پرواز ۳۰۰ ميليوني برلين - تهران

هر چه به مرداد و آبان ، موعد جان گرفتن تحریم‌های آمریکایی نزدیک می شویم، راهبردها برای ایمن ماندن در مقابل خصومت های دولت دونالد ترامپ، جدی تر و پرشتاب تر می شود.
دیروز منابع خبری آلمان از در خواست ایران برای بازگرداندن300 میلیون یورو پول نقد ایرانی از یک بانک مستقر در سرزمین ژرمن ها خبر دادند. گویا مقامات ایران درخواست کرده اند که این مبلغ از «بانک تجارتی ایران و اروپا» (Europaeisch-Iranische Handelsbank AG) یا «eihbank» به تهران منتقل شود!
300 میلیون یورو پول نقد در یک حساب سرانگشتی با نرخ دولتی 1500 میلیارد تومان و به نرخ بازار آزاد، چیزی حدود سه هزار میلیارد تومان می‌شود! پول کمی نیست اما از همه مهم‌تر نحوه انتقال آن به ایران است که با توجه به درخواست ایران به‌صورت نقدی است كه نحوه جابه‌جایی آن شاید در طول تاریخ بشریت کم نظیر باشد!
آن طور که روزنامه آلمانی بیلد خبر داده، در حال حاضر دولت آلمان در حال بررسی این درخواست است.


جالب اینجاست که در گزارش روزنامه بیلد آمده است: «تهران نگران است که با شروع تحریم‌های آمریکا با مشکل کمبود پول نقد مواجه شود ».
بر اساس آنچه منابع آگاه در آلمان به گوش رسانده اند ، ایران به سازمان نظارت بر فعالیت‌های مالی آلمان (BaFin) اعلام کرده که « این کشور به پول نقد موجود در حساب خود برای تامین ارز سفرهای خارجی شهروندان ایرانی نیاز دارد چرا که ایرانی‌ها نمی‌توانند از کارت‌های اعتباری خود در خارج از کشور استفاده کنند».طبق قوانین ، وزارت اقتصاد، وزات امور خارجه و مقامات مرتبط با صدراعظم آلمان باید در باره درخواست ایران، نظر خود را اعلام کنند.نکته مشخص این است که اگر بخواهیم اینگونه منابع ارزی خود را از خارج کشور ، برداشت کنیم و آن را به دست مسافران بدهیم، طولی نخواهد کشید که اقتصاد ملی نابود خواهد شد.به نظر می رسد که باید سیاست دیگری درباره مقابله با تحریم ها اتخاذ و از هدررفت منابع ارزی، اجتناب کرد.
واکنش طرف آلمانی
نوع واکنش دولت آلمان برای بررسی درخواست ایران در سازمان نظارت برفعالیت‌های مالی، به آنالیز و تجزیه و تحلیل «انگیزه» درخواست بستگی دارد. به گفته سخنگوی مطبوعاتی این سازمان این نوع درخواست برای دریافت «اطلاعات کافی و روشن در مورد روند انجام یک معامله» مطرح می‌شود.
پیشینه قانونی پرداخت پول نقد به ایران
سال 2016 بود که اعضای مجلس نمایندگان در آمریکا طرحی را به تصویب رساندند که طبق آن، هرگونه پرداخت پول نقد به ایران ممنوع شد. بر اساس این مصوبه، دولت ایالات متحده نیز ملزم شده که پیش از حل فصل دعاوی مالی با ایران، کنگره آمریکا را در جریان بگذارد.
آن زمان، ۲۵۴نماینده به این طرح رای موافق و تنها ۱۶۳نماینده به آن رای مخالف دادند. این طرح واکنشی بود به ادعای پرداخت ۷ / ۱ میلیارد دلار از سوی دولت اوباما به ایران. این مبلغ در ماه ژانویه 2016 به ‌منظور حل اختلافی بر سر معامله‌ای تسلیحاتی پرداخت شد که تهران و واشنگتن پیش از انقلاب و در دوران حکومت پهلوی به امضا رسانده بودند.
درباره بانک تجارتی ایران و اروپا
بر اساس اطلاعات منتشر شده روی وب‌سایت بانک (eihbank)، این بانک در سال ۱۹۷۱، پیش از انقلاب اسلامی به عنوان بانک تخصصی برای روابط شرکای تجاری ایران و آلمان و همچنین فعالیت در اروپا و سایر نقاط جهان تاسیس شد.به گزارش یورونیوز، دفتر مرکزی این بانک در منطقه آزاد تجاری هامبورگ واقع شده و شعبه‌هایی در تهران و منطقه آزاد کیش نیز دارد.به گفته سایت بانک تجارتی ایران و اروپا، این بانک، آلمانی است و تحت نظارت نظام بانکی آلمان و تحت قوانین اتحادیه اروپا فعالیت می‌کند.اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ میلادی از گشایش خط اعتباری برای بانک‌های ایرانی توسط این بانک خبر داده بود. وب‌سایت اتاق بازرگانی اعلام کرده بود که بانک تجارتی ایران و اروپا «یک خط اعتباری با بانک‌های ایرانی زیر به شکل ریفاینانس ایجاد كرده است که علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به بانکدار خود از اطلاعات بیشتر جهت استفاده از این خط اعتباری بر طبق قوانین و مقررات داخلی ایران مطلع شوند».
وب‌سایت بانکی، پایگاه اطلاع‌رسانی مستقل اقتصادی، بانک (eihbank) را « تنها بانك اروپايي با مالكيت ايراني» توصیف کرده است که تحت قوانین اروپا و آلمان فعالیت می‌کند.
بانکی در لیست تحریم های آمریکا
ایالات متحده در سال ۲۰۱۰ و درست در زمان ریاست جمهور باراک اوباما، این بانک را در لیست سیاه تحریم های خود قرار داده و آن را یکی از شاهراه‌های تبادلات مالی ایران خوانده بود.نکته جالب اینجاست که سهامداران اصلی ، بانک‌های صنعت و معدن و ملت هستند. حالا باید دید آلمان با درخواست ایران موافقت می‌کند یا داستان جور دیگری پیش خواهد رفت!