روز گذشته معاملات آتی سکه در بورس کالا تا اطلاع ثانوی متوقف شد سرگیجه پژواک‌های طلایی

سمیرا ابراهیمی
روز گذشته در مسیر افزایش قیمت سکه طلا در بازار تهران که باعث شده بود معاملات آتی سکه در بورس کالا نیز قیمت های 3100 تومانی درج شود، روند معاملات این بازار متوقف اعلام شد. براساس این اطلاعیه، مدیر توسعه بازار مشتقه اعلام کرد: طبق مورد 2 بند ب ماده الحاقی دستورالعمل اجرایی معاملات قراردادهای آتی در شرکت بورس کالای ایران، تا اطلاع ثانوی، اخذ موقعیت تعهدی خرید فزاینده در قراردادهای آتی سکه طلا برای فعالان بازار مقدور نیست.
درپی آشفتگی‌های موجود بازار سکه، برخی بازار آتی را متهم به دادن سیگنال به بازار نقدی می‌دانند در حالی‌که به لحاظ نظری، بازار آتی سکه بسیار کوچکتر از بازار سکه نقدی است و امکان انجام چنین رفتاری را ندارد.
میثم رادپور، کارشناس بازار ارز و طلا در گفت‌‌و‌گو با «ابتکار» در خصوص دلایل بالا رفتن قیمت سکه در بازار و همچنین افزایش قیمت سفارش آتی سکه گفت: بازار آتی سکه، بازار مستقلی نیست که بدون تاثیرپذیری از سایر متغیرهای اقتصادی همچون نرخ دلار و سکه نقدی نوسان پیدا کند. این موضوع به منزله آن است که هیجانات اخیر بازار آتی سکه، دلایل بورسی و مالی ندارد. هم اکنون محرز است که قیمت سکه حباب دارد، اما دلیل اصلی این حباب، آن است که قیمت دلار غیر قابل پیش‌بینی و حتی غیرقابل مهار شده‌‌است. آنچه امروز در بازار آتی سکه به عنوان حباب دیده می‌شود، در واقع حبابی است که از بازار سکه نقدی به این بازار منتقل شده‌ است.


پیش‌‌بینی آینده بازار شدنی نیست
این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: وقتی که دلار به قیمت 8500 تومان می‌رسد، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت سکه بی‌تفاوت بماند. در بازار همه به دنبال انتفاع بیشتر هستند. اگر دلار آرام بگیرد، بازار طلا در تمام سطوح نیز آرام می‌شود، در غیر این صورت واقعیت‌های اقتصادی به این شکل منعکس می‌شود. در این شرایط بستن و متوقف کردن بازار آتی سکه که تنها بازار شفاف در آشفته بازار فعلی است، شاید برای چند روز کوتاه بتواند این موضوع را کنترل کند، اما باز هم افزایش قیمت سکه راه خود را پیدا می‌کند.
رادپور در ادامه به پیش‌بینی آینده بازار ارز و طلا پرداخت و گفت: با توجه به این که در چند روز اخیر، خیلی زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، قیمت دلار جهش پیدا کرد، نمی‌توان پیش بینی درستی از ادامه این بازار داشت. در شرایط فعلی، بازار به قدری پیچیده شده‌است که رفتار مردم بیشتر از متغیرهای اقتصادی مسیر آینده بازار را تعیین می‌کند. در واقع بازارها آماج فشارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هستند که در این شرایط تبیین هیچ آینده‌ای انجام شدنی نیست.
تطیل شدن بازار آتی به صلاح بازار نقدی نیست
در این رابطه، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری گفت: حتی اگر این فرض را بپذیریم که بازار آتی در حال سیگنال دادن به بازار نقدی است باید متوجه باشیم که این تنها سیگنالی نیست که در شرایط فعلی اقتصاد کشور وجود دارد و تعداد بسیار زیادی سیگنال درمورد سایر دارایی‌ها و اقدامات سیاست‌گذاران دولت و بانک مرکزی وجود دارد و عملا با حذف یک سیگنال نمی‌توان همه جریان سیگنال ها را قطع کرد. بنابراین با این استدلال، تعطیل کردن بازار آتی کمکی به ساماندهی بازار نقدی نخواهد کرد.
سعید اسلامی همچنین توجه به سایر سیاست‌گذاری‌ها را برای سامان‌دهی به بازارهای نقدی مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: اگر می‌خواهیم تاثیر بازار آتی را بر بازارهای نقدی ببینیم نکته کلیدی این است که در مرحله اول بتوان میزان این اثر را اندازه‌گیری کرد و سپس دست‌مان برای سیاست‌گذاری در مورد بازار آتی باز باشد. تعطیل کردن بازار آتی دقیقا به این مفهوم است که یکی از محل‌هایی حذف شود که سرمایه می‌تواند به آن وارد شود و به قیمت‌‌گذاری‌های صحیح کمک کند که این ممکن است منجر به آشفتگی‌های بیشتر در بازارهای نقدی شود. صد البته به دلیل اینکه بازار آتی بسیار کوچک است ممکن است اثر این آشفتگی اکنون دیده نشود اما تعطیل کردن یک بازار مالی موجود که به گفته خود مدیران نقش اطلاع‌رسانی هم دارد به صلاح بازارهای مالی کشور نیست.
حال و روز طلای جهانی
به باور تحلیلگران کامرز بانک، افت و از دست دادن بخشی از دستاوردهای شاخص دلار در ادامه سال 2018، قیمت طلا را در انتهای سال به 1350 دلار و قیمت نقره را به 18 دلار در هر اونس خواهد رساند.
بر اساس گزارش چشم انداز قیمت بازار این بانک، در هفته گذشته طلا به پایین ترین سطح 6 ماهه و دلار به بالاترین سطح 11 ماهه صعود کرده است که دلار بخش زیادی از صعود خود را مدیون سیاست های پولی آمریکا و بانک مرکزی اروپا و همچنین اتفاقات سیاسی در قاره اروپا است.
این ماه فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش داد در حالی که بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که نرخ بهره در اقتصاد این حوزه حداقل تا سال 2019 افزایش نخواهد داشت.
در حالی که این 2 تصمیم باعث حمایت از دلار شده بود، اما طلا نتوانست (تحت تاثیر ارزش دلار و عوامل تکنیکال) از ضعف بازارهای سهام که با افزایش تنش تجاری افت کرده بودند، استفاده کند و نقش خود را به عنوان مکان امن سرمایه بد بازی کرد.
به گزارش این بانک، داده‌های مربوط به فروش سکه ایالات متحده و صندوق‌های معامله و سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار نشان می‌دهد که سرمایه گذاری در بازار رشدی منفی برای فلزات گرانبها ثبت کرده‌است.
تحلیلگران این بانک ضعف طلا را موقتی می‌دانند و باور دارند به محض فروپاشی دستاوردهای دلار و افت شاخص ،روند صعود طلا آغاز خواهد شد.
هر چند بر اساس گزارش قبلی این بانک، روند کوتاه مدت قیمت طلا حتی با وجود برخی از عوامل به نظر مهم کاهشی خواهد بود. کامرز بانک در گزارش قبلی خود اعلام کرده بود: حتی افزایش تنش های بین المللی مانند انتخابات روز یکشنبه هفته آینده در ترکیه و نشست اتحادیه اروپا در هفته پیش رو هم بعید است در کوتاه مدت از طلا حمایت چندانی داشه باشد.
تحلیگران این بانک اعلام کردند در نظر سرمایه گذاران وقتی طلا نمی تواند از عاملی همچون تنش تجاری بین آمریکا و چین در جهت تقویت خود استفاده کند بسیار بعید است که عوامل دیگری همچون انتخابات ترکیه بتواند به طلا برای افزایش قیمت کمک کند.
بر اساس سیگنال های فدرال رزرو میزان افزایش نرخ بهره در سطحی نزدیک به خنثی برای سال آینده پیش بینی شده است. فدرال رزرو به شرطی که افزایش نرخ بهره باعث بیش فعالی و داغ کردن اقتصاد امریکا نشود به شدت علاقه دارد نرخ بهره را به بالای این سطح برساند. در گذشته بازارها تمایل داشتند (امکان بهتری) انتهای چرخه افزایش نرخ بهره را خیلی زودتر پیش بینی کنند. به طور مثال 2006 قیمت طلا صعود چشمگیری را حتی 6 ماه مانده به زمان آخرین افزایش نرخ بهره شروع کرده بود. به باور ما بحث و جریان های با محوریت رسیدن فدرال رزرو به انتهای روند افزایش نرخ بهره، قیمت طلا را در انتهای سال 2019 به 1500 دلار در هر اونس خواهد رساند.
از طرفی اتفاقات سیاسی در اروپا از جمله روند انتخابات و تشکیل قدرت ایتالیا، بحران مالی یونان، روند بریگزیت و تاثیرات متقابل آن بر اقتصاد انگلستان و حوزه یورو می‌توانند به دلیل تاثیر گذاری در روند اقتصادی این حوزه و نگرانی های به دلیل افزایش ریسک های سرمایه گذاری از طلا حمایت کنند.
کامرز بانک اعتقاد دارد وقتی طلا شروع به صعود کند نقره هم در ادامه رشد قیمت خواهد داشت. این نهاد تحلیلی انتظار دارد نقره در انتهای سال 18 دلاری و برای سال 2019 رقم 20 دلار در هر اونس را ثبت کند.
سایر اخبار این روزنامه
عضو هیات رئیسه مجلس : لاریجانی و روحانی درباره لایحه FATF با رهبر انقلاب دیدار خواهند کرد «ابتکار» از جلسه غیرعلنی پیش بینی نشده مجلس درباره مشکلات اقتصادی گزارش می دهد برنامه دولت برای مقاومت در برابر تا 2 سال جنگ تحریمی ظریف خطاب به منتقدان دولت : خیال نکنید اگر روحانی رفت و اصولگرایان آمدند موفق می‌شوند محمد صادق جنان صفت رئیسی که نمی داند چه کند بهتر است برود روز گذشته معاملات آتی سکه در بورس کالا تا اطلاع ثانوی متوقف شد سرگیجه پژواک‌های طلایی «ابتکار» نگاه اصلاح طلبان به تضاد های تحزب در توسعه سیاسی و استراتژی وحدت انتخاباتی را بررسی می‌کند «ابتکار» از آثار اخبار در نگاه شبکه های اجتماعی بر سایر مردم گزارش می دهد تصویر مبهم «خبر» در آینه اذهان جامعه کیوان ساکت در گفت وگو با «ابتکار » از اساسنامه جشنواره موسیقی فجر می گوید اجرا شدن یا نشدن ؛ مسئله این است! مقتدی صدر و حیدر العبادی برای تشکیل فراکسیون اکثریت توافق رسیدند عراق در مسیر دشوار گذار هشتادمیلیون، یک ملت با یک ضربان قلب امروز منتظر مهمترین بازی تاریخ تیم ملی فوتبال ایران هستند دفاع جهانگیری از لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها