آن به شکل دستوری بی‌نتیجه باشد و اقتصاد را دچار آسیب نکند؟ طبیعی است بعد از رها شدن این فنر فشار با انفجار نرخ ارز مواجه می‌شویم. مشکلی که امروز با آن مواجه هستیم حاصل نبود یکپارچگی است.
همچنین افزایش نقدینگی در جامعه دیگر مشکل داخلی در اقتصاد کشور است که تا به امروز مورد توجه قرار نگرفت و خود به عنوان محرک مشکلات اقتصادی کشور آسیب گسترده‌تری به اقتصاد کشور وارد کرده است. این در حالی است که نقدینگی سرگردان در کشور باید به سمت بخش‌های مولد حرکت کند تا در نتیجه موتور صنعت و اقتصاد کشور آن طور که باید در مسیر رشد اقتصاد قرار ‌گیرد.
کنار گذاشتن نگاه بخشی و قدم گذاشتن در مسیری یکپارچه و تعامل با جامعه بین‌الملل راهکاری عملیاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد و با نگاهی کلان به آینده اقتصاد کشور بهترین عملکرد ارائه شود. در نهایت نباید فراموش کرد هیچ کشوری خارج از تعاملات بین‌المللی امکان توسعه و رشد اقتصادی نخواهد داشت.
*عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی