گزارش «همدلی» از دلایل کاهش تب خرید طلا و سکه از سوی مردم پول این همه گرانی را نداریم

همدلی| جمهوری، بهار را با روزهای پرخبری سپری کرد و تقریبا هفته‌ای نبود که قیمت قابل‌توجه طلا و سکه در این بازار پا به پای دلار، روی تارنمای رسانه‌ها نرفته باشد.
تکانه‌های اقتصادی با زمزمه‌های خروج آمریکا از برجام، چهارراه‌استانبول و جمهوری را برای جذب هر چه بیشتر سرمایه‌های خرد و خانگی مردم امن‌تر به به تصویر می‌کشید و به‌نظر می‌رسید که این دو بازار از فرصتی طلایی و بی‌نظیر برخوردار شده بودند.
نوسان لحظه‌ای قیمت‌ها در کف این بازار راه را برای نگرانی عده زیادی باز کرد تا خبرها از تشکیل صف‌های شلوغ مردم برای خرید سکه و طلا حکایت کنند. هر چه بود، هر گرم طلای 18 عیار که در روزهای آخر اسفند ماه سال گذشته با قیمت 150 هزار تومان به فروش می‌رسید، انگار در تعطیلات نوروزی هم بیکار ننشته بود تا در چهاردهم فروردین ماه سال جاری ناگهان 10 هزار تومان صعود کند و خود را به 160 هزار تومان برساند.
طلا در بهار بازار داغی داشت. ناگفته نماند بسیاری از مردم برای رهایی از هزینه مالیات و دستمزد طلا فروشان، سکه را بر طلا ترجیح دادند تا بازار سکه‌ها هم از این قافله جانمانده باشد. در روزهایی که دلار با نرخ 5100 تومان روی میز معامله می‌رفت، یا در دومین هفته فروردین ماه سکه تمام بهار آزادی که با یک میلیون و 715 هزار تومان فروخته می‌شد،خیلی زود به بالاتر از دو میلیون تومان رسید.


نگاهی به نوسان قیمت طلا و سکه در بهار نشان می‌دهد که نرخ هر گرم طلای 18 عیار در خرداد ماه به 187 هزار تومان رسید و روند صعودی سکه نیز همه را غافلگیر کرد. تا جایی‌که هر قطعه سکه بهار آزادی در اولین روز خرداد به یک میلیون و 930 هزار تومان و هر قطعه سکه امامی نیز با رسیدن به دو میلیون و 90 هزار تومان، سرو صدا کرد. اما این تمام تلاش طلا و سکه برای صعود نبود و در هفته‌های اول تیرماه نیز از بازار خبر رسید که قیمت سکه به بالاتر از سه میلیون نیز رسیده است. هرچند ادامه گرانی‌ها این‌طور هم پیش نرفت و قیمت‌ها کمی نزولی شدند، اما با این همه هنوز هم می‌توان ردپای این گرانی‌ها را در بازار دید؛ به‌طوری‌که حالا تابستان در حالی اولین ماه خود را به نیمه‌ها رسانده که هر گرم طلای 18 عیار به 235 هزار تومان رسیده و سکه نیز به روال روزهای بهاری بازار داغش هنوز سر زبان‌ها جای دارد تا جایی‌که دو روز گذشته نرخ هر قطعه سکه امامی به دو میلیون و 868 هزار تومان رسید و سکه بهار آزادی نیز با قیمت دو میلیون و 660 هزار تومان روی میز معامله رفت. با این همه، امسال هر خبری درباره طلا و سکه روی تارنمای رسانه‌ها رفته است، حاکی از صعود قیمت‌ها بوده و بس. اما حالا که دیگر تیرماه از میانه‌ها گذشته و برجام با تلاش اروپا و ایران اوضاع بهتری را دارد، انگار نگرانی مردم هم از افزایش قیمت طلا و سکه کمی فروکش کرده و حباب قیمت‌ها ترکیده است.
به گزارش صبحانه، بازار سکه در دو ماه و نیم اخیر و پس از اعمال برنامه محدودیت های ارزی در کشور با هدف صیانت از منابع ارزی و جلوگیری از خروج سرمایه به محملی برای سوداگری و تبدیل دارایی های نقد به سرمایه های قابل نگهداری تبدیل شد؛ حضور پررنگ دلالان و سفته بازان در این بازار بر شدت نوسان ها افزود به شکلی که نرخ سکه تمام را تا سه میلیون تومان نیز بالا برد.
با این حال از پنجشنبه هفته گذشته تا روزگذشته، از شدت این التهاب ها و نوسان ها کاسته شده و بازار بیش از هر چیز تحت تاثیر قیمت جهانی هر اونس طلا و نرخ برابری دلار قرار دارد به گونه ای که دست اندرکاران بازار طلا می گویند در مدت 2 روز، 150 هزار تومان از حباب قیمتی سکه کاسته شده است.
محمد کشتی آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران در این باره به ایرنا می گوید: «در شرایط کنونی، بازار تحت تاثیر چند عامل قرار دارد که مهمترین آنها فروکش کردن تقاضا و تب خرید در بین مردم است؛ اگر تا دیروز عده ای در تلاش بودند تا دارایی های نقد خود را برای حفظ ارزش به طلا تبدیل کنند، باید گفت که این تقاضا اکنون در بازار به تعادل رسیده است.»
او به بسته پیشنهادی اروپا که روز جمعه (15 تیر) تحویل ایران شد، اشاره کرد و گفت: «ارایه این بسته، عزم اروپایی ها به حفظ برجام و ادامه روابط اقتصادی با ایران را نشان داد که نوعی دلگرمی را در بین فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.»
بسته پیشنهادی اروپا که روز جمعه 15 تیر ماه در پایان نشست وزیران امور خارجه ایران و دیگر اعضای برجام انتشار یافت، در 10 ماده تنظیم شده و شامل مواردی چون حمایت از صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی ایران است.
بر اساس این گزارش،  بهای این فلز زرد در بازارهای جهانی در روزهای اخیر افزایش یا کاهش محسوسی نداشته به همین دلیل دیروز شاهد کاهش قیمت ها در بازار ایران بودیم.
کشتی آرای تاکید کرد: در هفته های گذشته که بازار سکه تلاطم داشت، حباب قیمت سکه تمام حتی تا روز چهارشنبه هفته گذشته (13 تیر) به 550 هزار تومان رسید اما اکنون 150 هزار تومان از این حباب کم شده و میزان حباب در بازار به کمتر از 400 هزار تومان رسیده است.
این فعال بازار سکه، این روند کاهشی را علامت مثبت بازار ایران به شرایط پیش آمده از جمله بسته پیشنهادی اروپا تعبیر کرد و گفت: فروش نفت و دریافت ارز حاصل از آن، سهولت در تجارت و نقل و انتقالات مالی و بانکی، رگ های حیاتی اقتصاد کشورند که بر بخش های مویرگی اقتصاد کشور نیز اثر می گذارند و بنگاه های اقتصادی بسته به میزان تجارت خود از آن تاثیر می گیرند.
او افزود: به هر میزانی که تجارت و مراودات مالی با جهان با سهولت بیشتری انجام شود، از شدت تبدیل نقدینگی به دارایی هایی چون سکه و طلا جلوگیری می شود.
مردم چرا دیگر طلا نمی‌خرند؟
حالا طلا و سکه در حالی دیگر خبرساز نیستند که به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران: «رکود در بازار طلا به حدی است که خرید و فروش مصنوعات طلا به صفر رسیده است.»
آیت محمدولی در گفت‌وگو با خبرآنلاین با اشاره به رکود موجود در بازار طلا، اظهار داشت: در خصوص خرید و فروش مصنوعات طلا از ابتدای سال در حد صفر بوده است.
وی افزود: با این تعداد طلافروشی‌ای که در کشور وجود دارد، از ابتدای سال 1397 تا به الان خرید و فروشی که باید وجود داشته باشد و از مصنوعات طلا استقبال شود و همکاران ما بتوانند از این خرید و فروش هزینه‌های خود را تامین کنند، وجود نداشته است.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران توضیح داد: در این نوسانات قیمت طلا، قدرت تصمیم‌گیری از مردم گرفته شده و نیز از نظر اقتصادی و مالی قدرت خریدشان پایین آمده است. همچنین مردم در مسیری رفتند که طلاهای آب شده یا سکه می‌خرند تا کار اقتصادی کنند.
محمدولی عنوان کرد: از نظر اقتصادی طلافروشان هزینه‌های روزمره خود را نیز نتوانستند تامین کنند.
او با ذکر این نکته که در حال حاضر حباب سکه در حدود 600 هزار تومان است، تصریح کرد: اگر دادوستد اتفاق بیفتد، برای طلافروشان خوب است و طلافروشان از این افزایش قیمت‌ها و نوسانات زیان دیده‌اند.
هر چه هست این روزها دیگر خبر از تشکیل صف‌های شلوغ مردم در بازار نیست و به گفته فعالان این بازار دیگر کسی تمایلی برای سرمایه‌گذاری در این بازار ندارد. اینکه چرا دیگر مردم طلا نمی‌خرند، سوالی بود که خبرآنلاین با کاربران خود به اشتراک گذاشته بود و پاسخ‌ها نیز جالب و خواندنی.
به گفته بسیاری از مردم، طلا در طول روزهای بهار به قدری گران شد که دیگر کسی قدرت خرید این کالای امن را حتی در شرایط نا امن اقتصادی ندارد. به گفته یکی از کاربران: « طلا یک زمانی محل پس انداز خانواده ها بود . این قدر گران کردید و کارمزدهای الکی گرفتید و ... که دیگر کسی جرات نمی کند بیاید این طرف. طلا را بخری وبفروشی، در همان لحظه بایت هر گرم 50 هزار تومان ضرر می‌دهی.»
یکی هم نوشته بود: « به صفر نرسیده ولی مردم به عنوان کالا برای پس انداز نمی‌خرند. هنوز عروس و داماد ها و کسانی که می‌خواهند هدیه بدهند و از این دست افراد طلا می‌خرند. که درستش هم همین است.» دیگری نوشته: «طلای 140هزاری یکباره شده 240هزار تومان ، کدام انسان عاقلی در این شرایط طلا می‌خرد، طلا جزء واجبات و معیشت زندگی مردم نیست مردم باید همت کنند طلا و ماشین نخرند.» یکی هم گفته بود: «گرانی به نفع کسی نیست؛ نمی‌خریم تا ارزان شود.»
هر چه مردم در بهار برای خرید طلا و سکه شوق داشتند، حالا دیگر از این همه گرانی به ستوه آمده‌اند و منتظرند تا قیمت‌ها نزولی شود.
سایر اخبار این روزنامه