اشتیاق «ترامپ» برای معامله با «پوتین»

گروه بین‌الملل: آمریکا و روسیه درباره دیدار «دونالد ترامپ» و «ولادیمیر پوتین» به توافق رسیده‌اند. آنها ماه آینده در هلسینکی، پایتخت فنلاند دیدار خواهند کرد. کاخ سفید اعلام کرده است که این دیدار ۱۶ ژوئیه خواهد بود. این توافق در سفر «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا به مسکو حاصل شده است. آخرین دیدار روسای‌جمهوری آمریکا و روسیه به حاشیه نشست گروه ۲۰ در ژوئیه ۲۰۱۷ بازمی‌گردد.
به گزارش بی‌بی‌سی «جان بولتون» پس از دیدار با پوتین به خبرنگاران گفته است که سفرش به مسکو به درخواست ترامپ صورت گرفته است. به گفته بولتون، ترامپ و پوتین خواهان آن هستند تا این نشست به بهبود روابط میان دو کشور کمک کند. مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرده است که روسای جمهوری آمریکا و روسیه بر این باورند که در مقطع فعلی، دیدار و مذاکره درباره مشکلات فی‌مابین و زمینه‌های همکاری مهم است.
به اعتقاد پوتین نیز دیدار با بولتون امیدها برای از سر گیری کامل روابط را افزایش داده است. او گفته است در حال حاضر، روابط آمریکا و روسیه در بهترین شکل نیست. رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرده که کشورش به دنبال رویارویی نیست، روابط فعلی روسیه و آمریکا «ناشی از درگیری‌های شدید سیاسی داخلی در آمریکا است.» دستگاه‌های امنیتی آمریکا روسیه را به مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متهم کرده‌اند، اتهامی که روسیه آن را رد می‌کند.
اشتیاق ترامپ برای دیدار با پوتین


چندی پیش جاسوس سابق سیا مدعی شده بود که رئیس‌جمهوری آمریکا علاقه خاصی به همتای روس خود دارد. «ادوارد اسنودن» گفته بود که هیچ کس در جهان پوتین را به اندازه ترامپ دوست ندارد. حالا که تاریخ دیدار پوتین و ترامپ مشخص شده است، «دونالد ترامپ» اعلام کرده است که برای دیدار با پوتین لحظه شماری می‌کند. به گزارش خبرگزاری تاس، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده است که اگر در این دیدار با پوتین به توافق برسند بسیار شگفت انگیز خواهد بود. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به نقل از ترامپ گفته است که رئیس جمهوری آمریکا پیش‌بینی می‌کند این دیدار به تقویت صلح و امنیت سراسری در جهان بی‌انجامد.
وی گفت رئیس جمهور ترامپ امیدوار است دیدارش با پوتین به کاهش تنش و ایجاد روابطی سازنده منجر شود. سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد ترامپ این دیدار را به نفع امنیت ملی آمریکا می‌داند. به گفته سخنگوی کاخ سفید، توپ اکنون در زمین بازی روسیه است و ترامپ فعالیت‌های مخرب مسکو را تحت نظارت دارد، الویت رئیس جمهور امنیت و منافع ملت آمریکا است. 
سوریه اولویت مذاکرات روسای جمهور
در آستانه دیدار فنلاند، ترامپ گفته است که با رئیس‌جمهوری روسیه درباره جنگ سوریه و اوضاع اوکراین مذاکره خواهد کرد. مقام‌های آمریکایی نیز معتقدند سوریه در دستور کار نشست ترامپ و پوتین در هلسینکی قرار دارد. منابع خبری نیز نوشته‌اند که ترامپ طرحی دارد که به روس‌ها اجازه خواهد داد به «بشار اسد» رئیس جمهوری روسیه کمک کند یک منطقه را در طول مرز با اردن که در آنجا ائتلاف تحت رهبری آمریکا و شرکای نظامی‌اش با فشار فزاینده از سوی یک نیروی متخاصم ناشناس روبرو هستند، بازپس بگیرد. به نظر می‌رسد ترامپ با این طرح قصد معامله با پوتین را دارد. همچنین برخی از تحلیلگران معتقد هستند که برجام و خروج  ایران از سوریه نیز در این نشست مورد بحث قرار گیرد. شبکه سی‌ان‌ان نیز در این خصوص در گزارشی آورده است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد در دیدار آتی خود با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود درباره توافقی بر سر وضعیت سوریه به بحث بپردازد. ترامپ مجددا ایده خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه را این بار به طور خصوصی در نشستی خصوصی با «مالک عبدالله دوم»، پادشاه اردن در کاخ سفید طی روزهای اخیر مطرح کرده است. یک منبع دیپلماتیک تایید کرده است که این دو رهبر مسئله سوریه را مفصلا مورد بحث قرار دادند و ترامپ گفته که باور دارد می‌تواند با پوتین توافقی را درباره یک به اصطلاح منطقه هائل در جنوب غرب سوریه که به آمریکا اجازه خروج در سریع‌ترین زمان ممکن را بدهد، به توافق برساند.
معامله برای توافق قرن 
نکته قابل توجه در دیدار پوتین و ترامپ معامله برای توافق قرن خواهد بود. واشنگتن پیگیری‌ها و تماس‌های خود را در خاورمیانه برای به ثمر رساندن توافق قرن افزایش داده است. «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم در این خصوص نوشته است که دولت «دونالد ترامپ» آماده دادن امتیازات بیشتر در پرونده‌های منطقه‌ای مانند پرونده سوریه است،  با معادله به رسمیت شناختن نفوذ روسیه در مقابل تصمیم «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه برای میانجیگیری در خصوص توافق قرن. عناوین این معادله می‌گویند که دولت آمریکا در مقابل تسهیل اجرای «توافق قرن»، از حمایت گروه‌های معارض مسلح در سرتاسر دست برمی‌دارد و از این کشور خارج می‌شود و همچنین دست مسکو و همپیمانانش را برای بازگرداندن حاکمیت سوریه به استان‌ها درعا، القنیطره و ریف السویداء و نیز بازگشایی گذرگاه مرزی «نصیب» در مجاورت اردن، باز می‌گذارد. 
به نظر می‌رسد دیدار عباس و نتانیاهو اگر در مسکو انجام شود، یکی از مهم‌ترین محورهای دیدار پوتین با ترامپ در «هلیسنکی» خواهد بود که احتمال می‌رود در آن اختلافات بین دو ابرقدرت جهانی درخصوص کره‌شمالی، اوکراین، جنگ در سوریه و طبعا توافق هسته‌ای ایران مورد بحث و رایزنی قرار گیرد. 
هراس اروپا از مسکو
هر چقدر ترامپ برای دیدار با پوتین اشتیاق دارد به همان میزان اروپا روسیه را تهدیدی برای امنیت خود قلمداد می‌کند. در این زمینه روزنامه آلمانی ولت در مقاله‌ای نوشته است که در نتیجه دیدار پوتین و ترامپ، ممکن است واشنگتن با توقف شرکت خود در رزمایش‌ها در مرز شرقی ناتو موافقت کند و در پاسخ مسکو مانورها در غرب روسیه را متوقف نماید. چنین تصمیم توسط امریکا می‌تواند سازمان نظامی ناتو را تضعیف کند و اصول اساسی این سازمان را به چالش بکشد. توانایی‌های تهاجمی مسکو کاهش نیافته و کشورهای اروپایی، به ویژه لهستان کشورهای بالتیک، که دائما در مورد تهدید روسیه سخن می‌گویند، از این موضوع ناراحت خواهند شد.
این نشریه همچنین ادعا می‌کند که اگر نتیجه مذاکرات بین دو رهبر به لغو تحریم‌ها علیه روسیه منجر گردد، اروپا نیز مجبور خواهد شد، محدودیت‌های اقتصادی خود را از میان بردارد.
از سوی دیگر  اعضای اتحادیه اروپا تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه را برای شش ماه دیگر تمدید کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ۲۸ نماینده اتحادیه اروپا اعلام کردند که تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه برای عدم پیشرفت در اجرای توافقات توسط مسکو برای توقف درگیری‌ها در شرق اوکراین شش ماه دیگر تمدید شدند. 
تحریم‌های علیه روسیه از تابستان ۲۰۱۴ آغاز و به دلیل بحران در اوکراین چند ماه پس از الحاق کریمه به روسیه و پس از آن حملات افراد مسلح طرفدار روسیه در شرق اوکراین به اجرا گذاشته شد. کی‌یف و کشورهای غربی، روسیه را به حمایت از شورشیان جدایی طلب و تامین تسلیحاتی آنها محکوم می‌کنند. مسکو این مسئله را تکذیب کرده است.
اعضای اتحادیه اروپا همچنین تصمیم گرفتند که روسیه باید مسئولیت حمله به پرواز MH۱۷ که توسط موشک در آسمان اوکراین در سال ۲۰۱۴ میلادی مورد اصابت قرار گرفت را به بپذیرد.