اظهارات دوگانه مسئولان اقتصادی دولت درباره بازار ثانویه ارز


مسعود کرباسیان در حاشیه نشست خبری هفتگی سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش ایسنا در زمینه ایجاد بازار ثانویه برای ارز، اظهار کرد: ما ارز را همان 4200 تومان ارائه می‌کنیم و راجع به بازار ثانویه در این زمینه تصمیم‌گیری نکردیم و اگر قرار باشد در این زمینه تصمیم جدیدی بگیریم آن را اعلام می‌کنیم پس اگر چنین چیزی گفته شده درست نیست و ما تصمیمی در این زمینه نگرفتیم!
این حرف‌های کرباسیان در شرایطی مطرح شد که سیف رئیس‌کل بانک مرکزی روز دوشنبه در حاشیه جلسه مشترک کمیسیون صنایع و کمیسیون حمایت از تولید مجلس شورای اسلامی، گفته بود: جزئیات بازار ثانویه ارز تدوین شده و از محل 20 درصد صادرات غیرنفتی که عمدتاً از طریق بخش خصوصی انجام می‌شود برای واردات برخی کالاهای غیراساسی و به‌صورت نرخ توافقی خواهد بود.
بهرحال اظهارات دوگانه و متناقض سیف و کرباسیان نشان می‌دهد که مسئولان ارشد تیم اقتصادی دولت مدعی تدبیر و امید همچنان با یکدیگرناهماهنگ هستند و دود این ناهماهنگی نیز به چشم مردم کوچه و بازار می‌رود تا حدی که روزانه شاهد کاهش ارزش پول ملی و افزایش لحظه‌ای نرخ ارز و سکه می‌باشند.
از سوی دیگر وزیر اقتصاد در پاسخ به این پرسش که چه مکانیزمی برای بازگشت ارز صادراتی در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: تصمیم ما درباره این‌که صادرکننده اظهارنامه صادراتی خود را به بورس وارد کند یکی از این مکانیزم‌هاست که واردکننده کالاهای دسته سوم می‌تواند این اظهارنامه را خریداری کند. مشوق‌هایی هم برای این کار در نظر گرفته‌ایم، معافیت مالیاتی صادرکننده، نبود مالیات بر ارزش افزوده برای صادرات، نبود استرداد حقوق گمرکی و کسب درآمد برای صادرکننده برخی از این مشوق‌هاست. کرباسیان با بیان اینکه افزایش نرخ ارز بر اظهارنامه اضافه می‌شود، گفت: ممکن است فرد صادرکننده اظهارنامه آن را در بورس بفروشد و ارز را هم همراه آن به فروش برساند اما اگر ارز را بفروشد، پول ارز را دریافت می‌کند اما اگر اظهارنامه را بفروشد پول آن را دریافت می‌کند پس ممکن است که لزوما ارز را به فروش نرساند، در نتیجه ما با اظهارنامه‌ها کار داریم.


حالا سؤال این است که آیا اظهارنامه‌ای که به ارز اضافه می‌شود امکان کنترل دارد یا نه؟ باید گفت که ما سقف استفاده از گروه سوم را حداکثر روی چهار یا پنج میلیارد دلار می‌بریم و ما بالغ بر 15 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیرنفتی‌مان 20 درصد می‌شود و از آن 15 میلیارد دلار ما برای پنج‌میلیارد دلار برنامه‌ریزی می‌کنیم.وی در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی‌اش از مابه‌التفاوت ریالی اظهارنامه چقدر است، گفت: ما داریم درباره این موضوع کار کارشناسی می‌کنیم و دنبال این هستیم که اظهارنامه بتواند خود را شفاف کند.
 ما نمی‌توانیم بورس را دستوری اداره کنیم، ما اتفاقا باید بگذاریم که کار بورس به خودی خود دنبال شود و ما نظارت بر آن داشته باشیم و حسن بورس نیز به همین است.
کرباسیان در پاسخ به این پرسش که صرافی‌ها عملا وارد این بازار فعلی نمی‌شوند، اظهار کرد: صرافی‌ها رسمیت دارند اما تزریق ارزی به آنها انجام نمی‌شود. ما سال قبل ارز آزاد به بازار تزریق می‌کردیم که بتوانیم ریال پول ملی‌مان را حفظ کنیم آن هم در مقابل کسانی که به این پول ملی بی‌توجه بودند اما از ابتدای امسال پولی به بازار تزریق نکردیم و آن را جزء ذخیره مملکت قرار دادیم پس ما آمادگی داریم برای هر تصمیم که در آینده رخ دهد منابع‌مان را داشته باشیم.
وی تاکید کرد: ما باید نسبت به اتفاقات و رویدادها انعطاف داشته باشیم. من روز اول راجع به ارز صادراتی نظرمان چیز دیگری بود اما الان نظرمان چیز دیگری است. درباره ارز مسافرتی باید بگویم با توجه به بازخوردهایی که دریافت کردیم تصمیم جدیدی نگرفته‌ایم.