پرايد ٣ساعته پريد

آرمان: در آستانه روز صنعت و معدن، وزیر صنعت، معدن و تجارت رو در روی خبرنگاران قرار گرفت تا به سوالات آنها پاسخ دهد. این نخستین باری است که پس از گرفتن رأی اعتماد مجلس، او در نشستی خبری حاضر شد و به سوالات پاسخ داد. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پراید در دوران خود جوان رعنایی بود که اکنون از پا افتاده و باید جای خود را به خودرو جوان و رعنای دیگری بدهد، اما قابل توجه است که در همین چند روز آشفتگی بازار پول، حدود 4000 دستگاه در فاصله زمانی سه‌ساعته خریداری شد که رقمی معادل 250 میلیارد تومان بود و این رقم از سوی مردم پرداخت شده و خرید کارتکسی هم نبوده است. بلکه خرید قطعی و با کارت شهروندی صورت گرفته است. شریعتمداری با بیان اینکه باید از ظرفیت‌ خالی واحدهای تولیدی در شرایط فعلی به نحو مطلوب استفاده کرد، اظهار کرد: با افزایش میزان بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید و نیز استفاده از ظرفیت خالی واحدهای تولیدی در شرایط فعلی که با تحریم مواجه هستیم، می‌توانیم در راستای بهبود وضعیت گام برداریم. این مقام مسئول با اشاره به اینکه دولت در زمان روی کار آمدن در سال ۱۳۹۲ با مساله نبود قطعیت مواجه بود و در شرایط خاص اقتصادی روی کار آمد، عنوان کرد: در حالی که قیمت دلار قریب به ۳۰۰ درصد رشد کرده بود، شاهد بازگشت آرامش در بازار ایران و نیز بازگشت قطعیت در سیاست خارجی بودیم. در ایام اخیر با روی کار آمدن قلدری به نام ترامپ در عرصه بین‌المللی، آمریکا در تلاش است تمام نسخه‌های سیاسی را تخریب کند و نوک پیکان به سمت اقتصاد ایران رفته است تا با کاهش درآمدهای نفتی و نیز ایجاد شرایط بد اقتصادی وضعیت را به گونه‌ای پیش ببرد که مردم پول نداشته باشند نان بخرند.
رشد 24 درصدی تولید خودرو
وزیر صنعت با اعلام اینکه میزان تولید خودرو در کشور نسبت به سال قبل ۲۴ درصدرشد داشته است و میزان فروش و صدور فاکتور نیز برای خودروها افزایش یافته است، بیان کرد: با ایجاد انتظارات عقلایی منفی، حرکت به سمت خرید غیرمنطقی خودرو طراحی شد که ممکن است در مورد برخی کالاهای دیگر نیز رخ دهد، باید بدانیم که خودرو، طلا و ارز نیست و کالای سرمایه‌ای است که باید با آن برخورد منطقی صورت گیرد.
باطل‌شدن ثبت ‌سفارش‌ کالاهای ممنوعه


وزیر صنعت ادامه داد: به‌رغم مفاد قانونی، واردات کشور در برخی کالاهایی که مورد نیاز نیست ممنوع اعلام شد تا شاهد صرفه‌جویی 2/2 میلیارددلاری در واردات خودروهای ساخته‌شده باشیم. ضمن اینکه کلیه ثبت سفارش‌های تامین مالی‌نشده در این ۱۴۰۰ قلم کالا نیز باطل شده است. او با بیان اینکه در گروه سوم که ۲۰ درصد از منابع صادراتی غیرنفتی کشور را برای واردات آن بخش از نیازمندی‌های کشور اختصاص داده‌ایم و نظر دولت حرکت به سمت یک بازار رقابتی در معامله ارزی است، تشریح کرد: بر این اساس، مکانیزم بورسی را دنبال می‌کنیم و صادرکنندگان و واردکنندگان ارز را با یک نرخ توافقی اعلام می‌کنند و به این ترتیب، رفع تعهد ارزی می‌شود، ضمن اینکه واردکننده نیز تا زمانی که گمرک اعلام نکرده است که بر مبنای ارز دریافتی از صادرکننده، کالا را وارد کشور می‌کند، رفع تعهد ارزی ندارد.
تغییرات در وزارت صنعت
شریعتمداری در مورد صحبت‌های مطرح ‌شده مبنی بر تغییرات در کابینه دولت، تصریح کرد: تغییرات در وزارت صنعت را باید از رئیس‌جمهوری سوال کنید. قیمت بالای تولید در ایران به دلیل مالیات بر ارزش افزوده است، در حالی که برخی از تولیدکنندگان با مشکل تامین سرمایه در گردش مواجه هستند و باید از بازار غیرمتشکل پولی تامین مالی کنند که هزینه تامین پول آنجا بسیار بالاست.