ثبت تورم نقطه‌به‌نقطه دورقمی شد

آرمان: کنترل تورم یکی از برنامه‌هایی است که تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید از ابتدای روی کار آمدن برای تحقق آن کوشید. زیرا نرخ افسارگسیخته تورم تنها یکی از بحران‌هایی بود که دولت دهم برای دولت بعد از خود به یادگار گذاشت. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که اگر سیاست‌های اقتصادی دولت محمود احمدی‌نژاد ادامه پیدا می‌کرد باید همچون ونزوئلا به دنبال راهی برای فرار از تورم سه و چهار رقمی می‌گشتیم. اما سیاست‌های انقباضی دولت یازدهم باعث شد تا تورم 40 درصدی، تک‌رقمی شده و در مدار نزولی قرار گیرد. این روند در دولت دوازدهم نیز ادامه پیدا کرد و طی ماه‌های اخیر حتی بروز برخی از گرانی‌ها در بازارهای مختلف خللی در سیاست دولت به وجود نیاورد. با این حال بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، در خرداد سال جاری درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل(تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کل کشور به 2/10 درصد رسید. پیش از این، دولت روحانی تنها در آذر سال ۱۳۹۳ شاهد بیشترین رشد در نرخ تورم نقطه‌ای طی یک ماه بود. طوری که تورم نقطه‌ای در آذر ماه سال ۱۳۹۳ معادل 7/1 درصد طی یک ماه(نسبت به تورم آبان ماه سال ۱۳۹۳) افزایش یافت، اما این میزان رشد در خرداد سال جاری بیش از 7/1 و معادل 9/1 درصد افزایش داشت.
کنترل نرخ نورم یکی از دستاوردهای اساسی دولت تدبیر و امید است. با این حال، برخی شهروندان معتقدند که تأثیر کاهش نرخ تورم را بر زندگی و معیشت خود احساس نمی‌کنند. زیرا معمولا هر فرد تورم را بر اساس کالاها و خدمات مصرفی شخصی خود که تعداد محدودی است، تخمین می‌زند. این در حالی است‌که مرکز آمار ایران تورم را بر اساس اطلاعات ۴۵۱ قلم کالا و خدمت در ۲۹۳ منطقه شهری محاسبه می‌کند. با اینکه آمار و گزارش‌ها نشان می‌دهد که نرخ تورم طی پنج سال اخیر روند کاهشی داشته است، اما همچنان مردم نسبت به گرانی انتقادهایی را مطرح می‌کنند. در این زمینه به نظر می‌رسد که گاهی تعریف‌ها دچار تحریف می‌شوند. کاهش نرخ تورم به معنای ارزان‌شدن کالا نیست، بلکه از سرعت گران‌شدن کالا می‌کاهد.
تفاوت بین نرخ تورم و نیاز مردم
به نظر می‌رسد گاهی بین تورم و احساس مردم در مورد آن، شکافی وجود دارد و به همین دلیل عده‌ای نرخ تورم را باور نمی‌کنند. باید توجه داشت که برای محاسبه شاخص قیمت مصرف‌کننده شهری، اطلاعات مربوط به ۴۵۱ قلم از کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری جمع‌آوری می‌شود که ملاک انتخاب این کالاها و خدمات داشتن ضریب اهمیت قابل توجه در سبد خانوار و تداوم مصرف این اقلام توسط خانوارها بین دو سال پایه است که این تعداد اقلام پوشش کاملی از سبد کالاها و خدمات مصرفی خانوار‌های کل کشور هستند. معمولا سبد کالاها و خدمات مصرفی خانوارها در طول زمان دستخوش تغییر می‌شود و بعضی از اقلام از سبد خارج شده و اقلام جدید اضافه می‌شود. همچنین وزن‌های اقلام تغییر می‌کند، برای لحاظ کردن این تغییرات هر چند سال یک بار سال پایه شاخص قیمت تغییر داده می‌شود تا اقلام سبد خانوار و همچنین ضرایب اهمیت آنها بهنگام شده و محاسبات به صورت دقیق‌تر انجام گیرد. به این فعالیت در اصطلاح تغییر سال پایه گفته می‌شود. به همین منظور مرکز آمار ایران سال پایه شاخص‌های قیمت خود را از سال ۱۳۹۰ به سال ۱۳۹۵ تغییر داده است. بر این اساس، نرخ تورم خرداد سال جاری با افزایش بی‌سابقه‌ای طی یک ماه در پنج سال اخیر به 2/10 درصد رسید. بر اساس گزارش‌های مرکز آمار نرخ تورم نقطه به نقطه در دولت یازدهم و دوازدهم نشان می‌دهد از زمان شروع به کار دولت یازدهم در مرداد ۱۳۹۲ تا کنون نرخ این تورم(بر اساس سال پایه ۱۳۹۵) از 2/39 درصد به 2/10 درصد در پایان خرداد سال جاری رسیده است. نرخ تورم نقطه‌ای در دولت یازدهم با بیش از ۳۰ درصد کاهش از 2/39 درصد در مرداد سال ۱۳۹۲ به 6/7 درصد در پایان مرداد سال ۱۳۹۶ رسید و دولت نرخ تورم را به طور قابل‌توجهی کنترل کرد. با این حال، از ابتدای شروع به کار دولت دوازدهم نرخ تورم نقطه‌ای تا کنون بیش از 5/2 درصد افزایش داشته است. طبق آخرین آمار منتشرشده از سوی مرکز آمار شاخص کل قیمت مصرف‌کننده در خرداد سال جاری به 2/116 واحد رسیده است. تورم نقطه به نقطه خرداد سال جاری 2/10 درصد اعلام شده، یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین 2/10 درصد بیشتر از خرداد ماه ۱۳۹۶ برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند. نرخ تورم نقطه به نقطه در ماه مذکور نسبت به اردیبهشت 9/1 درصد افزایش داشته است. این میزان افزایش در نرخ تورم نسبت به ماه مشابه سال قبل(9/1 واحد درصد) در یک ماه از دوران شروع به فعالیت دولت‌ یازدهم بی‌سابقه بوده است. پیش از این بالاترین نرخ رشد در آذر ماه 93 با افزایش 7/1 درصدی ثبت شده بود.