بحران آب خوزستان با ۱۳۵مسموم

آرمان- زهرا سلیمانی: آبادان به دلیل احاطه شدن توسط دو رودخانه بهمنشیر و اروند از دیرباز به جزیره سبز شناخته شده است، اما این روزها با ورود آب دریا به جزیره نمک تبدیل شده است. هنوز مردم آبادان و خرمشهر گرد و خاک‌های گاه و بیگاه که بر تن شهرهای خود می‌نشیند را پاک نکرده بودند که مشکل ۲۵ ساله آبادان یعنی آب شور با قدرت هر چه تمام‌تر خودی نشان می‌دهد. آب این دو شهر که از رودخانه‌های کارون و بهمنشیر تهیه می‌شد، از ۴۰ روز پیش با کم آب شدن این رودخانه‌ها و غلبه آب شور دریا بر آب نسبتا شیرین رودخانه، روزبه‌روز شورتر و در بعضی ساعات حتی شورتر از آب دریا می‌شود. آب شرب آبادان و خرمشهر در حال حاضر شور و با رنگ سبز و بویی شبیه به بوی فاضلاب‌های شهری در لوله‌ها جریان دارد. شوری آب شرب منازل به اندازه‌ای است که دستگاه‌های تصفیه آب هم دیگر کار نمی‌کنند. در بعضی از محله‌های آبادان ۱۵روز است که از همان آب شور بد بو هم محرومند و کاملا قطع است و آبرسانی به این محله‌ها با تانکر صورت می‌گیرد، به نحوی که مردم مجبورند برای خرید آب آشامیدنی در صف‌های طولانی قرار بگیرند. در این باره مشاور رسانه‌ای فرماندار ویژه شهرستان آبادان گفت: آب شرب شهروندان آبادانی توسط دستگاه‌های اجرایی تامین می‌شود. محسن سیف با اشاره به تاکید فرماندار ویژه شهرستان آبادان نسبت به مطالبات مردم درباره تامین آب شرب از طریق ظرفیت درون شهری بیان کرد: دستگاه‌های اجرا موظف و مکلفند تا زمان افتتاح خط دوم آبرسانی غدیر و همزمان با اقدامات جانبی در زمینه کاهش شوری آب، تامین آب شرب شهروندان را بر اساس مصوبات ابلاغی این جلسه برعهده گیرند. او تاکید کرد: ‌در همین راستا مناطق آبادان با تقسیم‌بندی جغرافیایی، در اختیار دستگاه‌های اجرایی این شهرستان قرار گیرند. مشاور رسانه‌ای فرماندار ویژه شهرستان آبادان ادامه داد: کلیه دستگاه‌های اجرایی باید طبق تقسیم‌بندی انجام شده در هر منطقه دو عدد مخزن آب ۱۰ هزار لیتری و بطری‌های آب معدنی مستقر کنند و موظف هستند آب شرب شهروندان را تا مشخص شدن وضعیت آب شیرین تامین کنند. همچنین معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: هیچگونه انتقال آبی به عراق و کویت از استان خوزستان انجام نمی‌شود و پیشنهاد فروش آب به کویت سال‌ها پیش مطرح شد که به دلیل خشکسالی‌ها و کمبود آب و نیاز داخلی این موضوع کاملا منتفی شد و تنها در حد جلسات و روی کاغذ باقی ماند. فرامند هاشمی‌زاده درباره مشکلات آب شرب در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر اظهارکرد: با توجه به روند رو به افزایش خشکسالی از سال‌های گذشته و کمبود منابع تامین آب شرب و کشاورزی در مناطقی همچون خرمشهر و آبادان، دولت برنامه وسیعی در این باره تدوین کرد که سرآمد این اقدامات و تلاش‌ها مصوبه ۱۵ فروردین ۹۶ هیات دولت در مورد زیرساخت‌های آب و فاضلاب، پایداری شبکه برق و مشکلات زیست محیطی خوزستان بود.
آخرین وضعیت شوری آب در خرمشهر
مدیرعامل شرکت آبفای استان خوزستان گفت: با تلاش اکیپ‌های عملیاتی آسیب‌دیدگی خط یک غدیر ترمیم شده و این خط با تمام ظرفیت در مدار قرار گرفته است. به گفته نماینده مردم آبادان پروژه نادرست نیشکر در استان خوزستان، مصرف آب را از رودخانه کارون بالا برده و آب پایین دست شهرهای خرمشهر، آبادان و شادگان و همچنین مسیر کارون کم شده است. عامر کعبی افزود: در چنین شرایطی و براثر ورودی آب شور خلیج ‌فارس به پنجاه تا شصت‌کیلومتری رودخانه کارون به سمت اهواز، شوری آب کارون به مسیر اهواز تا هجده ‌هزار ای‌سی افزایش یافته و این برای کشاورزی مضر است. او بیان کرد: آب‌مصرفی در آبادان و خرمشهر که با آب رودخانه‌بهمنشیر هم آمیخته می‌شود، شور است، در واقع بهمنشیر به دلیل ورود آب‌شور دریا و تصفیه‌خانه‌هایی که با خط غدیر یک که برای آبادان و خرمشهر در سال 89 اجرا شد، نتوانست آن حجم لازم و کافی را داشته باشد و با بهمنشیر ادغام شد و در نتیجه ای‌سی ‌آب در رودخانه بهمنشیر از پنج هزار به 18 هزار رسیده و باعث شد تصفیه‌خانه‌ها از کار بیفتند و آب آبادان، خرمشهر و شادگان با چنین وضعی روبه‌‍رو شود.
میزان‌آب، پاسخگوی آب‌شیرین‌کن‌های خانگی


همچنین مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان ضمن تشریح آسیب‌دیدگی خط غدیر و اقدامات انجام شده برای حل مشکل شوری آب شهرهای خرمشهر و آبادان گفت: در بامداد چهارشنبه، خط غدیر دچار آسیب دیدگی شده و انتقال آب از رودخانه کرخه به شهرهای خرمشهر و آبادان قطع شد. صادق حقیقی‌پور تصریح کرد: با آغاز انتقال آب از انتظار می‌رود Ec تنظیم شود و به حد سه تا چهار هزار میکروموس گذشته برگردد و مردم حداقل آبی را دریافت کنند که آب شیرین کن‌های خانگی پاسخگوی نیاز آنها باشد و احتیاج مردم به آب بسته بندی و تانکر کاملا رفع شود.
65 نفر در یک روستا مسموم شدند
در ادامه رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی خوزستان گفت: 65 نفر از اهالی روستای ابوالفارس از توابع شهرستان رامهرمز بامداد شنبه با علائم مسمومیت به مراکز درمانی این شهرستان مراجعه کردند. شهیار میرخشتی اظهار کرد : تعداد 65 مورد مسمومیت توسط پزشک درمانگاه باوج رامهرمز ویزیت شد که 14 نفر آنها در بیمارستان مادر رامهرمز بستری شدند. به گزارش ایرنا، او افزود: همچنین این مرکز پنج دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به همراه 12 نفر از کارکنان از مرکز فوریت‌های پزشکی رامهرمز را بلافاصله به روستای مورد نظر اعزام کرد.
تعداد مسموم‌شدگان در رامهرمز به 135نفر رسید
همچنین معاون درمان شبکه بهداشت و درمان رامهرمز از خدمات‌رسانی به ۱35 نفر در روستاهای بخش ابوالفارس این شهرستان در پی وقوع مسمومیت خبر داد. محمود ابراهیمی افزود: ۳۱ نفر از این تعداد به بیمارستان مادر رامهرمز انتقال یافتند که ۲۱ نفر در بخش اطفال و دو بزرگسال نیز در بخش داخلی بستری شده و بقیه مراجعه کنندگان به صورت سرپایی درمان شدند. چهار نفر از مراجعه کنندگان نیز به بیمارستان تخصصی کودکان ابوذر اهواز انتقال یافتند. به گزارش ایسنا، او تاکید کرد: در حال حاضر همه مسموم شدگان وضعیت خوبی دارند، اما برای بررسی علت این موضوع نمونه برداری از این بیماران انجام و به مرکز بهداشت ارسال شده است. همچنین از آب آشامیدنی این روستاها نمونه برداری شده است و احتمالا این حادثه به علت آلودگی آب رخ داده است و در روزهای آینده نتیجه قطعی بررسی‌ها و آزمایشات اعلام می‌شود.
زخم بی‌آبی و آبِ شور بر تن خوزستان
نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: پروژه نادرست نیشکر در استان خوزستان، مصرف آب را از رودخانه کارون بالا برده و آب پایین دست شهر‌های خرمشهر، آبادان و شادگان و همچنین مسیر کارون کم شده است. وزیر نیرو فروش آب به کشور‌های همسایه را به شدت تکذیب کرد و اعلام کرد مشکل آب خوزستان با بهره‌برداری از پروژه تونل آبرسانی غدیر تا ۱۵ تیر برطرف می‌شود. به گزارش ایسنا، چند روزی است خشکسالی، آب دریا را به خانه‌های مردم خرمشهر و آبادان آورده؛ اما دریا وقتی به جای موج زدن کنار ساحل، راهی شیر آب خانه‌ها می‌شود، دیگر اصلا زیبا و تماشایی نیست. استاندار خوزستان، امیدوار است وضعیت کیفی آب خرمشهر و آبادان تا پانزدهم تیر اصلاح شود. به گفته او، حدود هزار میلیارد تومان در این زمینه برای اجرای طرح غدیر دو هزینه شده تا خط لوله این طرح احداث شود.